Snekketing engels zakhorloges

Hallo mede verzamelaars,
Ik heb in mijn collectie een aantal engelse snekkegang horloges waarvan de haak aan de veertrommel stuk is, kan iemand mij vertellen hoe ik dit zelf repereer of iemand die dit betaalbaar kan repareren.

Groeten Aad Bontenbal

Beste Aad,

Hierbij 2 links met informatie (wel in het engels) maar zoals hieronder beschreven wijkt het niet echt af van hoe ik het zelf doe.
Let wel, het kost soms uren werk om het echt goed te krijgen, ik kan je dit werk niet uit handen nemen omdat het te tijdrovend is.

Vaak kom je erachter dat de ketting ingekort is geweest en zal de nieuwe wederom breken wanneer je het horloge volledig opwind, de hefboomwerking voor het haakje wordt dan veel te groot en breekt.

Normaliter behoort de ketting met de veer in volledig opgespannen staat ongeveer een kwart/halve winding om de veerton heen te zitten zo uit mijn hoofd, en grijpt het stoparmpje in op de snek om volledig te blokkeren en breken te voorkomen.
De allerlaatste winding van de ketting dient ervoor te zorgen dat dit armpje omhoog komt, deze loopt hier als het ware onder.

Zie onderderstaande illustraties ter verheldering:

http://ihc185.infopop.cc/eve/forums/a/tpc/f/1086047761/m/8861078713