Ik heb net een bericht gelezen dat Oris een horloge uitbrengt genaamd “Force recon”.
Dit horloge zou zijn ontwikkeld in samenwerking met de United States Marine Corps Force Reconnaissance.
Ik geloof hier dus geen snars van. Er zijn meer merken die dit soort claims doen.
Ook duurdere premium merken. Eigenlijk stoor ik me hier aan. Ze gebruiken de naam en status van speciale eenheden voor commerciele doeleinden.
Er zijn grofweg 2a 3 merken die bij dit soort eenheden gebruikt worden. Maar vooral Citizen en Casio.
Voor mij een reden om een horloge niet aan te schaffen wanneer er zo’n claim gedaan wordt.
Ik zag gisteren een reportage over NL special forces in Mali en daar kwamen veel verschillende horloges voorbij. Ben niet kenner genoeg om te zien wat het allemaal was maar 1 witte G-Shock zag ik volgens mij wel voorbijkomen.
Ik denk dat wanneer je als plakker Oris belt en ze vraagt wat de beste pushpins voor een horloge met 22mm lugbreedte zijn en je krijgt antwoord, dat je ook kunt claimen dat je horloge design in samenwerking met Oris tot stand is gekomen.
En ik kan me voorstellen dat er vroeger (voor het quarts tijdperk) wel degelijk merken waren die specifiek modellen ontwikkelden voor defensie.
Ik ben een groot fan van automatische klokken, maar ze hebben alleen maar nadelen tav bijv een G-shcok. Zwaarder/ gevoeliger, minder nauwkeurig en vooral duurder.
Ja, daar heb je gelijk in. Maar ik kan me niet voorstellen dat er maar iets geroepen wordt. Vooral in de USA heb je zomaar een claim aan je broek.
Het lijkt me waarschijnlijk dat er aan vertegenwoordigers, in dit geval van de force recon, wordt gevraagd aan welke eisen een horloge moet voldoen. Daarna wordt een deal gesloten in ruil voor geld of korting of iets dergelijks.
Ja, daar heb je gelijk in. Maar ik kan me niet
voorstellen dat er maar iets geroepen wordt.
Vooral in de USA heb je zomaar een claim aan je
broek.
Het lijkt me waarschijnlijk dat er aan
vertegenwoordigers, in dit geval van de force
recon, wordt gevraagd aan welke eisen een horloge
moet voldoen. Daarna wordt een deal gesloten in
ruil voor geld of korting of iets dergelijks.
Al die stoere special forces machoos lopen toch rond in onderbroeken met oris logo erop :+
Lijkt me dat er wel wat gesponsoord… Ik bedoel gesubsideerd/gedoneerd wordt.
Geen enkel “special forces” team gaat op zoek, of heeft middelen om een veels te duur horloge aan te schaffen voor de manschappen wanneer een typische G-shock of eender welke bestaande NATO goedgekeurd horloge dat ook doet. Binnen het Nato assortiment zijn voldoende horloges te vinden die voldoen aan de eisen van een “special forces” team.
Verder zit geen enkele defensie inkoper te wachten op een horloge met de naam en logo van een specifiek team erop. Het is niet handig en staat niet de beschrijving van de order. Als je als militair in het veld bent heb je alleen je naam en registratienummer bij je, en verder NIETS dat in verband gebracht kan worden met welke unit je werkzaam voor bent. Soms gaan zelfs je strepen van je epauletten af. Dus zeker geen horloge.
Oris, Ralf Tech, MTM , Dutch Forces en noem ze maar op proberen allemaal een graantje mee te pikken van “onze stoere mannen in het veld”.
Hooguit zal er af en toe een setje horloges gratis uitgedeeld worden aan een team, maar officieel zijn ze zelden. En zeer waarschijnlijk worden ze alleen in vredestijd of vrije tijd gedragen. Niet tijdens operaties.
Hou er verder rekening mee dat niet alle klokjes op de lijst daadwerkelijk te bestellen zijn (regio gebonden, de ene leverancier volgt de andere op ik noem maar wat).
Van de HMT Jawan zeggen ze zelfs dat deze
werden uitgedeeld aan Ghurka Regimenten,
het zijn leuke klokjes maar na 4 druppels regen
zijn ze beslagen, verroest en vastgelopen
en de lume gaat ook maar 3 minuten mee.