SNK809 wijzers lichtdoorlatend, welk materiaal?

Mijn haviks ogen merkte iets vreemds op bij mijn SNK809. Wanneer de minuten wijzer boven het schild en het seiko logo stond kon ik een contrast verschil in het lichtgevende deel van de wijzer zien. Bij daglicht viel mij dit het meest op en bij kunstlicht is het met de camera nauwelijks vast te leggen. Ik dacht eerst dat het enkel geverfd was maar metaal komt geen lichte reflectie doorheen lijkt mij.

Op de foto is enkel te zien hoe het gebied boven het schild net iets lichter is.

Weet iemand welk materiaal dit is?

Lumen?

2 likes

Lumen is over het algemeen transparante verf met luniniscerend materiaal er doorheen gemengd. Als het niet transparante verf zou zijn kwam het licht er ook niet of moeilijk uit dus het lijkt mij voor de hand liggend.

1 like

Grappig. Is me nooit opgevallen. Ik zal morgens eens in de doos met SNK’tjes graaien.

1 like

Ik ben wel benieuwd of dit dan makkelijker is om aan te brengen dan gewoon verven op een oppervlak.

Waarschijnlijk iets met capilaire werking.

2 likes

Moest het nog even op een andere manier testen.
Hypothese zijnde dat ik verwacht dat als er een gloed op de wijzerplaat zichtbaar is er idd sprake is van een transparante laag en geen opgeverfde laag.

@mr.chielos Idd, de oppervlakte spanning in combinatie met de capillaire werking zou ervoor kunnen zorgen dat bij het dippen de lumen zich glad verspreid met zo min mogelijk verf.

1 like

Ter illustartie: In dit topic zie je hoe relumen werkt.

En hier voorbeelden waar je de transparente lak en lume poeder apart ziet.
image

3 likes