Speedmaster Only

Even knuppel in het hoenderhok:

Zon moderne speedy is eigenlijk maar een lastige klok.

Hij mist de charme en het patina van een vintage speedy maar tegelijkertijd mist hij ook de afwerking en het kwaliteitsniveau van een moderne Rolex / omega…

Alleen al die hang naar het verleden met dat plexi glaasje is bijzonder. Het voegt eigenlijks niks meer toe anno nu, behalve dat het krast terwijl je er naar kijkt…

Ik denk dat ik als ik in de markt voor een nieuwe speedy was eerder zou gaan voor een dark side, maar uiteraard nog liever een vintage speedy.

7 likes

Waarom zou je een goede cashcow uit je assortiment halen. Ik snap je punt wel. Heb ooit een moderne speedy gehad en deed mij heel weinig.

Heb nu twee vintage speedmasters al een paar jaar. Die vind ik mooier idd.

1 like

Mooi gesproken.

Wel een beetje mee eens.

Ohja voordat ik weg word gezet als een speedy hater,

Al jaren in het bezit van een Ed White ( die naar verwachting nooit meer weg zal gaan). Daarnaast heb ik veel speedies gehad in het verleden ( kan zo snel geen plaatjes vinden maar ik denk zeker 10 van 145012 tot aan moderne)

13 likes

Nieuwe doet mij idd nix, mijn 2 69ers daarentegen…

2 likes

Bedankt!

Het is bij die huidige ook de band die 't hem doet, die mist gewoon uitstraling.
Is niet comfortabel, te dik en te zwaar.

Toch vind ik enkele ‘speciale’ uitgaven wel cool, o.a. natuurlijk de Tintin.
Draag 'm ook liever op de 1479 band van de jaren '80-90.

8 likes

Ik zie dat anders. Ik ben absoluut een liefhebber van vintage, echter voor de speedmaster maak ik een uitzondering. Ik vind simpelweg dat ze niet mooi oud worden. De patina die ontstaat vind ik veel minder aantrekkelijk dan bijvoorbeeld bij een vintage rolex. Het tritium op de markers is vaak in slechte staat, (deels) afgebrokkeld of niet mooi verkleurd. Dit in tegenstelling tot veel vintage subs, gmts of explorers die ik zie. Al dat patina staat een speedy imho veel minder goed dan andere vintage horloges, bojvoorbeeld genoemde rolexen.

Ik zie verder ook niet waar een moderne speedy kwalitatief in achterblijft. Ik vind de afwerking juist top en elke keer dat ik hem om doe vraag ik mij weer af waarom de gemiddelde rolex zo veel duurder is.

Wat betreft het glas. Plexi is juist mijn favoriete glas op horloges. Ik vind het qua looks mooier dan saffier. Krasbestendig als saffier is het niet maar krassen zijn makkelijk te polijsten. Daarnaast krast het bij mij bij dagelijks gebruik ook nauwelijks.

12 likes

. Miscommunicatie

Het is juist de sport om vintage speedies te vinden waarvan de lume nog wel top is. En die zijn er wel degelijk. De lume van mijn ed white is 9 uit 10. (voor een Ed White allicht zelfs 9,5 uit 10).

Ook de overigen vintage speedies zijn echt wel te vinden met goede lume, maar ik ben het me je eens het is lastig.

Zo’n witte patina loze plaat onder plexi glas doet mij gewoon weinig…

1 like

100 keer liever een onvolmaakte met hier en daar een imperfectie in de verkleurde lume dan een steriele witte nieuwe :slight_smile:

Een oudje die in té mooie staat is mist vaak ook de geleefde authentieke charme.

Is en blijft allemaal gaan om smaken en kleuren natuurlijk. Een nieuwe sub zegt mij ook nix, terwijl een vintage ondertussen hoog op mn lijstje staat. En hoe authentieker, meer onaangeroerd en verkleurd, hoe liever. Krassen, onvolmaaktheden,… neem ik er met plezier bij, zolang er maar niet mee gerommeld is.

3 likes

Een nieuwe sub zei mij ook weinig.

Maar ondertussen kan ik hem toch wel waarderen. Evolutie van een 5513 met echt topmaterialen en een unieke kwalitatieve uitstraling.

Een moderne speedy is gewoon een vintage speedy minus het patina, totaal geen evolutie.

Eens!

4 likes

Die vintage speedys met afbrokkelende of reeds afgebrokkelde lume, lumeloze verweerde wijzers, viezige wijzerplaten, verweerde, bekraste en versleten bezels en niet te vergeten rammelbanden van blik met slecht passende endlinks, zijn bij nader inzien inderdaad veel mooier dan een nieuwe die al deze “opties” niet heeft.

I rest my case :wink:

17 likes

Ik zorg zelf wel voor de patina :wink:

3 likes

Vieze oude dingen bah

11 likes

Een nieuwe Speedy mét Sapphire en bewerkt 1863 uurwerk is wel degelijk een verbetering en evolutie in mijn ogen.

Maar dat alles blijft subjectief net als jouw -als waarheden- geponeerde stellingen en meningen. :face_with_raised_eyebrow:

5 likes

:+1:

2 likes

vintage speedy met afbrokkelend of reeds afgebrokkeld lume, lumeloze verweerde wijzers, viezige wijzerplaat, verweerde, bekraste en versleten bezel en niet te vergeten rammelband van blik met slecht passende endlinks.

14 likes