Speedmaster bezel vraagje

Hoi,

Het is me opgevallen dat bij de Speedmaster Professional sommige uitvoeringen een accentje hebben op het woord Tachymètre en andere niet, daarop staat het woord als Tachymetre. Is dit correct en zo ja wanneer is dit veranderd?

Met accent (de mijne):

En zonder accent (van Marktplaast http://link.marktplaats.nl/203829883 ):

Wanneer weet ik niet, maar vlgs mij worden er twee soorten door elkaar gebruikt, dit ivm de Franssprekende markt en de Engelstalige markt.

Krabong of Nivelacuso (die het juiste antwoord gaat geven): Kom er maar in! :slight_smile:

hans

Ik heb eens voor je gekeken in de 2 Omega catalogussen die ik heb.

In de Omega Catalogus van 2007 en van 2008 staat er op bijna alle Speedmasters een streepje op de e. Behalve op de Speedmaster Date en Day-Date.

In het engels zou het in ieder geval “tachymeter” moeten zijn en niet “tachymetre”… :wink:

Ik heb geen pasklaar antwoord op de gestelde vraag.

Feit is dat ik Speedmasters heb uit de jaren 1964, 1965, 1967, 1969,1997 en 2008. Deze hebben allemaal Tachymètre op de bezel. Wellicht dat er een periode is geweest in de jaren 70 of 80 dat de Tachymetre bezel gebruikt werd. Ik heb ze in ieder geval wel vaker gezien.

Wellicht staat het antwoord in een van de boeken van Omega zelf, De Omega Saga of A Journey Through Time.

Hier… maken we de vraag nog moeilijker… Dik font en accent grave…

Hoe zit het nou?

:wink: :slight_smile:

Nivelacuso Schreef:

Ik heb geen pasklaar antwoord op de gestelde
vraag.

Feit is dat ik Speedmasters heb uit de jaren 1964,
1965, 1967, 1969,1997 en 2008. Deze hebben
allemaal Tachymètre op de bezel. Wellicht dat er
een periode is geweest in de jaren 70 of 80 dat de
Tachymetre bezel gebruikt werd. Ik heb ze in ieder
geval wel vaker gezien.

Wellicht staat het antwoord in een van de boeken
van Omega zelf, De Omega Saga of A Journey Through
Time.

Hans,

Ik denk dat het antwoord heel eenvoudig is. Er werd destijds gebruik gemaakt van meerdere fabrikanten en leveranciers waardoor er op detailniveau verschil is opgetreden.

De besels zijn door elkaar gebruikt, gewoon gemonteerd op basis van wat er op voorraad was.

Gr. R.

Hoi Krabong.Dat zou een heel plausibele verklaring kunnen zijn.

Weet je ook over welke tijdspanne er gebruik werd gemaakt van meerdere fabrikanten?

Nivelacuso Schreef:

Hoi Krabong.Dat zou een heel plausibele verklaring
kunnen zijn.

Weet je ook over welke tijdspanne er gebruik werd
gemaakt van meerdere fabrikanten?

Ik heb Ferrie Schweitzer uren lastig gevallen met deze materie :):):slight_smile:

Volgens hem was de Speedy tussen (ongeveer) 1967 en 1975 extreem populair en kregen horlogemakers de opdracht om alles in elkaar te schroeven wat voor handen was. Dit is dan tevens de periode dat Omega meerdere leveranciers en fabrikanten gebruikte om aan de enorme vraag te voldoen.

Overigens kende Nederland in die periode 200 Omega dealers, aldus F. Schweitzer…

Volgens Ferrie worden deze details in de huidige tijd alleen opgemerkt door freaks / verzamelaars (ik ben er ook eentje :slight_smile: ) en werd er destijds geen strikt beleid gevoerd. Waar wij nu over twijfelen schroefde hij destijds gewoon in elkaar.

De Speedy was destijds “hot” en er moest productie plaats vinden, er waren geen lijsten, tabellen, boeken enz., aldus Ferrie.

quote Krabong: er waren geen lijsten, tabellen, boeken enz., aldus Ferrie

Dat beleid hebben ze dan wel doorgetrokken naar de huidige serviceafdeling…

Krabong bedankt voor het navragen bij Ferrie, de Omega deskundige bij uitstek

Wat mij overigens zorgen baart is het feit dat het aantal juweliers dat Omega in het assortiment heeft enorm snel aan het afnemen is, en dat de gespecialiseerde Omega boutiques als paddestoelen uit de grond schieten. Dit beleid van Omega is op de lange termijn voor de consument die uit is op een goede deal niet gunstig.

