Mooi op die lichte band ![]()
Geweldig man ![]()
En terecht, wat een prachtige pre moon zeg! ![]()
Heb hier ook een speedmaster reduced naar ik denk. Maar heb een vraagje erbij; Gaat bij nog iemand het opwinden redelijk stroef?
Dit is een minpuntje in mijn ogen. Of wil hij een oliekuurtje?
![]()
Ik zou deze niet omschrijven als een reduced maar een Speedmaster date, hoe lang geleden was de laatste service?
Onbekend. Maar ben wat weigerachtig om het klikdeksel te openen ivm waterdichtheid en verplicht te worden om een onderhoud uit te voeren . Zal allicht een gevalletje worden van “De gierigheid bedriegt de wijsheid”
Het is een automaat dus dit is een vraag voor @automaatje ![]()
Volgens mij is onderhoud dan zeker nodig, want dat ligt toch vaak aan opgedroogde (vuile) smering dat de tandwieltjes blokkeert of een droge kroonpakking.
Niet uitstellen, dat onderhoud op een youngtimer Speedy.
Deze heeft een schroefkroon, toch? Snel een full-service inplannen en daarna opnieuw onbekommerd van genieten. Want zo te lezen is dat wat U graag doet. ![]()
De perceptie van zwaar opwinden is voor iedereen verschillend maar kan eigenlijk alleen beoordeeld worden door iemand die weet hoe het uurwerk hoort te voelen tijdens het opwinden.
Bovenstaand horloge heeft een Valjoux 7750 en een relatief kleine kroon. Opwinden zal nooit boterzacht gaan zoals bij een ETA 2892 of een Omega 1012 bijvoorbeeld.
Dat gezegd hebbende zal een afgelopen uurwerk altijd soepeler opwinden dan een uurwerk wat al volledig opgewonden is , simpelweg door de al opgebouwde veerspanning bij een opgewonden uurwerk.
Gewoon laten controleren om uitsluitsel te geven.
![]()
Nee deze modellen niet ![]()
Ah, dat scheelt.