Sous-marine maar geen duiker: Yema

Nieuwe aanschaf. Of het een aanwinst is? Dat moet nog blijken.

Op zoek was ik naar een “Superman”.
Niet het filmmannetje, maar een horloge met dezelfde naam.
Of een “Sous-Marine”.
Horloges met de merknaam “Yema”.

Wat is “Yema” eigenlijk?

Stad?
Er is een stad in Formosa met de naam Laguna Yema. En dat Formosa is dan niet het eiland
dat we kennen als Taiwan, maar een provincie in Argentinië.

Maar dat heeft niks met het horloge te maken: het is geen chinees merk en komt ook
niet uit Zuidamerika.

Snoep?
Er is een soort (custard) snoepgoed op de Filippijnen dat Yema heet.
.

Maar dit is een echt horloge, geen strooigoedspul.
Dus ook de Filippijnen hebben er niets mee te maken.

Massage?
Hoewel het misschien een oogstrelend klokje is, heeft deze Yema ook niets te maken
met het Amsterdamse bedrijf met dezelfde naam dat hoofd-, stoel- en bedrijfsmassages
geeft, en ook cursussen verzorgt.

Auto?
Terug naar het oosten vinden we Yema auto: een chinees automerk.

Maar ook hier heeft het horloge niets mee te maken.

Nee: “Yema” is een horlogemerk uit Frankrijk.

Opgericht in Besancon in 1948 door ene Henry Louis Belmont.
De naam van het merk is het resultaat van een wedstrijd die Belmont uitschreef onder
gymnasia in de omstreken van Besancon. De opdracht was om een naam
te verzinnen die in het grieks terug te herleiden was en die niet al ergens als
produktnaam of als een pseudoniem werd gebruikt

Yema ging in 1982 op in de Matra groep (die ook die geweldige tweezitter auto maakte)
en werd in 1988 vervolgens doorverkocht aan Seiko. Ziehier: toch een link met
het oosten. In 2004 werd het merk weer door met hulp van een Frans
consortium door een fransman teruggekocht. Sinds 2009 behoort Yema tot de
Groupe Ambre en is gevestigd in Morteau, Frankrijk.

Yema maakt(e) diverse modellen.
Een paar daarvan: Sous-Marine, Superman, Flygraf,
vermeldenswaard ook de BiPole. En veel andere.

De Sous-Marine werd geïntroduceerd in 1956. Het was helemaal geen duikhorloge zoals
de naam kan doen vermoeden, met “Sous-Marine” werd aangegeven dat het horloge echt
waterdicht was. Yema pionierde ook in waterdichtheid boven de 20 atm.
Kenmerkend voor deze modellen was vanaf het begin al, de geschroefde bodem en kroon.
Hieronder twee Sous-Marines, een uit 2007 en een uit de jaren ’70.

De Yema Superman, ook wel de “Franse Rolex” genoemd, zag het licht in 1963.
Er werd bij dit model een waterdichtheid gegarandeerd van 990 voet.

De horloges werden aangedreven door uurwerken van FE (France Ebauches), eerst kaliber 3611
en later de opvolger daarvan, kaliber 4611. Dat kaliber zit trouwens ook in mijn „Sous-Marine’.
Beide zijn automaten met een datum op de 3-positie en datumsnelverzet.

Rond 1980 kwam de opvolger, de Superman II. Zowel als automaat (Eta 2892-2) als
in kwarts te verkrijgen. ook kwam er een GMT-versie.

En dan is er ook nog de Bipole.
Dat is een bijzonder horloge: titanium, saffier, kevlar. carbon: heel vooruitstrevend was
dat in 1990.

Hier nog een paar fotoos van Yema-fraais:

En wie dan nog niet genoeg heeft:
hier


staat meer.

Na al dit mooie en potentieel grailwaardig spul is mijn Yema maar een mager dingetje.
NOS, dat wel. Met een FE 4611A uurwerk vanbinnen.

Ondanks de naam “Sous-Marine” geen duiker, maar we weten nu dus hoe dat komt.

Zoals in de aanhef al stond: of deze aankoop ook een aanwinst zal zijn, dat moet
nog blijken. Maar met een aanschafprijs van € 22,38 kan ik me hier niet echt een grote
buil aan hebben gevallen.

Tot slot:
Leuk voor de Rolex- en Omega-adepten:
Ik las ergens dat het eerste James Bond horloge een …… Yema was.
Dat was in de film Dr No, in 1962.
Menigeen kent die film nog en herinnert zich…… niet het horloge, maar wel Honey Rider:

Honey: "What are you doing here? Looking for shells?"
Bond: “No, I’m just looking.”