Krabong Schreef:

Overigens kende Nederland in die periode 200 Omega
dealers, aldus F. Schweitzer…

Waaronder zelfs Vroom & Dreesmann! Die zijn er overigens in 1973 mee gestopt.
Maar nu mag zelfs Siebel ze niet meer verkopen. Hoe een merk kan ‘afglijden’ naar het ‘hogere segment’:wink:

tjvreeken Schreef:

Krabong Schreef:

Overigens kende Nederland in die periode 200
Omega
dealers, aldus F. Schweitzer…

Waaronder zelfs Vroom & Dreesmann! Die zijn er
overigens in 1973 mee gestopt.
Maar nu mag zelfs Siebel ze niet meer verkopen.
Hoe een merk kan ‘afglijden’ naar het ‘hogere
segment’:wink:

Je kan het niet beter omschrijven (tu)

Ik ben al heel lang Omega freak maar het nieuwe beleid past me totaal niet. Mijn laatste ervaring met het service level… acht laat maar!

Mijn persoonlijke mening is ook dat ze net een tandje tekort komen om in het hogere level mee te doen, ondanks die killer Hour-vision, enz.
Maar goed… de tijd gaat het ons leren :wink: :slight_smile:

Ondanks alles, prettige zaterdag en geniet vooral van vintage Omega:

En hier nog een besel zonder accent grave en dik font (tu)

“Volgens Ferrie worden deze details in de huidige tijd alleen opgemerkt door freaks / verzamelaars”

Ha, ha ik denk dat op dit forum wij allemaal freaks/verzamelaars zijn :slight_smile:

In elk geval bedankt voor alle antwoorden!

Nivelacuso Schreef:

Krabong bedankt voor het navragen bij Ferrie, de
Omega deskundige bij uitstek

Wat mij overigens zorgen baart is het feit dat het
aantal juweliers dat Omega in het assortiment
heeft enorm snel aan het afnemen is, en dat de
gespecialiseerde Omega boutiques als paddestoelen
uit de grond schieten. Dit beleid van Omega is op
de lange termijn voor de consument die uit is op
een goede deal niet gunstig.

Natuurlijk niet gunstig en ook nog eens vreselijk qua beleving. Ik vond het juist prachtig om bij een kleine juwelier in het Omega hoekje te kunnen kijken.

Uit betrouwbare bron :wink: weet ik ook dat juweliers momenteel schandalig lang op accecoires zoals gespen en bandjes moeten wachten. Ook zoiets doet het niet goed, niet bij de freaks maar ook niet bij “de gewone man”.

Ik heb een projectje lopen bij Ferrie (reproductie van een Speedmaster) en heb veel tijd gestoken in het uitpluizen welke bezel met welke poussoirs (pusher) en met welke wijzerplaat bij welke kast moet combineren om een goede reproductie te maken. Op de zoektocht naar de bezels kwam ik deze site tegen :

http://forum.timezoneitalia.com/index.php?page=10

Verder naar beneden staat alles vertaald in het engels. Ook is er goeie verhandeling te vinden over de poussoirs.

Kan iemand mij vertellen vanaf wanneer en bij welke typekast ST145022 of 145.0022
of 145.022 etc en welk jaartal Omega is gestart met het ingraven van het serienummer op de achterkant van de " 7 o’clock lug"

Ben van plan mijn projectje hier te documenteren !

Groet Ronald

Deze al eens geraadpleegd?

http://www.speedmaster-mission.net/

hans

Ja,

het enige wat je daaruit kunt halen is waneer de st145.012 en st145.022 hebben bestaan met welk serie nummer. De nieuwere speedies vanaf st145.0022 hebben denk ik een serie nummer op de kast. De vraag is dus hebben de 145.022 en 145.012 dat ook?
van de 145.012 heb een aantal foto’s gezien die alleen een serie nummer hebben op het caliber.

Groet

Ronald

Ik heb zelf een 145.012 - 67 ST en die heeft geen nummer op de kast of in het deksel, alleen op het uurwerk. 25xx en nog wat (dacht ik).

met later door Ferrie aangebrachte zichtbodem.

hans

Hans, mooie caliber 321!

Ok ik weet nu dat de 145.012 met 321 geen sn op de kast heeft.
Zijn er nog Speedy owners van een Speedmaster met 145.012 kast met 861 of een 145.022 kast met 861 en die een serie nummner heeft ingegraveerd op de kast ?

Bedankt

Ronald