Solar g-shock blijft uit

Hallo,

Misschien een hele rare vraag maar ik kom er niet uit.
Ik heb een g-shock frogman die al een tijd in de kist zit (dus zonder licht).

Deze laad zich op via solar, dus heb ik het horloge vanaf vanochtend voor het raam gelegd.
Toen gaf deze aan charge dus ik nam aan dat deze bezig was met opladen.

Alleen kom ik nu thuis en het horloge staat nog steeds uit, moet ik deze handmatig op een of andere manier aanzetten? Of moet dit normaal gesproken vanzelf gebeuren?

Groeten Davy

Probeer het eens door het horloge een aantal uren in direct zonlicht te leggen. Dus niet achter een raam, dat heeft bij mij wel eens geholpen. Weet niet hoe het weer gaat worden morgen overigens :shushing_face:

1 like

Is het mogelijk dat het heel wat tijd kost als het horloge eenmaal leeg is?

Gaf het horloge nog wel de juiste tijd aan?

Ik heb gehoord dat solar batterijen kunnen ‘overlijden’ als je
ze echt helemaal laat leeg lopen.
Misschien kunnen G-experts dit bevestigen.

1 like

Zo veel mogelijk licht geven en geduld (dagen) betrachten, dan heb je nog kans dat het goed komt. Als hij lange tijd leeg is geweest heb je echter kans dat het niet meer goed komt.

2 likes

Aj, gelukkig zit er nog een dik jaar garantie op. Horloge is vrij nieuw.

Dit bedoel ik dus.

Het geeft nog wel charge aan zodra er licht op komt. Een kwestie van tijd dus.

1 like

Ik zou het nog een paar dagen proberen.
Maar als hij dan niet start vrees ik dat er
een nieuwe solar-accu in moet.

1 like

Hoop het niet, lijkt me raar dat het na een paar maand al kapot is. Is dan een garantie kwestie maar hoop het natuurlijk niet.

1 like

Ja, wel je garantiedatum in de gaten houden.
En natuurlijk even contact opnemen met de verkoper.

1 like

Die accu’s zijn trouwens makkelijk te vervangen.

1 like

Zit nog een dik jaar op via casio en nog 1 jaar extra via de leverancier.

1 like

Aangezien hij ‘C’ of ‘charge’ aangeeft is het een kwestie van geduld. Ik heb recentelijk hetzelfde gehad met een oude G-shock die ik op de kop getikt had. Kijk over 48u nog eens.

1 like

Deed het vanochtend weer! Wist niet dat het zo lang zou duren met een solar systeem, achja weer wat geleerd. Deze loopt niet meer leeg. :laughing:

9 likes

Top, kwam er een paar maanden na mijn solar pas achter dat het laden inderdaad wat tijd in beslag neemt. Tijdens de zomer geen probleem, maar in de donkere decemberdagen duurde het toen een paar dagen om de “low” indicator weg te krijgen. Een solar is niet ideaal bij meerdere horloges :sweat_smile:.

1 like

Kwestie van niet in je lichtdichte horloge doos bewaren, maar liefst op een plek waar je wat uurtjes direct zonlicht hebt.

Qua opladen als hij echt leeg is (zoals af te lezen in de tabel die @Hieronimus postte) heeft het echt een positief effect om je horloge buiten te leggen i.p.v. achter een raam, en dan nog kan het makkelijk 48 of langer duren (zeker in de winter of op bewolkte dagen) voor het horloge weer tot leven komt.

Maar zoals al aangegeven niet in het donker bewaren, dat kan de doodsteek zijn voor je accu en is met een hele simpele handeling te voorkomen.

3 likes

Eerst lag hij altijd op mijn nachtkastje, maar ik vergeet nog al eens de gordijnen open te doen. Vaak leg ik hem nu op een iets lichtere plek idd.

1 like

Mijn GW-5000 zit vaak in de kist maar heb ik nog nooit onder de ‘High’ indicatie gezien. Na aan x tijd geen licht gaat het scherm uit. Volgens mij kan hij dan iets van 6 maanden zonder licht. Vreemd dat deze dan zo snel leeg is.