Speedmaster 3861 problemen uurwerk

Hoi allemaal, ik heb ongeveer 4 jaar geleden een Speedmaster Professional 3861 gekocht als 1e eigenaar bij een AD (destijds ook een NA post van gemaakt :slight_smile:). Helaas heb ik 'm laatst moeten afleveren bij de dealer omdat het uurwerk problemen had.

Ik merkte dat het horloge met een volledig opgeladen gangreserve na ongeveer 2 uur stil kwam te staan. Bij het oppakken van het horloge kon ik het horloge maar circa 2 kwartslagen draaien, en dan voelde die weer “vol”. Daarnaast werkte de stopwatch/chronograaf functie ook niet meer. Bij het indrukken van de bovenste pusher hoorde ik enkele tikken, maar begon de grote secondewijzer niet met lopen.

Ik weet niet zeker wat de oorzaak zou kunnen zijn. Wellicht komt het doordat ik het horloge een aantal keer voor langere periode (max 3-4 maanden) niet heb gedragen, aangezien ik voor werk veel in het buitenland aan het reizen ben en dan niet al mijn horloges bij me wil hebben. Voor de rest heeft het horloge nooit waterschade gehad, is die nog nooit gevallen, en is die ook nooit in de buurt van veel magnetische straling geweest (en dan nog, met een kast van 15000 gauss weerstand mag je wat verwachten :laughing:).

Gelukkig valt het horloge nog onder de garantie, maar ik was toch vrij verrast dat deze al na 4 jaar zulke problemen had. Zijn hier nog meer 3861 eigenaren met vergelijkbare verhalen?

2 likes

Vervelend. Ik hoop dat het snel wordt opgelost, want dit is niet wat je verwacht met zo’n topper.

1 like

Mijn 3861 uit 2019 had dat ook, is een bekend probleem aan het begin

1 like

Bedankt voor het doorsturen. In ieder geval fijn om te weten dat ik niet de enige ben en dat Omega er kennelijk iets aan lijkt te doen.

Je mag heel blij zijn nog in de garantie te zitten… …full service is normaliter vanaf 950 euro. Heel veel succes met de afwikkeling!

Mijn '20 met 1861 had af-nieuw ook enkele issues; die kon ik gelukkig zelf fixen. De QC bij Omega heeft al langere tijd “room for improvement”…

temeer dat dit al 4 jaar bekend is blijkbaar…

Het is vanaf een bepaald productiejaar reeds verholpen maar bij horloges die aan het begin geleverd zijn, kan afhankelijk van het gebruik het euvel boven water komen.

Sommigen zullen er tot de 1ste service niet mee te maken krijgen en dan wordt het uurwerk toch automatisch “ge-upgrade”.

Voor de Rolex 32xx speelt het amplitude probleem daar nog steeds voor zover ik dat het begrepen.