(Sovil) & Titus matic doet het weer

Kende Titus enkel van de Calypsomatic die hoog op mijn verlanglijstje staat.
Maar ze hebben duidelijk nog andere horloges gemaakt.

Kwam deze niet werkend tegen en het leek mij wel wat


39mm kast
FHF 908 Automatic binnenwerk
Spaanse day date

Koop tegenwoordig enkel nog niet werkende troep en dat is altijd een uitdaging om ze terug aan de praat te krijgen. Het leuke er aan is ,dat je bij elke horloge wel iets nieuws bijleert. Oefening baart kunst zeker (al is er nog een hele weg af te leggen)

Wat hebben we geleerd :

  1. aceton :mask: lost plexi horlogeglas op
    Glas was aan de rand op verschilldende plaatsen gebarsten en met het er uit te halen is het net boven de bezel afgebroken. Wou de gepolijste kast niet beschadigen dus een nachtje in een bodempje aceton en de rest plexi was herleid tot pakkerig snot. En de bezel om het glas te klemmen was vrij.

  2. vijzen moet je aandraaien - toen ik hem eerst openmaakte deed de balans niets, bij het demonteren vond ik een vijs onder één van de wielen. Aan de amplitude op de timegrapher na de service en de staat van de kast te zien denk ik dat het horloge als vroeg in zijn leven kapot is weggelegd. Er staan ook geen service marks in de achterkant



  3. als de canon pinion niet genoeg frictie heeft, gaat de datum niet mee en kan je terug beginnen :face_with_raised_eyebrow:
    Bergeon zal hier waarschijnlijk wel een gereedschapje voor hebben, maar een nagelknipper met bot gevijlde bekjes doet het ook



    Om de pols



    Alle info over dit model of een catalogus van Sovil en Titus zijn altijd welkom

21 likes

Mooi gedaan…:+1:

1 like

Hoi stroaven,

Wat een mooi werk heb je weer geleverd. Het meest opvallend was het gebruik van een nagelknipper ipv een bergeontooltje.
Dat tooltje is er (wordt niet meer geproduceerd) maar dit vond ik een geniale uitvinding, die ik van harte omarm!

De Titus is een mooi horloge geworden, veel draagplezier!

Serge

1 like

Mooi horloge en je hebt weer eer van je werk.
Ik gebruik ook altijd een nagelknipper voor het inknijpen van de minuutpijp.
Ik heb daar het meeste gevoel bij.

2 likes

minuutpijp, die term vergeet ik altijd :smiley:

1 like

Mijn beste,

Chapeau!!
Wat een vakmanschap aan horlogerie!!
Het enthousiasme straalt er vanaf!!
Mooi gedaan hoor. :watch:

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Mooie McGyver-oplossing :+1:t2:.

1 like

Netjes hoor :+1:

1 like