Speedmaster only VII

15 likes

Gisteren de Speedymoon weer opgehaald. Kreeg nog een tip van de horlogemaker: de datum verspringt om 12 uur 's nachts, de maanfase om 12 uur 's middags. Daarom is het beste om het horloge op 6 uur te zetten voor het verstellen van beide. Maximaal bij een verspringing vandaan @Rolopalooza @Watchstick_81 @PloProfesseur @Benoitf

Btw bijna 20 jaar tussen deze 2.

21 likes

Kon @Sjiel niet meer taggen, maar jij had hier ook een theorie over herinner ik me

1 like

Aan je handen te zien vis je ze zo uit de openhaard.
Leuk zo dat donkere thema.

6 uur am of pm? :wink:

2 likes

Een 60s en een 80s Speedmaster. En wel twee hele vette speciale edities, beide op top bracelets. Pulsation bezel, small moon. We hebben hier te maken met buitencategorieen uit de vintage Speedmaster wereld. Sjiel vindt ze allebei prachtig.

Dit is correct. Er zijn verschillende adviezen die op hetzelde neerkomen. De een adviseert om de maan en datum alleen te verstellen tussen 4 uur en 8 uur. Een andere tip is om alleen te verstellen met de wijzers naar beneden. Bijvoorbeeld hafl 6 of half 7. In mijn opinie heeft de minutenwijzer er echter niks mee te maken.

Ik ben geen horlogemaker en ik heb het mechanisme nooit daadwerkelijk in werking gezien maar ergens rond de 9, 10 , 11 uur treedt het mechanmisme in werking om op 12 uur te verspringen. Op het moment dat het mechanisme in werking is loopt het niet vrij om met de correctors te verzetten. Op dit moment verzetten kan dan schade veroorzaken aan de disc of het tandwieltje.

Om 12 uur 's avonds verspringt de datum en is het maan mechanisme niet aangekoppeld, dus in principe zou je aan de maandisc kunnen gaan rommelen om bijvoorbeeld 11 uur 's avonds. Dit heeft Sjiel nooit gedaan en is daarom alleen op eigen risico en voor de mensen die dag en nacht “on the edge” willen leven.

Vandaar de genoemde voorzorgsmaatregelen.

Op 6 uur zit je voor beide complicaties goed.

4 likes

Ja vintage hoort een beetje goor te zijn toch? 50 jaar vingervet en polskaas laat ik lekker zitten. Geeft weleens een beetje af. Daarna lekker frikandellen eten.

3 likes

Wat een top foto is dat weer. En die pulsations bezel geeft toch weer dat leuke extra detail!

(Bedankt voor de tip!)

1 like

Prachtig op de foto gezet :star_struck:

1 like

De Nixon eraf en lekker wisselen met quick release bandjes. :smiling_face_with_three_hearts:

13 likes

Kijken naar voorstelling op de trampoline.

17 likes

Zo af en toe m’n ‘66 Speedy om de pols, meestal bij een speciale gelegenheid maar soms ook omdat ik heb heb gemist….

17 likes

Thanks guys :grin:

1 like

18 likes

21 likes

Een keertje met daglicht macro nerden :nerd_face:

23 likes

Mooi mooi. Techniek ten top… :ok_hand:

2 likes

16 likes

Echt gaaf, wat een binnenwerk hè?

1 like