Vreemd allemaal. De laatste paar weken heb ik (heel) af en toe een paar problemen met m’n Speedmaster:
Eén keer werkten de pushers gewoon niet. Kon ze niet indrukken. Plots ging dat weer wel.
Vorige week startte ik de chrono, waarna die gewoon stilviel na twee seconden (ook al was het horloge volledig opgewonden) Een tikje deed niks. Resetten ook niet. Een paar minuten later was het probleem weer weg.
Eén keer viel het hele horloge gewoon stil - dus niet de chrono, het hele horloge - opnieuw terwijl nog meer dan voldoende opgewonden. Effe de wijzers heen en weer bewogen en alles was terug in orde.
Soit, ik ermee naar mijn horlogemaker (een officiële Omega hersteller). Hij heeft de Speedy een week getest, de chrono tientallen keren gestart en gestopt, het horloge binnenin gecontroleerd op losse(re) onderdelen, maar telkens niks gevonden.
Mis ik iets? Mist hij iets? Nog iemand hier ervaring mee? Het gaat om een 1861 uit 2019…
Wind (draai) je hem wel de juiste kant op?
Wat wel is wil gebeuren is dat men fanatiek aan het draaien is, maar de verkeerde kant op waardoor het horloge nauwelijks opgewonden is. Dan krijg je dit soort dingen.
De horlogemaker gaat de hefbomen een beetje extra smeren, maar verder kan hij niks doen, zegt hij. Zou niet weten wat ze bij Omega zelf anders kunnen doen. (Hij is, zoals gezegd, Omega certified, dus ik ga ervan uit dat hij weet waar hij mee bezig is…)
Dat zegt niet zo heel veel. Dit soort “certified” mannen doen ook veel andere merken dus een volledig doorgronde kennis van een uurwerk kan bijna niet (huisarts weet ook niet alles).
Bij Omega zal dat beter op orde moeten zijn en kunnen ze zelfs onder garantie het hele uurwerk vervangen als ze er niet uitkomen. Beetje zwart/wit uitgelegd misschien, maar ik zou het opsturen.
Mijn ervaring met het Benelux servicecenter van Omega is, dat ze 3 x een defect horloge (met steeds hetzelfde defect( ongerepareerd terugstuurden. Ik ben bepaald niet onder de indruk. Knoeiwerk vond ik het.
Veel gaat er fout omdat de communicatie vanuit de klant tot het servicecentrum niet goed is.
Klant geeft het horloge af bij een juwelier en omschrijft de klacht niet of de klacht wordt niet goed omschreven op de opdracht.
Juwelier stuurt het horloge in naar het service centrum en vaak is het niet diegene die de reparatie heeft aangenomen die deze klus doet. Er kan hier weer minder of onduidelijke omschrijving van de klacht plaats vinden.
Bij het service centrum wordt de reparatie uitgepakt en ingeboekt door een medewerker [ is geen horlogemaker ] en hier kan nogmaals info verloren of onduidelijk overgebracht worden.
Nu pas krijgt een horlogemaker het horloge op de werkbank en meestal kijkt hij / zij naar de opdracht op de werkbon en niet naar de overige papieren omdat dit teveel tijd kost. Ze worden geacht een X aantal reparaties per dag te doen en als ze alle info gaan lezen is er aan het einde van de dag onvoldoende gepresteerd.
Niet Omega maar Breitling B01 maar had iets vergelijkbaars. Heb toen het euvel een keer opgenomen en een dagboekje bijgehouden. Na drie keer is het onder garantie denk ik opgelost. Derde keer trouwens met een horlogemaker direct gesproken dan kan je toch iets meer symptomen beschrijven. Zit er nog garantie op het uurwerk?
Is het toevallig ook een chrono met verticale koppeling? Heb bij een bezoek aan Breitling ooit de onderdeeltjes gezien van het uurwerk en het verbaast mij niks dat er een productiefoutje eens in de duizend keer door glipt. De marges zijn immers zo immens klein. Zal bij Omega niet anders zijn bij de nieuwe uurwerken.