Speciale vorm van horloge onderdelen

Was bezig met het afmonteren van een IWC chronograaf [ kaliber 89361 ] en zie plotseling dat de start - stop hefboom die in het uurwerk zit wel een zeer bijzondere vorm heeft. Een hond!

Voor een indicatie qua formaat heb ik er een schroevendraaier met een blad van 0,9 mm naast gelegd.

Hieronder het onderdeel gemonteerd. De drukker die in de kast zit komt tegen de hefboom en deze drukt met de “neus” het schakelrad een tand naar voren.

Misschien heeft er nog iemand een apart onderdeel dat normaal niet zichtbaar is?

27 likes

Yes, but I do not dare…
:kissing_heart:

3 likes

8 likes

Once seen… Ah fuck, da’s een streep in de wish list :joy:

1 like

Tenzij je de hele dag je chronograaf aan hebt zit daar volgens mij een dikke vette wijzer overheen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Hoe kan dit rad gemaakt worden? Spaak is scherp tot onder in de vertanding van kleine rad. Is van een IWC Portofino met monopusher chronograaf.




6 likes

Dat is duidelijk natuurlijk, gemaakt door het
Zonnetje in-house bij IWC😄

5 likes

Inderdaad heel apart.
Die jongens daar kunnen wel wat, zeker als ik ook dat rad zie.
Leuke klus Andre.

1 like

Chronograaf seconderad was zelfs krom door de klap op het glas, alles was versplintert en verbogen. Inderdaad een hele klus maar wel een mooie :grinning:


Rad was wel erg kostbaar, € 210,- en hier had ik bij het maken van de offerte niet op gerekend… Dit is dus ook het risico dat je als horlogemaker loopt. 95% van de klanten wil een prijsopgave voor dat het akkoord gegeven wordt. Een stelpost neem ik meestal wel op maar op dit soort dure onderdelen zit je ook niet te wachten en richten blijft een zeer tijdrovende klus + rad / as zal verzwakt zijn en bij het opzetten van de chronosecondewijzer weer kunnen verbuigen.

3 likes

Maar jij kan er niks aan doen dat een rad in iemand zijn horloge krom is toch? Ik snap dat je een prijsopgave hebt gegeven maar dit kon je niet weten natuurlijk. Risico van een mechanisch horloge zou ik zeggen, geen risico voor jou!