Somberg Chronometer

Kan iemand mij meer vertellen over het merk Somberg, ik heb hier een zakhorloge van maar kan alleen iets vinden over een horlogemaker uit Enkhuizen.

1 like

Wat foto’s doen vaak wonderen…
Overigens zou het best kunnen dat het een horloge in opdracht van een juwelier betreft, dat werd wel vaker gedaan in het verleden.
Heden ten dage plakt men ook wel een merk op de wijzerplaat van horloges die in opdracht worden gemaakt trouwens…

Inmiddels foto bijgevoegd

Belangrijkste is om het uurwerk te kunnen zien :face_with_monocle: om het kaliber / fabrikant te kunnen achterhalen.
Van zulke horloges werden duizenden gemaakt, en voor Pietje of Klaasje werd voor wat meer centen naam op de wijzerplaat gedrukt.
Meest bekende is ELKA, L. Kiek, Amsterdam
Groeten Iwan :motorcycle:

Kun je er ook een plaatsen van het uurwerkje?
Meestal valt er dan iets meer te zeggen over de leeftijd en/of fabrikant door iemand die er iets meer van weet dan ik… :wink:

edit
Ik zie dat Kaleiwan me iets voor is met dezelfde vraag… :wink:

Overigens denk ik dat je wel goed zit vwb Somberg Enkhuizen, dit was een horlogemaker, opticien, juwelier en goud/zilversmid aan de Westerstraat 41 leert een snelle Google.

Meer dan waarschijnlijk heeft hij bij een fabrikant horlogekasten besteld en bij een andere fabrikant uurwerkjes, met zijn naam op de wijzerplaat, ingekocht en geassembleerd of laten assembleren en in zijn winkel onder zijn naam verkocht, hetgeen doodnormaal was in die periode, eerste kwart van de 20e eeuw. Vwb de kwaliteit van het horloge is het uurwerkje van belang, op zich zegt het chronometer niet zo heel veel behalve dat het vaak ook een zgn. kwaliteits “lokkertje” was, het horloge zoals je laat zien ziet er nog netjes uit voor een horloge van ca. 100 jaar oud.

Er staat “PRIMA” en “SF” met een kleine gravure.

In de binnendeksel staat:
METAL
1050903
4’

Buitenste deksel aan de binnenzijde hetzelfde nummer en aantal meestertekens of daar lijkt het op. En een kadertje met 0800

Prima was een Zwitserse horloge/uurwerk fabrikant die mooie uurwerkjes maakte zie bv. dit uurwerkje in een Dennison kast.

Het uurwerkje in het door jou getoonde horloge is een eenvoudiger uurwerkje.
0.800 staat voor het zilvergehalte van de zilveren kast, het binnendeksel is van onedel metaal.
Ondanks de mooie staat is de waarde niet zo hoog ook al omdat er heel veel zakhorloges worden aangeboden en de vraag een heel stuk minder is behalve voor de gerenommeerde merken en gecompliceerde uurwerkjes.
Het horloge stamt mi. idd. uit het eerste kwart van de 20e eeuw.

Bedankt voor de snelle reactie en informatie,
De waarde maakt me niet zo heel veel uit, ik ben voornamelijk geĂŻnteresseerd in de herkomst en geschiedenis van het klokje

1 like