Speedmaster, plexi of saffier

Nespresso Commercial - George Clooney - What Else

Mmm. Dit is dan wel weer apart

Ik zou altijd voor plexi gaan. Eventuele krasje poets je er gewoon met Displex iod uit, en je hebt gelijk een mooie aanleiding om lekker met je horloge te prutsen:D

Sexy Plexi zou mijn keuze ook zijn…

Zonder twijfel, plexi :~

Plexi is mooooi. Jammer dat je het bijna niet tegenkomt bij moderne horloges. Sexi Plexi!
Bovendien vind ik de voordelen van saffierglas niet zo groot. Als je zo’n duur horloge koopt kan je het wel hebben om eens in de paar jaar een nieuw glaasje te kopen toch? En kleine krasjes kan je wegpoetsen.

Krasgevoelig is ook een groot woord. Ik heb die van mij vrij vaak om en ik ben niet de voorzichtigste. Het glaasje krijgt zo nu en dan wat stootjes te voorduren en nog is het gewoon goed.

Mocht je een krasje krijgen kan je het weg polijsten oid met dat vage spul.

Niet te paranoia en gewoon plexi pakken.

1. Ja
  2. Nee
  3. Plexi

De krasjes in het plexiglas zijn er snel uit te halen. Het plexi heeft een warmere uitstraling. En… wat zo mooi is, is het pieplkleine Omega-logo’tje in het midden van het plexi (aan de onderkant uiteraard).

Kortom; gewoon voor het hessalite gaan!

Dat logo doet het 'em… (tu)

Ik zat er ook mee toen ik de post van Douwe las http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,287703.

En toch twijfel ik nog steeds, hoewel de hesalite ‘hoort’, vind ik saffier prettiger en met open achterkant ook mooier (heb je 't uurwerk van de saffieren versie wel es gezien? X() Maar de pro heeft z’n history achter zich en is een echte klassieker. En kwa verdere looks zijn ze bijna identiek.

Ik twijfel nog steeds, helemaal nu ik zulke mooie occasions zie…

Plexi.

Ik heb zelf ook een Speedy. En destijds bij de aanschaf stond ik ook voor die keuze. Het is plexi geworden.
Ja, ook ik ben allergisch voor krassen, maar die poets je er zó uit. En als het écht te veel zou worden. laat je er een nieuwe in zetten.
Verder vond ik het ook vanuit historisch oogpunt wel zo bijzonder om te kiezen voor plexi. Kortom, Speedy = plexi :}

Plexi = Sexy

Ieder zo zijn ding, mijn Speedy heeft een plexi.

Beste Joep,

Zoveel hoofden, zoveel zinnen, zullen we maar zeggen. Je hebt de puristen die graag zo dicht mogelijk bij de oorsprong blijven en degenen die een bijzondere of modernere uitstraling of meer gemak (automaat, dag- en datumaanwijzing) prefereren. Dat die extra’s bewust geen deel uitmaakten van het oorspronkelijke ontwerp is voor die laatste groep bijzaak.

Persoonlijk draag ik al vele jaren een Caliber 321 Speedmaster Professional uit 1967, weliswaar met een verkeerde (latere) wijzerplaat, maar wel… met het originele glas. Nu werk ik niet bepaald in de bouw en sloop al helemaal geen auto’s, maar met dat krassen valt het eerlijk gezegd reuze mee. Is er een keer een beschadiging zichtbaar, dan heb ik die er zo weer uit, al moet gezegd worden dat Hesalite beslist aanzienlijk sterker, taaier en harder is dan het gebruikelijke standaard-acrylglas.

Wat ik veel belangrijker vindt is het nut van bepaalde ontwikkelingen. Wat ik bijvoorbeeld niet nuttig, ja, zelfs eerder schadelijk vindt is het fenomeen van het doorzichtige achterdeksel. Natuurlijk is het leuk naar een uurwerk te kunnen kijken, zeker wanneer het een fraai exemplaar is, maar het verlies van het oorspronkelijke dichte stalen achter- en het mumetalen binnendeksel (ook de werkring en de wijzerplaat waren en zijn waarschijnlijk nu nog altijd van dit metaal vervaardigd) betekent wel een grotere gevoeligheid voor magnetisme en het blootstellen van de kwetsbare, al dan niet synthetische smeermiddelen aan schadelijk (zon)licht. En bovendien is een kastdeel erbij altijd een extra risicobron voor bijvoorbeeld lekkage, ook al zit dat extra onderdeel (het glas dus) goed vast.

Veel wijsheid gewenst bij de aanschaf en vriendelijke groet,
Robbert

Ik heb ook diverse stukken gelezen over de voor- en nadelen. Gekozen voor plexi en geen spijt zoals hierboven ook gezegd is krassen haal je er zo uit. Staat het omega teken ook bij saffier centraal in het midden???
Ga voor plexi en is prachtig te om te zien na twee jaar nog steeds genieten!!

Saffier heeft ook nadelen ! Je blijft poetsen omdat je altijd vingerafdrukken ziet. Plexi heeft dat niet.

Plexi. No questions asked.

morren Schreef:

Ik heb ook diverse stukken gelezen over de voor-
en nadelen. Gekozen voor plexi en geen spijt zoals
hierboven ook gezegd is krassen haal je er zo uit.
Staat het omega teken ook bij saffier centraal in
het midden???
Ga voor plexi en is prachtig te om te zien na twee
jaar nog steeds genieten!!

Neen, in het saffier zit geen Omega logo, alleen in het plexiglas.

1 like

Als de huidige Speedmaster een verdere ontwikkeling is van het oorspronkelijke ontwerp, zou ik geen moeite hebben met saffierglas. Het is een vorm van productontwikkeling en verbeteren.

Het hoeft wat mij betreft geen re-make te zijn, maar ik ga meer voor de doorontiwkkelde versie. Of je vind of daar saffierglas bij hoort, weet ik niet.

De huidige rolexen zijn ook groter dan de oorspronkelijke. Er worden nieuwe uurwerken gebruikt. Zolang het maar “eer” aan doet aan het oorspronkelijke model. Daar zit wellicht de crux. Is de huidige VW Kever vergelijkbara met de de eerste modellen? Of is het verschil zo groot geworden, dat het eigenlijk geen kever meer mag heten?