Oei! Balen! Ik kan het niet goed zien, maar het ziet dus op het uiteinde van de lug? Je kan het eventueel licht laten polijsten zodat het iig weer erop lijkt. Heb je het uurwerk ook gecheckt? Het loopt nog prima? Chronograaf wijzers lopen goed mee? Als je een goede verzekering hebt, kan je het daarop gooien (heb ik ook gedaan met een kras in de AR coating van een IWC, daar was een boormachine met staalboor tegenaan gestuiterd)
Lekkere foto, mooi bandje ook
Heb nu een paar dagen de Forstner Komfit op mijn Speedmaster, dus even wat eerste impressies.
Looks. Super cool! Maar met een opmerking. Dat is wel door de hele NASA connectie en de foto’s van alle astronauten met dit bandje. Dat straalt erop af, zeker als je zoals ik een zwak heb voor lucht/ruimtevaart en die hele periode.
De Komfit heeft zeker een beetje een vintage en industriele look, maar is objectief gezien niet het meest mooie of nette horloge bandje wat ik ken. Een ‘flatlink’, 1171 of 1479 of bandje van de huidige Speedy zijn m.i. nettere banden die je in meer situaties kan dragen. De Komfit blijft toch meer een ‘gadget’, maar wel een die recht in het hart de emoties oproept als je gevoelig bent voor dit stukje geschiedenis.
Comfort. Als je hem op hebt absoluut top. Flexibel, licht, laat de armharen met rust. Horloge zit ‘zeker’ zonder te strak te zitten.
Op- en afdoen. Ik begrijp nu waarom die astronauten met een ploeg van ingenieurs hun ruimtepak aan- en uitdeden. Kan die ploeg ook wel gebruiken. Er zal vast wel een truukje zijn wat je aanleert hoe het bandje om- en af te doen. Maar nu kan je een Apollo missie naar de maan uitvoeren in de tijd die ik nodig heb…
Prijs/kwaliteit: ja moeilijk te zeggen. Objectief denk ik dat je bij Uncle Seiko of zo kwalitatief gelijke banden kan krijgen voor minder. Maar ja, dat zijn geen Forster Komfit / JB Champion die er uitzien zoals bij de helden van toen. Dat is ook wat waard… Ik ben tevreden met wat het me gekost heeft, gezien het ‘speciale’ van het bandje, en wetende waar de originele/vintage op een gegeven moment voor weg gingen op eBay.
Ik heb de straight versie genomen omdat ik dat wat meer vond passen bij het ‘industriele’ karakter van het bandje. En lijkt dat die iets meer gebruikt werd destijds als je oude NASA foto’s bekijkt.
Met mijn 17,5 cm / 6.8 inch pols heb ik gekozen voor de ‘original’ lengte, dat raadde de website aan voor 7 inch polsen. Het past net, maar wellicht dat de ‘regular’ toch iets beter zou passen. Weet niet hoeveel korter die is, en of dat dan misschien weer niet raar zou staan met de sluiting heel laag op de pols.
All in all ben ik super blij met de Forstner Komfit en past helemaal bij de Speedmaster! Wel met de kanttekening dat je wel een beetje een NASA/space geek moet zijn om dit bandje echt volledig te waarderen denk ik. Deze gaat zeker vaak gedragen worden (als ik ooit leer hoe goed op- en af te doen….
Leuk geschreven! Bedankt voor je review. Fototje van de sluiting?
Thanks. De sluiting zit net onder de ‘6 uur’ van het horloge. Je kan zien dat deze vrij dicht bij het einde van de band zit.
Hier een die wat meer ruimte heeft.
Ach. zo heb in ieder geval ruimte om het bandje te verlengen over mijn spacesuit als dat ooit nog gebeurd
Dit.is zeker waar. Ik vind het echt helemaal niks
Wel een gave review!
Heel fijn zo’n review. Daar heb je wat aan! Dank!
Leuk review maar dat bandje is niet aan mijn Speedies besteed
De Speedmaster is echt een icoon, maar deze draad lijkt wel een “ik kan het passende horlogebandje net niet vinden” en dat is jammer. Omega heeft veel moeite om een passende en geschikte band te vinden voor de Speedmaster. Alleen de originele NATO is goed te doen qua draagcomfort maar de prijs is weer belachelijk.
Hmmm, dat zie ik toch anders. Ik denk dat de Speedmaster zich juist leent om met veel verschillende soorten bandjes te dragen.
Als je op leer draagt, mn zwart croc/alligator is het wat meer een ‘dressier’ horloge.
Dan heb je nog een variëteit aan stalen banden, zoals flatlink, 1171, 1479 etc die het horloge meer een beetje een ‘allround’ sportief horloge look geeft. Beetje zoals een Rolex sub op een Oyster.
Elk van die bandjes gaan terug naar een bepaalde periode in de geschiedenis van de Speedmaster met vrij subtiele veranderingen in looks. Elke heeft daarbij z’n eigen fans.
Ik denk wel dat de consensus is van de Speedy liefhebbers dat de 1498 en 1998 bandjes minder geliefd zijn, en niet zo staan bij de meer klassieke look van de Speedy.
Op NATO of NASA velcro stijl bandjes wordt het ineens meer een toolwatch, beetje met een knipoog naar de NASA dagen.
En dan heb je nog echte nerds die er een onpraktisch maar zo cool mesh bandje op zetten omdat de astronauten dat droegen.
Dus het is denk ik niet ‘jammer’ dat er zoveel bandjes op de Speedy geprobeerd kunnen worden, maar juist deel van de veelzijdigheid, lange geschiedenis, en charme van het horloge.
M.i. heeft Omega hier juist niet in geholpen door van ca 1997 tot 2020 het horloge te leveren op een stalen band die niet zo populair was, wat juist het gebruik van alternatieven gestimuleerd heeft bij de liefhebbers.
Is dat een ander woord voor smaak?
Zo had ik er nog niet naar gekeken, maar goed punt.
Nu ik er toch even mee bezig is, dit is volgens de beschrijving van de reviewer de ‘regular’ op een 16,5 cm / 6,5 inch pols.
Op basis daarvan zou de ‘regular’ misschien toch weer wat krap zijn voor mij (17,5 cm), de sluiting zou dan erg onderop de pols komen