ik heb hier een horloge liggen met SEL. Dit is het eerste horloge dat ik heb met deze bevestiging en heb op internet gelezen dat het loshalen van de stalen band hierdoor lastiger is dan bij normale stalen banden.
Iemand die hier ervaring mee heeft en tips heeft hoe het het beste kan zonder beschadigingen?
Morse; mooi apparaatje dat je laat zien, maar met 99 Pond wel nog vrij prijzig. De 2e die je liet zien kost 40 euro, dat is nog wel betaalbaarder. Maar ziet er naar mijn mening wat onstabiel uit.
Marco; de 6767-S ziet er inderdaad wat fijner uit op de foto’s en voor 4 euro durf ik de gok wel te wagen.
Ik denk dus dat ik eerst de 6767-S aanschaf en het daarmee probeer, mocht dat niet lukken zal ik wat meer geld uit moeten geven en de tool van 40 euro proberen.
Het probleem met perfect passende “solid end links” is dat je , om het correct te doen, beide zijden van de pushpins tegelijkertijd moet indrukken.
Zo komt alles op een elegante manier vanzelf los, zonder evt. de lugs of pins te beschadigen.
Mij lukt het uiteraard ook met een simpele horlogeschroevendraaier of een fijne bandpin-tool gecombineerd met wat sleur- en trek-werk, maar dat is altijd “prutsen” en laat soms sporen na op de lugs.
Hetzelfde geldt voor het terugplaatsen van de SEL’s.
@ Marco; vorkje zal misschien wel passen, maar als het is zoals Morse zegt zal dat niet veel beter werken. Heb nu soms al moeite een gewone leren band te verwisselen, met de SEL wordt het geheid een krasbende ben ik bang.
@ Morse; er zit een logica in wat je zegt, dat je ze tegelijkertijd in moet drukken. Daarom zit ik momenteel te twijfelen om zo’n apparaatje wel of niet te kopen. 40 euro voor een (misschien) eenmalige actie vind ik véél, heel veel geld.
@ Morse; er zit een logica in wat je zegt, dat je
ze tegelijkertijd in moet drukken. Daarom zit ik
momenteel te twijfelen om zo’n apparaatje wel of
niet te kopen. 40 euro voor een (misschien)
eenmalige actie vind ik véél, heel veel geld.
Klopt, is inderdaad wel wat geld, maar als ik zie dat sommigen hier vele horloges kopen met een waarde van vele honderden (en soms véél meer) Euro’s, en dan gaan prutsen met een simpel tooltje dat helemaal niet geschikt is voor dergelijke SEL’s , met het risico op krassen of erger, dan begrijp ik dat toch niet…
Goed en correct gereedschap is een absolute voorwaarde om met horloges te werken.
En zulk gereedschap is altijd duur omdat het gaat om precisie, kwaliteit en duurzaamheid.
Alternatief: een (goede, onfhankelijke) horlogemaker doet dat met correct gereedschap voor een prikje.
We spreken hier niet over vele honderden euro’s, maar voor mij toch nog steeds een aanzienlijk bedrag. Dus inderdaad, ik zou gek worden als ik er krassen op zou maken.
Je tip voor een goede horlogemaker is ook heel goed. Heb er nu zo 2 in mijn gedachte dus zal hier van de week eens over bellen.
Bedankt en als het resultaat er is zal ik foto’s plaatsen. (tu)
ik kan tot op heden enkel nog maar wat over de afwerking vertellen en die is hoger dan ik had verwacht!
De loop van het uurwerk en de precisie kan ik helaas nog niets over kwijt omdat ik er nog steeds een andere band om wil zetten zodat ik 'm kan gaan dragen (vandaar ook dit topic), hij zit dus al ruim 2 weken in de doos te wachten!!
Over de afwerking kan ik kort zijn, die is (vind ik) geweldig. Helemaal alsje kijkt naar de prijs, ik heb bijvoorbeeld ook meerdere Seiko 5’jes gehad en heb hier een SKX023, maar die zijn bij lange na niet van hetzelfde nivo.
Dit is misschien een hele gewaagde uitspraak maar; ik heb in het verleden een tijdje een JLC Reverso gehad en dat was altijd nog het mooiste en beste horloge dat ik ooit heb gehad (prijs/prestatie/afwerking), dit horloge, voor deze prijs, komt zéér dichtbij. En is [v]in mijn ogen[/v] de vintage IWC en Rolex en de modernere Omega’s die ik heb gehad toch wel een stap hoger.
Het is iig geruststellend om te vernemen dat de afwerking echt op een hoger niveau ligt dan bijv. een Seiko 5. Op foto komt dat niet altijd helemaal goed tot uiting.
Ik weet niet waar je vandaan komt maar als je niet te ver weg woont zou je best eens het horloge mogen komen bezichtigen.
Uiteraard weet ik niet om welk model het gaat dat jij zoekt, maar om een beter idee te krijgen voor een eventuele aankoop kan ik me voorstellen dat dit toch een prettige gedachte is. Laat het me maar weten.