Speedmaster only V (Deel 5)

Dat vind ik wel een hele mooie :heart_eyes: hesaphire sandwich. Ik heb helaas net ren nieuw huis gekocht anders had ik zeker een bod gedaan.

22 likes

Chilldagje met lego en de speedy. :blush:

10 likes

ik heb vraag voor de kaliberkenners. Ik heb een speedmaster reduced uit ca 1990 aangeschaft. Deze heeft het 1140 kaliber obv eta 2892-2 uurwerk dacht ik. Nu valt mij op dat bij het opwinden via de kroon het mechaniek meer een klikgrluid maakt daar waar een andere speedmaster reduced uit 1998 met een 1141 kaliber meer weerstand geeft en ruist, zoals meeste ETA, s doen.
Klopt dat heeft een 2892-2 een ander “slotje” (excuseer mijn onkunde) op de veerton heeft dan de 2892-2A van de 1141?
@Pieterswatch weet jij dat?

2 likes

@horloge24 en/of @floris155 zijn ook wel technisch kundig om deze vraag te beantwoorden.

2 likes

Beetje gekreukelde trui… Had beter verwacht.:wink::grin:

1 like

Omega 1140 [Watch Wiki] kun je hier iets mee?

Dank Pieter, Ik had dit hieronder ook al gevonden. Het verklaard mogelijk waarom opwinden van een 1990 en een 1998 reduced anders voelt en klinkt, misschien weet een van techniekers het misschien?

Het kroonrad van de ETA 2892-2A heeft een grotere diameter dan het kroonrad van de ETA 2892-2. Deze grotere diameter zorgt voor een betere overbrenging van de kroonbeweging naar het uurwerk. Dit resulteert in een betere windingsefficiëntie en een nauwkeurigere afstelling van het uurwerk.

1 like

Waarom doe je hem weg?

De bovenstaande informatie klopt niet, kroonrad is gelijk. Is dezelfde als van een 2890.

Zou eerder een smering verschil kunnen zijn of het horloge heeft ooit een tik op de kopse kant van de kroon gehad waardoor de platine vervormd is.

Hoofdzaak van verbetering van 1140 naar de 1141 is de massa van de rotor en de lagering van het automaat spanrad

6 likes

Dankjewel Andre

18 likes

Ik heb deze foto genomen tijdens de eerste Speedmaster GTG NL.

De nieuwe 321 (staal) naast de originele 105.003.
De moderne 321 is natuurlijk voorzien van een keramische lunette met emaille inleg en saffierglas, maar komt desondanks heel dichtbij het origineel. Zestig jaar verschil.

25 likes

Speedy toolwatch :cowboy_hat_face:

16 likes

Nog heel even en de 3861 staat in het blauwe gedeelte :slight_smile:
Lekker he, dat tritium. De Moonwatch is mogelijk het meest tijdloze horloge-ontwerp.

3 likes

Sluit ik niet uit. :see_no_evil: Maar daar moet ik nog wel een paar nachtjes over slapen hoor. Want terugkopen heeft me in het verleden ook al veel geld gekost.

Ja ik vind het heel tof. En ook de bouwkwaliteit is gewoon heel goed. :ok_hand:

2 likes

Even de laatste koffieshot voor vandaag!

15 likes

Die flatlink bracelets blijf ik toch ook echt vet vinden :ok_hand:t2:

1 like

Even weer wat kleur

12 likes

23 likes