Sparen voor een Grand Seiko!

5 december 2025 ben ik 10 jaar clean van drugs en drank. Nu wil ik mijzelf daarvoor belonen meg een mooi horloge.
Ik dacht eraan € 100,00 per maand te sparen van maart dit jaar tot en met november volgend jaar. Dat is € 2000,00 in totaal. Vervolgens een paar van mijn horloges verkopen zodat ik straks tussen de € 2750,00 en € 3250,00 bij elkaar heb.
Het mooiste is een nieuw horloge maar voor wat ik graag wil is dit haast onmogelijk. Dus een 2e hands full set is ook goed.
Mijn absolute voorkeur gaat uit naar een Grand Seiko. Een Snowflake is out of the question verwacht ik. Wellicht de SBGA467 of SBGR325 wel mogelijk.
Of wellicht een Tudor Ranger, Black Bay 41of Black Bay Pro.
Maar zoals gezegd gaat mijn voorkeur uit naar een Grand Seiko.

Wellicht hebben jullie nog ideeën voor een mooi horloge die aan de kwaliteit van GS voldoet en ook betaalbaar is. Ik heb niet bij Rolex gekeken omdat dat denk ik niet haalbaar.

97 likes

Chapeau alvast :ok_hand: koop wat JIJ mooi vind. Met de genoemde merken doe je iig niets verkeerd. Succes!

8 likes

Dat zekers. Maar soms hebben mensen hier mooie ideeën waar ikzelf nog niet bij stil heb gestaan. :blush:
Daarnaast heb ik nog 20 maanden de tijd om rond te kijken.

Proficiat!
Alvast een leuk plan en iets om naar uit te kijken. Ik ben wel pro-geand Seiko (maar niet deze?). En de Tudors die je oplijst zijn hele mooie. Als ik zou moeten kieze, ga ik voor de black bay pro.

Maar zoals gezegd : wat jij mooi vindt

3 likes

Ik kan je geen raad geven mbt horloges maar wil je wel feliciteren met wat je hebt bereikt. Erg knap! :+1:t3:

3 likes

Dan absolute een Grand Seiko kopen. Je zult pas verzadigd zijn als je een GS hebt;)!

6 likes

Als dit:

Is gelukt, dan lukt dit:

ook!

Wat is er nodig om dat voor elkaar te krijgen? Welke (voor jou minder belangrijke) zaken kun je “laten” om er voor te zorgen dat jouw Snowflake er komt?

Succes, het gaat je zeker lukken!

15 likes

Wat te denken van zo’n SBGN029?

1 like

Daar heb je een punt. Dat wordt dus minder dan 1x in de week groot vlees bbq-en :blush:. Had ik nog niet bij stilgestaan. Goed idee.

3 likes

Verdorie, deze had ik nog niet gezien. En nog rond mijn verwachte budget ook. Dank, die komt op het lijstje.

1 like

Chapeau voor de wending die je hebt gerealiseerd. Dat gaat je qua horloge zeker ook lukken. Neem vooral de tijd - die heb je - om modellen te bekijken, ervaren, passen. Met genoemde opties heb je stuk voor stuk horloges die de moeite waard zijn. Mooi doel, inspiratie op de weg ernaartoe!

2 likes

Goed bezig! Veel plezier met de zoektocht…

1 like

Netjes man, goeie motivatie om het ook te blijven. De jacht is geopend, geniet er van en blijf zo door gaan :muscle:t2:

1 like

Respect! En wat een ontzettend gave reden voor een welverdiend horloge! :muscle::smiley:

Je vermelde horloges liggen behoorlijk uit elkaar. Je hebt tijd genoeg om horloges te gaan passen en ‘the one’ te bepalen. En met je discipline om nuchter te blijven heb je vast ook genoeg discipline om het benodigde bedrag bij elkaar te sparen :+1:

1 like

Goed bezig, persoonlijk zou ik altijd voor de GS gaan

1 like

Als iemand die een GS en Tudor in de huidige collectie heeft…

Moet ik toegeven dat ik meer plezier heb aan de Grand Seiko.

De afwerkingen kwaliteit van de GS is echt prachtig.

Deze zijn beide trouwens nieuw te kopen binnen jouw budget :wink:

5 likes

Ja dat klopt. Kijk, de voorkeur gaat echt naar GS uit. En die hebben wat strakkere horloges dan Tudor. Tenminste, voor wat ik heb gezien en een beetje in de buirt van het budget gaat vallen.

Ik heb bij beide merken puut gekeken welke ik daar het mooiste vind en daar een lijstje van gemaakt.

Maar, nog voldoende tijd om rond te kijken. Denk nu gewoon consequent geld opzij zetten en dan volgend jaar rond de zomer eens bij Schaap & Citroen ofzo langs.

1 like

Nou, en dat is ook echt wat ik het mooiste vind. De klasse uitstraling van GS. Echt het horloge waar ik denk ik heeeeel blij van word.

Ik heb zelf net een SBGP011 verkocht. Dat horloge is echt prachtig, kost 2800 list, staat voor 2250 op Chrono (na import) en mijn koper had hem voor onder de 2000 te pakken.

In plaats daarvan is er een nog simpeler instapper onderweg. Ik laat via Japan een SBGX265 aanrukken. Die zijn namelijk maar 37mm groot en 10mm dik. Ik wilde nog steeds verkleinen.

De SBGP heeft een geweldig uurwerk met onafhankelijk instelbare uurwijzer, en dat geef ik niet graag op voor een quickset, maar de diameter was voor mij te groot. Evengoed is het 9F62 uurwerk ook geweldig in de SBGX, dus daar ga ik lol van hebben.

Ik zou, als meer dan 3000 een probleem is, dus altijd bij Grand Seiko quartz kijken.

• draagbaar en plat
  • zeer strak en rustig van wijzerplaat
  • absolute bomb proof uurwerken
  • zeer service ongevoelig

Als je op je geld moet letten is een uurwerk met een service interval van 50 jaar geen slecht idee.

Ik vond dat praatjes zonder plaatjes toch wat karig was, dus hierbij nog een paar foto’s van hoe een Grand Seiko quartz er uit kan zien:

Overigens wil ik überhaupt een lans breken voor de betere quartz. Zie dit bijvoorbeeld ook van Citizen:

Terecht, al zijn de Citizen Chronomasters / The Citizens ook zeker heel erg goed.

Dat is een prachtige mijlpaal! Hulde voor die prestatie.

32 likes

Wat een mooie reden om jezelf te belonen met een horloge, chapeau! Enne… het klinkt een beetje alsof het uiteindelijk toch een GS moet worden, dus dan zou ik daar gelijk maar voor gaan :wink:

2 likes