Speedmaster Only

Tnx Jeroen! :facepunch:t3:

10 likes

@BertjanH & @Amice, die racing straps staan ook mooi op decSpeedy zeg :heart_eyes:

2 likes

Fijn weekend Gents!

10 likes

Ik oriƫnteer mij op de speedmaster. Deze vind in erg mooi en heeft alles wat ik wil in een horloge . Maar nu snap ik niet goed hoe het zit met de maten en types. Kunnen jullie mij op weg helpen? Ik heb een paar vragen.
-wat is de maat van de orginele moonwatch.
-de prijs verschillen zijn enorm van 1500ā‚¬ tot skyhigh. Maar een gewone van 20 tot 5 jaar oude ongeveer is prima. Wat maakt hem duur of juist voordelig.

  • hoe zijn de maat verschillen, 39/40/44,25 ik kom er niet goed uit.

De zwart witte met de drie kleine klokjes vind ik mooi en wil een redelijk exemplaar en Nieuw staat is niet belangrijk want ik gebruik hem zelf ook gewoon goed gebruiken. Haast heb ik niet maar goed verdiepen hier in is volgens mij wel belangrijk.
Alvast bedankt iedereen.

De Speedmaster heeft een historie van meer dan 50 jaar en is in vele varianten uitgebracht!?!

Ga googlen, gebruik de zoekfunctie van dit forum, YouTube, de Omega website en kijk eens op Chrono24 en Catawiki naar welke modellen en varianten er allemaal zijn en ook daadwerkelijk te koop zijn!

En kom vervolgens terug met concrete vragen; jezelf oriƫnteren en De Zoektocht is de helft van het plezier!

Jeroen, bedankt voor je bijdrage. Je zegt eigenlijk dat ik niet genoeg gezocht heb.Maar ik vind dus niet zomaar de maat van de orginele moonWatch. Je hebt toch gelezen dat ik mij nog aan het verdiepen ben? Vaak is men hier heel behulpzaam op dit forum, ook vaak best onaardig. Ik wil de klassieke speedmaster en heb een paar vragen hier over en hoop dat er anderen zijn die mij er wel
Mee kunnen helpen.

Je hebt vele verschillende soorten, maar 2 die veelvuldig voorkomen, betreffen:

  • de Speedmaster pro moontwatch met hesalite (42
    mm)
  • de Speedmaster Reduced (39 mm)

De Pro is een Handwinder en de Reduced een automaat.

De reduced is simpelweg de kleine versie van de pro en prijstechnisch gunstiger. De Pro heeft weer een geschiedenis etcā€¦

1 like

:joy:

Ik wil hier niet onnodig humeurig doen maar alle specificaties staan op de website van Omega! :face_with_raised_eyebrow:

(Omega is de fabrikant van de Speedmaster vermeld ik ten overvloede, mocht je dat ook niet kunnen vinden via Google)

1 like

De meeste emnsen hebben een duidelijke voorkeur voor de ā€˜Proā€™ versie. Inderdaad 42mm. Hij draagt echter wat kleiner, omdat de kroonbeschermers mee worden gemeten.

De ā€˜reducedā€™ versie heeft een automatisch uurwerk. Niets speciaals, maar prima. De lay out van de wijzerplaat is echter anders. De ā€˜subdialsā€™ staan vrij dicht tegen de rand aan, waardoor het geheel veel minder gebalanceerd ovekomt dan bij de Pro. De Pro is gewilder en duurder. De versie die het dichtst bij het origineel komt is de hesalite versie. Met dichte bodem en kunststof ā€˜glasā€™. Je kunt hem ook met Saffierglas krijgen en safiieren achterdeksel. Met saffierglas zie je een soort witte ring rondom de wijzerplaat wat sommigen niet mooi vinden.

Een goed Speedmaster Pro begint qua prijs rond de EUR 2500 gebruikt. Dat loopt snel op naarmate je meer vintabe wilt. Een nieuwe op hesalite koop je grijs vanaf zoā€™n EUR 3200.

3 likes

Kijk, dit soort informatie kan ik wat mee. Oftewel een hand opwinder is altijd de grotere versie? De proffesional is de hand opwinder en de orginele grote van de kast?

Er is weinig tot geen informatie voorhanden op het internet omtrent de Speedmaster; ik kan mij voorstellen dat deze informatie waardevol voor u is! :sunglasses:

  1. Speedmaster Moonwacht ā€œoriginalā€; hesalite glaasje, handopwinder, 42mm
  2. Speedmaster Sapphire sandwich: Sapphire glaasje, open achterzijde met Sapphire, handopwinder, 42mm
  3. Omega Speedmaster FOIS (First Omega In Space) reissue, 40mm, handopwinder, Sapphire glaasje
  4. Omega Speedmaster Mark 2; reissue, jaren 70 variant
  5. Omega Speedmaster Reduced; wordt niet meer nieuw uitgebracht, 39mm, automaat.

Verder zijn er nog tientallen speciale edities uitgebracht, daarvoor zou ik Google raadplegen of de website van Fratello.

3 likes

Zo chips in de aanslag en weer genieten tussen twee kemphanenā€¦:joy: heerlijk!.

3 likes

Als het iemand niet lukt om de afmetingen van een Speedmaster op te zoeken dan zakt mijn broek af! :face_with_raised_eyebrow:

Er zijn honderden websites die schrijven over de Speedmaster. TS is gewoon lui.

I know , maar maak je niet druk. Biertje erbij en geniet van de zon :sunglasses:

1 like

toffe strap! wat is het voor strap?

:sunglasses: :high_brightness:

1 like

Struisvogel, merk heb ik even geen idee van :zipper_mouth_face:

Maar klopt het dat de orginele op de maan gedragen speedmaster 39,7mm is? En de moonwatch wat je nu bij omega haalt 42mm groot is?

@Jaroen, weet jij dit?

5 likes