Speedmaster Only

Deze mooie Speedmaster FOIS van vorig jaar gaat dit weekend in de verkoop. Vind chrono’s toch iets te druk en ben meer van de eenvoudigere horloges zoals de 2 Meistersingers die ik al heb :wink:

10 likes

De FOIS is heel mooi, maar waarom die er niet met plexiglas is, is mij een raadsel.

4 likes

Ik denk omdat saffier minder snel krast en daardoor veel praktischer is :wink:

Nou, ik ben echt wel wat gewend qua horloges, maar de Speedy pro die ik sinds gisteren bezit, heeft op de pols net zo veel uitstraling als alle Rolexen, IWC’s Panerai’s, Breitlings enz enz die ik in bezit heb (gehad).
Uitstraling kan nl ook ingetogen zijn, en een nieuw vintage horloge met zo’n rijke historie is toch een droom voor iedere liefhebber ?
Uiteraard is dit alleen maar een persoonlijke mening.

De Tachymeter schaal text is inderdaad klein, maar het gaat toch ook maar om het idee dat het echt werkt ? Iedereen heeft een veel betere stopwatch op z’n telefoon, en tientallen App’s beschikbaar voor snelheid en afstand te meten. Met bv een Bugatti Chiron halen maar weinigen ooit de topsnelheid, maar het is vooral de wetenschap dat hij het kan dat telt.
Met een Speedy pro koop je naast mooie fijnmechaniek, history en nostalgie voor om de pols. Je kunt er zelfs op zien hoe laat het ongeveer is :smile: verder is het niet veel meer dan een mooie armband voor liefhebbers.

3 likes

Dat is het eeuwigdurende twistpunt :stuck_out_tongue: Voor zowel hesalite als saffier is een boel te zeggen. Ik geef zelf de voorkeur aan plexi; je hebt niet zo’n zichtbare ring, de bolling van het glas is mooier, krassen zijn in een paar minuten uit te poetsen, en het is veel authentieker.

Splinteren van saffierglas is een theoretisch nadeel, maar ik heb nog maar één iemand gesproken die zijn saffierglas daadwerkelijk had gebroken (nog wel door met een ongelukkige hoek tegen een deurpost te knallen).

1 like

Ik vind die ring dan persoonlijk dus weer erg mooi :blush:

1 like

Ik heb nu zowel een Speedy met saffier, alsook met plexi gehad, en mijn voorkeur gaat uit naar plexi. Veel meer vintage gevoel, warmere uitstraling, zonder de witte rand, en mooiere bolling. Bonus is het lagere gewicht.

Mijn eerste echte horloge (een Airking 5500) had plexi, en ik haatte dat destijds. Ik bleef poetsen. Nu 30 jaar later en evenzoveel horloges later vind ik het weer geweldig. Als ik iets ga ondernemen waarbij de kans op krassen groter is, doe ik gewoon een ander horloge om met saffier.

Maarrrrrr ook met Saffier is het een prachtig horloge, met 98% van de uitstraling, maar wel met aanzienlijk meer gebruiksgemak.
Het is dus een kwestie van persoonlijke voorkeur, en geen discussiepunt.

2 likes

10 likes

Ik vind die eeuwige discussie over hesalite en saffier overdreven. Ze hebben allebei goede redenen van bestaan. Hier nog enkele Speedies op de foto. Wie hier kan vertellen wat hesalite en welke saffier zijn?

13 likes

Ik had eerst hesalite, nu saffier. Erg blij mee, want was de vlugge krasjes zat. Het extra gewicht van het saffier vind ik juist prettig. En die zichtbodem is hypnotiserend…

Maar helemaal eens dat je met beide versies een prachtig horloge in huis hebt.

10 likes

Wow! Wat een verzameling! :smiley:

Op de foto is het niet bij allemaal duidelijk te zien (sommige wel). Maar in het echt vind ik het wel een groot verschil. Wat je voorkeur heeft, dat is natuurlijk persoonlijk.

3 likes

Moeilijk te zien op zo’n shot, maar ik doe even een gokje…

van onder naar boven: saffier, hesalite, hesalite, saffier, hesalite, saffier, hesalite, hesalite. Hoe verder weg hoe moeilijker… Hoeveel op 8? :smiley:

Schitterende verzameling overigens, geef mij maar die snoopy :heart_eyes:

4 likes

8 op 8 :+1:t4:

De foto is niet de meest recente. De Speedy collectie is ondertussen wat gegroeid…

5 likes

21 likes

Wauw, erg mooie collectie!

1 like

Speedy :rocket:

14 likes

De speedy sinds vanmiddag weer om de pols (maar nu pas tijd om te uploaden)

14 likes

grappig dat dit juist de goedkoopste en minst gewilde speedmaster op chrono was toen hij nieuw leverbaar was

1 like

Zo gaat het vaak he. De underdog :wink:

Op drakenleer.

13 likes