Solderen

Heren

Toevallig zat ik een stukje op het forum te lezen van Freddy die lugs van een chrono met wat gesmolten goud had gerepareerd.

Dat brengt mij tot het volgende

Ik heb een franse mini pendule (pendulette) gekocht.
Hiervan is de losse messing achterrand van 6 cm rond gescheurd en er is een klein stukke weg.

Ik zou hem het liefst met messing (laten) solderen/lassen en het ontbrekende stukje ertussen monteren.

Ik kan alleen maar zacht solderen maar dat lijkt mij niets als met messing solderen niet kan denk ik dat hard solderen met zilver een oplossing kan zijn.

Is er iemand die kan beschijven hoe ik moet hard solderen liefst met messing maar anders met zilver en wat ik er allemaal voor nodig heb.
Een naam of adres van iemand die dit voor mij kan/wil doen is ook welkom.

De persoon die dit kan vertellen ben ik zeer erkentelijk

Bij voorbaat dank
Arie

Als je zacht kunt solderen, dan kun je ook hard solderen, alleen de ingrediënten zijn anders. Ik heb maar één keer hard gesoldeerd (op de middelbare school), maar het lukte goed. Hier


vind je een goede handleiding. Ik zou eerst een paar proefplaatjes messing halen en daarop oefenen, voordat je met het echte werk begint. Dat de materialen goed schoon zijn (niet geöxideerd) is erg belangrijk, anders ga je ‘plakken’ of ‘bakken’ en vloeit het soldeer niet goed. Succes!

Hmm vreemd, in jouw link gaat het alleen maar over solderen met lood-tin, wat zachtsolderen is.
Hardsolderen moet wel zoals beschreven met een vlam maar met soldeerzilver en juiste vloeimiddel.
Is best lastig en niet te vergelijken met zachtsolderen vind ik persoonlijk. Ik doe beide regelmatig hier op mijn werk (instrumentmakerij).
Zeker zo’n klokonderdeel is een geval apart. Zomaar de vlam erop zetten is niet wenselijk, oxidatie, verkleuring, krom trekken enz enz. Zeker als jet onderdeel er netjes moet uit blijven zien is solderen heel lastig. Na bewerken, poetsen, borstelen en/of glasstralen.
Het kan wel redelijk netjes in een vacuumklok, maarja, die zal je dan moeten vinden.