Sneller lopen door polsslag?

Hallo verzamelaars,
Ik had mijn werk een gesprek n.a.v. een Oris automaat die te snel loopt 2 min
in een paar weken. Ik vertelde de persoon dat tie de horloge na moest laten kijken

Hij wist te vertellen dat dit door de snelle polsslag kwam. Volgens mij klopt dit niet toch?

Tenzij de best man Uri heet, lijkt het me sterk :smiley:

Groeten,

Martin

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden…

Het snelle bewegen van de pols heeft hier niets mee te maken.

Niet helemaal waar !!!

Enfin, “omgekeerd” dan…:

MENIG HORLOGE heeft mijn polsslag reeds ( hetzij tijdelijk ) doen stijgen :smiley: :smiley: :smiley:

Voor mij is dit gewoon een fabeltje: vertel mij maar hoe je hartslag (polsslag) de lengte of temperatuur van spiraal of de stand van de balans kan beïnvloeden, waardoor de balans sneller (of langzamer) draait…

Ik weet ook dat het een fabeltje is. Alleen ben ik verbaasd dat redelijk denkende
mensen dit hardnekkig blijven vohouden.

Iets met een oog in het land der blinden. Ik krijg nog steeds waarschuwingen van mensen dat ik nooit op *#6 moet drukken als iemand mij belt en daar om vraagt. Of van die mailtjes waarbij AOL een dollar doneert aan een ziek kind als je het doorstuurt. Etc.

Onzin, dit verhaal.
Het ligt in het verlengde van het verhaal dat een automatisch horloge zou lopen op de polsslag van de drager. Ook onzin natuurlijk, maar er is een groep mensen die dit hardnekkig blijft geloven, heb ik wel eens gemerkt.
Als je dan uitlegt hoe een automaat werkt (al dan niet met visuele ondersteuning door een automaat met glasbodem te laten zien), blijft menigeen volhouden “maar dit horloge niet, dit horloge loopt op de polsslag”.
Afijn geen probleem wat mij betreft…

Bedankt heren ik zal het nog eens goed gaan vertellen.

Tja waar het aan ligt weet ik niet, maar ik heb een broer waarbij maar weinig horloges op tijd blijven lopen.

En als een collega het horloge een paar dagen draagt niets aan de hand.
Andere horloges blijven wel op tijd lopen, en dan heb ik het ook over quartz.

Ik kijk ook altijd meewarig als ik die verhalen hoor, maar heb er zelf geen betere verklaring voor.

Ach, die vraag wordt sinds het horloge bestaat al gesteld ‘’heeft de polsslag invloed op de werking van het horloge’’. dus laat maar zo…:wink:

pimobiel Schreef:

Tja waar het aan ligt weet ik niet, maar ik heb
een broer waarbij maar weinig horloges op tijd
blijven lopen.

En als een collega het horloge een paar dagen
draagt niets aan de hand.
Andere horloges blijven wel op tijd lopen, en dan
heb ik het ook over quartz.

Ik kijk ook altijd meewarig als ik die verhalen
hoor, maar heb er zelf geen betere verklaring
voor.

Mijn vrouw zegt hetzelfde: alle horloges om de pols stopten na een paar dagen: mechanisch of quartz, goedkoop of duur, het maakte niet uit. Alleen een verpleegster horloge bleef lopen, maar ja, die draag je niet om de pols. Dus zo lang ik haar ken (al meer dan 25 jaar), draagt ze geen horloges meer. Alleen in de jaszak of zo. Ik zelf denk dat het meer door stoten of zo komt.

Beste Pimobiel,

Het navolgende verhaal berust op waarheid. Mijn moeder heeft ooit een Philips-servicemonteur over de vloer gehad die de stellige mening was toegedaan dat gebruikers van wasmachines invloed hadden op het al of niet ontstaan van een defect. Dat Philips in dit specifieke geval vergeten was het kogellager van de trommel te smeren moest de klant maar even voor lief nemen…

Maar alle gekheid op een stokje; het is wel degelijk waar dat de drager van een mechanisch horloge een merkbare invloed op de loopeigenschappen uitoefent. Het beroep speelt bijvoorbeeld een rol; denk even aan iemand die met z’n hand onder het hoofd achter het bureau z’n dagen slijt (m.a.w. langdurig positie kroon omhoog) t.o.v. een fabrieksmedewerker, bouwvakker of wegwerker (veel wisselende bewegingen). Om die reden wordt een horloge na een revisie altijd op voorlopen afgeregeld, maar dat neemt niet weg dat iedere klokje eigenlijk aan de gebruiker dient te worden aangepast. Naregulering op verzoek van de eigenaar is bij mij dan ook altijd een gratis service.

Voor fabrikanten is dit overigens mede een reden geweest voortdurend te streven naar een verhoging van het tikgetal: hoe hoger de frequentie, hoe minder beïnvloeding door de gebruiker en hoe nauwkeuriger het uurwerk. Dat ging wel ten koste van de levensduur, waarvoor dan weer oplossingen in de vorm van higtech smeermiddelen moesten worden gevonden. Het hoogfrequente kwartswerk bracht uiteindelijk dé oplossing.

Vriendelijke groet,
Robbert