Speedmaster opwinden

Durf te vragen :face_with_hand_over_mouth::joy:
Hoeveel slagen geven jullie een handopwinder als de speedmaster. Ben zo bang om horloge te beschadigen wanneer ik het ga opwinden. Teveel slagen dus.

er zit een beveiliging op, dus je kan hem in theorie niet beschadigen. bij weerstand gewoon stoppen. je hoort dan mss ook klikjes…?

Je merkt het echt wel hoor, als hij aan het einde zit. Zo’n veer breek je niet zomaar.

Niet bij een handopwinder

2 likes

oh. i stand corrected. excuses. vertel

Die beveiliging is alleen bij automaten dat de rotor niet door blijft beulen op de veer. Dat hoeft bij een handopwinder niet. Het opwinden gaat op gegeven moment dusdanig zwaar dat elke leek wel merkt dat de veer volledig is opgewonden.

3 likes

Nou, er zit geen beveiliging op hoor. Maar iets stukdraaien komt in principe niet voor. Je moet denken aan ongeveer 40 slagen vanuit stilstand, en 20 per etmaal dragen. Na pakweg resp. 35 en 15 slagen dus iets rustiger aan met opwinden, kan er niks fout gaan.

Ho is ho, je voelt duidelijk als-ie niet verder wil.

5 likes

Ik heb een moderne Speedmaster en daar merk je echt bij wanneer hij niet verder gaat, mocht je een klassieke Speedmaster hebben dan weet ik het niet. En mocht dat het geval zijn… ruilen?

1 like