7 likes

Geweldig, Al had je een rood horloge met gouden wijzerplaat, groene band met gele sluiting gekocht.

Met zo’n beschrijving is elk horloge leuk.

Ziet er goed uit voor de leeftijd, maar hoe groot is het?

Veel plezier ermee

Nou man hartelijk bedankt voor dit geweldig verslag.(tu)
En natuurlijk gefeliciteerd met je aanwinst.

Met veel genoegen gelezen (tu)

mvg

Kast: 30 bij 32 mm, zonder de kroon gemeten.
Kleintje dus.

Uurwerk (info van Dr. Ranfft):

FE 4611

automatic
sweep second
date: quickset

Data
11.5’’’, Dm= 25.6mm
H= 5.5mm
17 jewels
f = 21600 A/h
power reserve 49h

Jaren '70.

Wat een interessant blog over een voor mij tot op heden onbekend merk. Ik kom net deze tegen op Ebay (in mijn ‘queeste’ :wink: naar Omegavintage horloges). Ik vind hem er best mooi uitzien, en - zeker in vergelijking met Omega - niet duur:.

1 like

Tres cool. Ik heb ook een oude Yema gehad en kort geleden nog de heruitgave van de Yema superman. Een merk dat in de jaren 60 en 70 écht coole klokjes maakte. Wat is er nou meer 70’s dan dit? :smiley: Die oude Yema’s hebben allemaal een stijltje.

9 likes

Mooie LIP :smiley:

Erg leuk die Yema superman ! momenteel aan het sparen voor een Lip nautic ski reisiue.
Past goed bij mijn Asba stainless steel drum kit.

2 likes

Toevallig nr400?

1 like

Wat een leuk verslag van een voor mij onbekend merk. :+1:

Staat nog een mooie Sous Marine in het Te koop deel :wink::hugs::roll_eyes::innocent:

Ik ben dol op mijn superman!

4 likes

Prachtig verslag !
Goeie koop voor een mooie prijs !
Begin van een collectie, op zeker

Ha, in mijn haast over het hoofd gezien XD op ontwerp dacht ik Yema zonder uberhaupt naar het logo te kijken.

Deze dan. Meer “70’s” wordt het volgens mij niet.

3 likes

Hij staat je goed !

1 like

Ben eigenlijk wel benieuwd of @grootmokum het horloge nog heeft; topic is inmiddels 7 jaar oud. :joy:

Geen sous-marine en ook geen duiker; wel een Yema :slight_smile:

2 likes

Leuk, ik word stiekem toch altijd wel weer wat opgewonden van Yema topics.
Dit topic was zo oud dat ik het nooit gelezen had en het komt nu zomaar boven drijven.

Het merk is na zijn glorietijd (jaren 60, 70) redelijk ingekakt. Ze maakten toen prachtige horloges en een rijk verleden. Ondanks dat ik ook wel een zwak heb voor Seiko (mijn dagelijkse klok) heeft de samenwerking met het verre oosten nooit veel goeds opgeleverd voor dit Franse horlogemerk.
Op de rand van faillissement in handen gekomen van de Ambre group die het merk door de jaren heen toch een heerlijke injectie geeft. Het idee is niet nieuw, we zien het vaker terug in horloges en vooral ook auto’s, een eerbetoon aan de glorietijd.

Vooral de Yema Superman is momenteel weer ‘Hot’ en in februari moet de derde versie uitkomen in deze serie, namelijk de Yema Superman Heritage Blue.
De eerste serie had wat ‘beginnersfoutjes’. Maar was wel goed ontvangen. Tweede serie (eigenlijk de huidige) was veel aan verbeterd.
De derde versie, de Heritage Blue is op dit moment een gelimiteerde oplage maar met veel veranderingen. Het horloge is 1mm dunner, saffier glas is standaard, andere lume, Saffier bezel enz….
En het leukste is… er wordt gesproken met de aanhangers van de Yema liefhebbers.
Er wordt dus daadwerkelijk een pre productie model overhandigd in een Frans café, waar de pro’s en cons besproken worden tussen de Yemainsten en verantwoordelijken. Inspraak door de schare fans.
Daar heeft de Ambre groupe heel veel geleerd. Een horloge maken naar de wensen van de aanhangers.
Een waardige Heritage naar de Superman. Ik denk dat v3 niet beter kan, wordt ergens in februari pas uitgegeven. Ik zit al te wachten. Heb nummer 200 van de 500 besteld. Hoop dat de verwachting het lange wachten waard is. Hopelijk volgende maand de foto’s van al het moois…

4 likes