Spannend... Vintage Omega

Ik kan het toch niet voor me houden. Ik hoop straks een oude Omega te bemachtigen voor een zeer net prijsje met als ik me niet vergis kaliber 280 of 281, oftewel een versie van het klassieke 30T2 uurwerk!

Even afwachten dus… Maar eerst nog een vraag:

Weet iemand hoe je het verschil kunt zien tussen kaliber 280 en 281? Als ik op Ranfft z’n site kijk staat bij zowel 280 als 281 hetzelfde plaatje.

Bedankt!

Dit is de afbeelding op Ranfft van kaliber 280/281:

En dit is een foto van het betreffende horloge (interieur):

Lijkt best goed hè? Ik zal het overigens binnenkort van dichtbij kunnen bekijken, ik heb de buit binnen! Uiteraard volgens de foto’s dan zeer snel!

Ja, dit is een mooi uurwerkje.(tu)
Met 30mm ook vrij groot.
Bij het 281 uurwerkje staat vermeld dat deze excentrische fijnafstelling heeft.
Dit lijkt veel op de fijnafstelling van de latere ETA uurwerkjes.
Groeten Chris.

diashock Schreef:

Ja, dit is een mooi uurwerkje.(tu)
Met 30mm ook vrij groot.
Bij het 281 uurwerkje staat vermeld dat deze
excentrische fijnafstelling heeft.
Dit lijkt veel op de fijnafstelling van de latere
ETA uurwerkjes.
Groeten Chris.

Bedankt voor je reactie Chris! Staat die vermelding ook op het uurwerk zelf vermeldt? Of is dit puur iets in het uurwerk? Ik vermoed dat het 280 betreft. Ook cool hoor… De verkoper heeft geen idee wat hij aanbood! X(

Hi Eddy,

Misschien een stomme vraag, maar mag ik vragen wat er zo speciaal aan dit uurwerk is? buiten dat hij van Omega is uiteraard.

Groetjes,

Marc

Ja, volgens mij is dit ook een kaliber 280.
Dat van die excentrische afstelling staat bij de kal 281 gegevens van Ranfft.
Als dat ook klopt, dan zou het uurwerkje in jouw horloge een kal 280. moeten zijn.
Hier een gepikte foto van zo’n fijnafstelling bij een ander kaliber,het is die vissenstaart op de balansbrug.

Ik ben ook benieuwd hoe het horloge is.
Groet. Chris

XXoF Schreef:

Hi Eddy,

Misschien een stomme vraag, maar mag ik vragen wat
er zo speciaal aan dit uurwerk is? buiten dat hij
van Omega is uiteraard.

Groetjes,

Marc

Ik was misschien iets overenthousiast, zó speciaal is het nu ook weer niet. 30T2 is gewoon een bekend, klassiek uurwerk in meerdere varianten beschikbaar. Meestal wordt, wanneer het een 30T2 betreft, dit groot vermeldt en de prijs x2 gedaan. Dit was in dit geval niet zo.

diashock Schreef:

Ja, volgens mij is dit ook een kaliber 280.
Dat van die excentrische afstelling staat bij de
kal 281 gegevens van Ranfft.
Als dat ook klopt, dan zou het uurwerkje in jouw
horloge een kal 280. moeten zijn.
Hier een gepikte foto van zo’n fijnafstelling bij
een ander kaliber,het is die vissenstaart op de
balansbrug.

http://i223.photobucket.com/albums/dd274/baldinett
e/z1-1.jpg

Ik ben ook benieuwd hoe het horloge is.
Groet. Chris

Uiteraard volgen de foto’s snel, als ik het horloge binnen hebt. Want ook het uiterlijk staat me erg aan, al is hij niet helemaal gaaf.

Eddy, een leuke aanwinst, van harte!

Ik zou je wel aanraden naar bevestigingspootjes te zoeken (e-bay bijv) om het uurwerk vast in de kast te zetten.

En een service lijkt me ook wel verstandig, ter voorkoming van ellende.

Hoi Bernard!

Bedankt man! Een beurtje is idd ingecalculeerd. En het was me idd opgevallen dat de kroon niet recht zit doordat het asje niet haaks zit. Vastzetten dus idd!

Eddy C. Schreef:

Hoi Bernard!

Bedankt man! Een beurtje is idd ingecalculeerd. En
het was me idd opgevallen dat de kroon niet recht
zit doordat het asje niet haaks zit. Vastzetten
dus idd!

Ja, zo snel mogelijk doen hoor, anders kan evt. de wijzerplaat beschadigen door 't schuiven in de kast. Ook het “kantelen” van het uurwerk bij opwinden is niet goed.

Verder: geniet ervan :smiley:

Ik zal eens kijken of ik nog een sloper met dit kaliber heb liggen, misschien dat je daar mee kunt doen. Post het later.

Ik heb deze 286 nog, de bevestigingen zien er niet goed uit maar als je ze wilt hebben…

Eddy,

Als Henrik 'm wil verkopen aan je, dan zou ik 'm nemen: het is een mooie bron van onderdelen.

De bevestigingen zijn niet mooi, maar verwijder ze, laat ze weken in cola en poets ze, dan krijg je ze volgens mij nog prima.

Succes!!

Hij krijgt alleen de bevestigingen (gratis), de rest blijft hier. :slight_smile:

Op eBay zijn die bevestigingen ook nog wel te vinden hoor.
Albertine van Global Watch Straps heeft ze in alle soorten en maten…

Bas

Henrik Schreef:

Hij krijgt alleen de bevestigingen (gratis), de
rest blijft hier. :slight_smile:

Daar neem ik zeer zeker genoegen mee hoor! (tu)

Bas, toch bedankt!