Das een mooi ding, wanneer gaat hij komen?
TLDR. Maar - ga niet sparen voor een GS. Ze donderen zo snel in waarde omlaag; je moet het echt “easily” hebben liggen, en kunnen missen. Dit is voor pre-owned kopers natuurlijk wel weer interessant.
Waarom niet? Als je deze echt perse nieuw wil hebben. Je moet wel zeker weten dat het een blijver is of er gewoon genoegen mee hebben dat hij afschrijft.
I know. Maar deze koop ik voor een speciale gelegenheid dus wil deze gewoon nieuw kopen.
Verwachting is eind november zodaf ik hem mijzelf op 5 december kado kan doen.
Ik heb niet de intentie om deze te verkopen. Het is voor mij een jubileumhorloge.
Verkrijgbaar nieuw voor EUR 2200, plus btw en wat extra kosten, kom je op EUR 2700. Mooi binnen budget!
Mooi dat de kogel door de kerk is! Geweldige kasten, overigens. Ik heb vijf jaar lang een 44GS quartz gehad. Met aqua wijzerplaat in plaats van blauw, maar toch.
Da’s de voorloper van deze SBGP005 serie horloges, het was de SBGV239, als ik het me goed herinner. Ik heb dat ding een paar jaar geleden verkocht, en mis hem nog regelmatig, eerlijk gezegd.
Een 44GS quartz is een mooie keuze omdat ze lekker plat dragen, en prachtig zijn van kast-geometrie. Super coole keuze.
Dat is natuurlijk onzin. @Weppenzeiler gaat dit horloge kopen om een mijlpaal te markeren, en niet om na een half jaar te verkopen. Als hij dus een nieuw horloge wil halen om z’n heugelijke feit te vieren kun je bijna niks beters kopen dan een Grand Seiko quartz, want die dingen hebben een zeer lage total cost of ownership ten opzichte van de meeste mechanische luxere horloges uit dezelfde prijsklasse.
Ze zijn niet bijster onderhoudsgevoelig, die 9F bakken, Henk. Da witte gij ook.
Er is een saillant verschil tussen kopen om te proberen en te verkopen, en kopen om te dragen en houden.
Overigens… Die afschrijving van Grand Seiko, das war einmal. Sinds 2018 is dat veel meer in lijn gekomen met de standaard afschrijving die je op elk horloge kunt verwachten, daar is niks exorbitants meer aan, ook omdat Grand Seiko een zekere reputatie op heeft gebouwd in de tussentijd, en bekender is geworden onder een breder publiek.
Hier groeten van iemand die gewoon vier van die dingen heeft gekocht en ze ook alle vier houdt. En ook quartz er bij, uiteraard:
Als stabiel onderdeel van een verzameling is dit gewoon prachtig!
Plus voor mij.
44gs is de mooiste case denk ik.
62gs daarna.
Ja, het kwam ook ineens in mijn kijker. Ik keek namelijk voornamelijk naar wit en champagne. En ineens zag ik deze blauwe. Ben ook blij dat ik de knoop eindelijk kon doorhakken.
En na dit horloge gaan we weer verder sparen voor een Spring-Drive. Maar het is ook mogelijk dat ik eerst voor een Chronomaster ga. Wil ze beide nog graag hebben maar dat komt wel weer.
Dubbel logo is kwestie van smaak. Vind beide mooi maar mijn keuze bu is vooral bepaald op eenvoud en rust qua uitstraling. De zaratsu polishing doet de rest al. Dat zie ik ook bij mijn Citizen Chronomaster.
Die richten zich alleen nog op de AQ4100 kasten. Of nou ja, met name. De goedkopere simpele kasten die ze hadden in lijn met de SBGX serie van Grand Seiko zijn er bij Citizen uit, als je naar de Japanse website en de retailers als Sakura Watches kijkt.
Dan kom je dus automatisch hier op uit:
Geen straf, maar ten eerste niet de goedkoopste horloges, en ten tweede een 2mm dikker dan die 44GS die je op het oog hebt.
Op het eind van de rit zou ik, als ik tussen mijn Grand Seiko quartz en de Chronomaster moest kiezen, de Grand Seiko eerder houden. Dat heeft met affiniteit te maken, maar ook met de tijdloosheid van die kasten en zo. Ik kan niet articuleren waarom precies, maar het is zo ondanks het feit dat de Chronomaster/The Citizen gewoon objectief “beter” is.
Ik zou je dus aanraden om voor een eventuele Chronomaster gewoon het blauwe gedeelte in het oog te houden, of Chrono24, om als er een interessante voorbij komt dan gewoon een tweedehands te scoren. Ze zijn er niet vaak, maar het gebeurt.
Zie het topic nu pas. Mooie prestatie en natuurlijk een top reden voor het aanschaffen van een prachtig horloge.
Wat ik zo lees gaat het een GS worden en ik ga dit topic zeker volgen want ik ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze.
Qua maat zou ik wel eerst passen, want in één keer overgaan naar een kleinere maat is mij tot nu toe niet gelukt. 39 - 40 voelt voor mij nog steeds als de sweetspot (afhankelijk van de l2l), kleinere horloges voelen bij mij gewoon (nog) niet goed en vertrekken al snel weer. Geniet iig van deze zoektocht!
Ah ik snap het. Dat wist ik nog niet.
Kwam er vandaag ook achter dat Van Baal ook geen GS dealer meer is en alleen de uitverkoop nog heeft.
Inmiddels de knoop doorgehakt. Het wordt de SBGP005.
Dacht dat dit nog niet helemaal vast stond. Nice. De SBGP005 is idd een prachtig horloge
Goeie Fantaseer ook wel over een GS ik de toekomst. Spring drive is gaaf, maar inderdaad kostbaar, kwam zo zelf ook tot de conclusie dat die SBGP005/3 of de voorgangers een gave optie zijn. Die kast is net ff wat meer afwijkend van wat je normaal gesproken ziet, en nog met “heritage” ook. Veel plezier met de aanloop
Eerder deze week achter gekomen dat dit het horloge is welke ik wil.
Uiteraard weet je pas welke het wordt bij het kopen maar ik verwacht niet dat dit nog veranderd. Een Spring-Drive kost zoveel meer. Dit horloge wil ik echt nieuw kopen. Een Spring-Drive kan later altijd tweedehands.
Ja heel veel prijsverschil haha. En de kast van de SBGP005 is ook maar 11mm, mooi dun. En de 44GS kast vind ik ook zo gaaf.
Het zijn echte krasjes-magneten. Binnen een maand is je nieuwe GS een gebruikte geworden. Als je voor zo’n horloge een tijd moet sparen, loont het dus de moeite om uit te kijken naar een mooi gebruikt exemplaar. Ik kon die van mij nieuw met flinke korting kopen bij een AD die eruit gegooid werd door GS. Dat is natuurlijk het mooiste.