Speedmaster chronograaf stopt?

Het is mij nu een paar keer opgevallen dat soms de chronograaf op mijn speedmaster met 3861 uurwerk blijft ‘hangen’, enkele minuten na het indrukken van de start-stop functie. Het gehele horloge stopt vervolgens en gaat pas weer werken na de chronograaf te resetten. Ik wilde een foto toevoegen, maar dat heeft uiteraard geen functionele meerwaarde :wink:. Meestal werkt hij wel en na een uur deed hij het ook weer perfect. Ik gebruik hem dagelijks, super handig.

Doe ik misschien iets fout? Herkennen anderen dit? Weet iemand waar het aan kan liggen? Ik ben benieuwd! :grin:

1 like

Het lijkt me niet dat je iets fout doet. De routine van elke dag …
Wanneer heeft de Speedmaster voor het laatst een onderhoudsbeurt gehad?
Normaal tikken gaat prima. Met het inschakelen van de chrono komen er enkele wielen bij en waarschijnlijk is dat net even teveel. Het lijkt te meer op verouderde olie omdat het na enige tijd dragen wel weer gaat funktioneren.

1 like

Bekend probleem als de gangreserve volledig opgewonden is, je moet ermee terug voor garantie:

Quote van @ Horloge24
"als de gang problemen weer optreden met uw 3861 dan is een droog lopend centrumrad waarschijnlijk de oorzaak. Omega is er namelijk achter gekomen dat het materiaal van de lager busjes niet goed combineert met de gebruikte olie.

Een full service bij Omega is dan de oplossing, natuurlijk onder garantie."

Zie ook hier op OF:

Als het probleem niet speelt bij een volledig opgewonden horloge maar alleen als je gangreserve laag is, is het normaal:

11 likes

Dankjewel voor je reactie. Het horloge is nieuw en in april gekocht, daarom nog geen onderhoud gehad.

Interessant! Ik wind het horloge wel iedere ochtend volledig op, is dat mogelijk een issue? Ik vrees als dit vaker voorkomt dat ik weer eens terug zal gaan naar de AD…

Dagelijks opwinden levert geen problemen op dat is juist beter voor accuraatheid van het uurwerk, doe de test in de 2de link en je weet hoeveel gangreserve je hebt. Als de chronograaf redelijk snel stopt moet je ermee terug.

1 like

Ik heb het nu een aantal keer geprobeerd en 50% van de tijd stopt hij binnen 10 minuten. Niet zo fraai voor een gloednieuw horloge, dus ik zal eens contact zoeken met de AD of zij hier iets mee kunnen. 5 jaar garantie dus dat is gelukkig geen issue.

Als ze zeggen dat ze nog nooit van dit probleem gehoord hebben laat ze maar even lezen wat op OF of door Horloge24 is geschreven.

Met een beetje geluk speelt dit probleem bij mijn Speedy in 2024 voordat de garantietermijn afloopt om van een gratis servicebeurt gebruik te maken.

1 like

Haha nou liever had ik dit probleem helemaal niet, omdat ik dat stiekem niet verwacht van Omega. Bij een service beurt denk ik gelijk aan lang wachten, stofjes onder het glas etc etc…

Ja maar bij een nieuw caliber heb je toch vaak met kinderziektes te maken. Denk dat ze wel wat prioriteit zullen geven aan horloges met garantie problemen.

Dit krijg je waarschijnlijk mee terug gestuurd:

1 like

Kan verschillende oorzaken hebben, vermoed zelf dat het in de ingrijping van de chronograaf gezocht moet worden. Als de chronograaf secondewijzer tussen 58 en 60 staat en het uurwerk stopt dan is de afstelling van de minuutteller niet juist. Er kan ook een klein vuiltje in de vertanding van het chronoseconderad zitten. Niemand is perfect! En je hebt 5 jaar garantie.

Hoeft zeker niet aan het centrumrad lager te liggen, amplitude meten en dan door delen uit te sluiten kom je tot de kern van het probleem.

2 likes

Ik zal de mijne eens gaan controleren/proberen. Nog nooit opgevallen. Maar mooi dat ik hier wat over lees.

1 like

Waar denk jij dat het probleem van deze 3861 aan te wijten is ( chronograaf loopt 3 minuten achter), user error of iets anders:

2 likes

En het uurwerk ook? of allen de chrono. Heb meer info nodig om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen.

1 like

Nee, de eigenaar zegt dat hij recent om 12 uur op de seconde nauwkeurig de chronograaf heeft gestart en bijna 12 uur later zit er een afwijking van 3 minuten in tussen het uurwerk en de H/M recorders. Dit was een van de eerste die voor reparatie in 2019 terug is gegaan naar Omega.

Afstelling van de vinger voor het verzetten van de minuutteller of het veertje van de minuutteller dat te strak staat. Of is de wijzerklemming te zwak en klopt de chronograaftijd juist wel en loopt het uurwerk achter!

2 likes

Bedoel je niet dat het uurwerk 3 minuten voor loopt, zou wel veel zijn in een periode van 12 uur.

Nee, als de wijzerklemming te los staat / slipt dan blijft de tijd achter tov de chronograaf tijds aanduiding. Is vrij onwaarschijnlijk maar theoretisch mogelijk. Uurwerk loopt dan verder wel keurig.

1 like

Ik zat zelf ook aan een niet goed afgestelde excenter te denken.

1 like

Zeker! Soms, niet altijd, stopt de wijzer binnen de laatste twee seconden en soms na het opnieuw indrukken start de chronograaf vanzelf weer. Ik heb het even voorgelegd bij de AD en ik ben benieuwd wat die kunnen vertellen of laten onderzoeken.