Geen ironie en niet boos, maar ik houd er wel rekening mee dat niet iedereen het hier mee eens zal zijn…
Het is ook niet zo heel belangrijk toch? Ik heb beide, een vintage Speedmaster en een Moonswatch - beide heel tof in hun eigen recht, maar ik zou m’n Moonswatch zelf niet snel een Speedy noemen, dat hoeft ook niet, de Swatch heeft bestaansrecht op z’n eigen als goedkope zorgeloze lichte zomerbeater.
Er valt niet mee eens te zijn. Moonswatch heeft gewoon z’n eigen topic.
Prikkelende stelling voor een discussie is het ook niet echt, dus not sure of het echt los komt hier ![]()
Bouwen aan de perfecte (voor mij) collectie. Je eigen woorden @drh
Ik denk dat er verschillende collecties op speedmaster only bestaan.
We kunnen niet allemaal de duurste speedmasters hebben maar we zijn wel allemaal liefhebbers.
De speedmaster collectie bestaat uit meer dan alleen maar de imo de uitgemolken moonwatch, maar het zijn mooie horloges en ik ben schuldig. Ik heb ze ook.
Maar ik ben ook liefhebber van de mark serie en de reduced.
Ik heb de speedmaster van @Nobler een like gegeven omdat er op de wijzerplaat zowel speedmaster als omega staat.
Ik wil absoluut niet dat dit zo’n vrijdag draadje word en voor mij is het voorbij.
Heel mooi en leuk, en zeker ook een Speedmaster, maar het is ook een Speedmaster only topic, geen Moonwatch only.
Er wordt met caps een punt gemaakt dat een moonswatch een Speedmaster is. Daar mag op gereageerd worden toch? Sterker nog: dat was de bedoeling van Nobler ![]()
Heeft in mijn ogen verder weinig te maken met welke horloges je wel of niet hebt en of we wel of geen liefhebbers zijn. Verder ontgaat je punt over mijn eigen woorden me een beetje.
Dat we verder het onderwerp moonswatch hier kunnen laten rusten: helemaal eens!
Heerlijk op de plaat gelegd
Tudor wordt af en toe nog een poor-mans Rolex genoemd.
Er zijn hier in het Speedmaster topic een aantal fanaten die de eerste OG SpeedyMoon uit de 80s hebben. Een vintage horloge van tegen de 40 jaar oud. Die is prachtig met de echte vintage feel van tritium en hesalite. Hij komt op 3 verschillende 80s banden. Het is een beperkte oplage van rond de 1300 stuks, zo wordt gezegd.
Dan zijn er nog freaks die verder gaan. Zo zijn er van de 80s SpeedyMoon twee varianten met een andere maanschijf, de small moon en de smileyMoon. Er hangt wat controverse rond deze varianten maar de oplage is zeer beperkt. Voor de serieuze collector is dit helemaal een gem
. Sjiel kan dit soort freakerij wel waarderen.
Ik begon in 2003 met mijn eerste Speedmaster. Ik wilde geen standaard model en vond in de kleine rode catalogus uit de boutique een Speedmaster Moonphase, met een 18k witgouden bezel, een ivoren-witte wijzerplaat en blauwe wijzers. En een maanfase aanduiding. Dit horloge gaat nooit meer weg want dat is mijn origin-story. In 2004 kwam de zwarte variant uit met een zwarte bezel. Ik heb hem vaak overal waar ik kwam in de vitrines van de juwelier zien liggen op een zwart lederen strap. Jarenlang is dit mijn grail geweest. En er was een derde variant die bijna hetzelfde was als de ivory, dacht ik. Dit is de silvermoon. Deze versie heb ik altijd links laten liggen, afgedaan als; ja die lijkt op de ivory maar dat is hem net niet. Totdat ik hem vorig jaar zomer gescoord heb, en toch is hij heel anders dan de anderen.
De SpeedyMoon variant is nooit veel verkocht door de flinke Mark-up ten opzichte van de normale Speedy. (in de 80s én in de early 2000s). De Moonphase had in de boutique altijd een 50 tot 80% premium. Maar zelfs op de tweedehands markt is het nooit een heel erg populair horloge geweest onder verzamelaars. Het was altijd (en nogsteeds) een sleeper. Daar waar de prijzen van de 80s moon al ver boven de 10k zijn gestegen, vindt je de 2000s varianten voor bijna een derde van de prijs, nog onder de 5k.
Vanwege de populariteit hier op het forum van de 80s SpeedyMoon en vanwege de relatief lage prijzen van de 2000 varianten heb ik deze gekscherend de poor-mans SpeedyMoon genoemd.
Sjiel vraagt zich tevens af hoeveel horloges Omega uiteindelijk geproduceerd heeft in de varianten IvoryMoon, SilverMoon en DarkGreyMoon met allen het 1866 uurwerk. Voor de eerste twee zou dit wel eens minder dan 1300 kunnen zijn.