Ik zit nu noodgedwongen thuis. Herstellende van een operatie en nu ook nog in quarantaine omdat mijn vrouw, samen met 7 anderen op haar werk besmet is geraakt met het corona virus. Gelukkig heeft zij maar zeer milde klachten (zelfs geen koorts), maar degene die voor de uitbraak gezorgd heeft daar, ligt met longontsteking en hartproblemen in het ziekenhuis.
Omdat we dus niet eens naar buiten mogen, ga ik nog maar wat in mijn horloges rondsnuffelen en dan met name bij de projectjes en ik vond deze Buler die zelfs na flink schudden maar een paar tikken deed en toen weer stil ging staan.
Dus ja, dan maar eens uit elkaar halen om te kijken of er weer wat leven in te krijgen is.
Het is allemaal geen haute horlogerie maar je moet toch iets.
Ik heb een paar fotookes en een kort filmpje gemaakt.
De vóór foto’s heb ik niet, want ik wilde eerst geen foto’s maken, maar toen ik hem half gemonteerd had, dacht ik dat het toch wel leuk zou zijn.
Hier zijn de onderdelen al in de schoonmaakmachine geweest en is het opwindmechanisme al gemonteerd, is de veer weer terug in de veerton en liggen de asjes al in de desbetreffende lagertjes (gaatjes in dit geval)
Alle asjes (behalve het penankertje) moeten tegelijk in de gaatjes van de bovenplatine vallen en soms is dat erg tijdrovend. Nu had ik geluk en na een paar tellen viel alles op z’n plaats.
De tandwielen van het opwinden geplaatst en dan kun je kijken of de tandwielentrein soepel loopt door een klein beetje spanning op de opwindveer te zetten. Als de tandwielen op het einde soepel weer terug lopen dan zit het met de tandwielentrein in ieder geval goed. Dat deden ze hier prima.
Toen moest het anker (penanker of stiftanker) gemonteerd worden. Dit bleek de grootste klus te zijn bij dit uurwerk. Zeker een kwartier ben ik er mee bezig geweest, maar uiteindelijk lukte dit ook. Dan kijken of het ankertje goed op en neer springt als je de veer een paar slagen opwindt. Ook dit was OK en dan weet je dat je evt. problemen later alleen nog door de balans kunnen komen. De rest heb je immers gecontroleerd tijdens montage.
Gelukkig liep de BFG 866 meteen erg sterk
De wijzerplaat kant is niet zo spannend. De wrijving van de wijzers zit bij dit uurwerk niet in de minuutpijp maar op de veertrommel. Het mooiste systeem vind ik. De minuutpijp en uurwiel worden elk apart aangedreven vanuit de veertrommel. Dus bij montage en demontage gaan deze onderdelen erg soepel op z’n plaats.
Dan is het verder een kwestie van op- en inbouwen, een nieuw plexiglas monteren en we hebben weer een lopend horloge.
Ik moet nog een tijdje thuisblijven en mij projectjes raken nu op, maar gelukkig heb ik deze middag mij niet hoeven vervelen.
Badankt voor het kijken