Speedmaster Professional aankoop(advies)

Al jaren heb ik een Speedmaster Professional op m’n verlanglijstje staan, maar ik heb mezelf nog nooit kunnen overtuigen om zoveel geld uit te geven aan een horloge. Maar goed, het blijft kriebelen, dus ik ben nu bijna zover dat ik overstag ga. Ik heb nog één beslissing te nemen, en daarover hoor ik graag de meningen van andere liefhebbers en ook mensen met veel meer kennis dan ikzelf.

Die beslissing komt neer op het volgende. Ga ik voor een nieuwe (zou dan steel on steel met hessalite worden, 311.30.42.30.01.005), of voor tweedehands. In dat laatste geval zou ik er eigenlijk alleen eentje uit 2012 willen, een 3570.50 dus. Dat is het geboortejaar van mijn zoontje, en dat helpt in het mezelf overtuigen :wink: Ik ben zelf absoluut geen expert, dus tweedehands zou wel bij een betrouwbare partij vandaan moeten komen. Ik zie het niet zo zitten om zo’n aankoop op te laten sturen, dus dan kom je al snel bij een ‘normale’ juwelier ergens in Nederland of vlak over de grens terecht.

Er zit verschil tussen de 3570.50 en de 311.30 heb ik uitgevonden, bij de nieuwe is de band geschroefd en krijg je een mooie doos met wat spullen erbij. Maar of ik daar nou de keuze van moet laten afhangen.

Anyway, de weegschaal blijft op dit moment voor mij in het midden hangen, dus ik ben benieuwd of jullie wat nieuw gewicht in de schaal willen leggen.

4 likes

Sowieso een goede keuze, de Speedy.
Zelf heb ik er 2 gehad met de ‘oude’ band met pennen. Wmb prima systeem. Tevens ervaren dat de schroefjes bij mijn band op de seamaster wat makkelijk beschadigen…
die grote doos neemt wmb alleen vee ruimte en voegt niet zoveel toe.
In jouw geval lekker op zoek naar een 2012 exemplaar!

Succes

1 like

Bij de nieuwe zitten wel nog wat extra goodies zoals twee nato banden, loopje en een bandenwissel tool.

1 like

Een nieuwe heeft voorlopig geen service nodig, één uit 2012 wel (als dat nog niet gedaan is natuurlijk). Toch zou ik voor een 2012 gaan ivm geboortejaar zoontje, zou voor mij (ook) iets meerwaarde/fun hebben.

De afweging hangt dus idd af vd verschillen en hoeveel waarde je aan hecht/voor jou van belang is.

Wat bordewolf al aangaf is het systeem met pinnen best degelijk. Het is alleen minder praktisch zonder de benodigde tools om em in te korten ofzo. Dus als voor jou het geregeld inkorten of verlengen niet van belang is, dan lijkt me een oude band ook te volstaan. Je hebt ook weinig profijt met banden wissels, omdat je daar voor bij de band aanzet moet wezen die net als de oude versie met springbars aan de kast zit.
(Mocht je de nieuwe versie met schroefjes in de band kiezen, wees er dan van bewust dat de schroefjes ook nog es met loctite vastgelijmd zit. Bij mijn Spectre schoot ik hierdoor een beetje uit…)

Betreft de goodies… Het draagt imho wel bij aan de “wow, ik heb wat bijzonders gekocht” beleving. Had ik ook met de longines Legend diver die ook in een gigantische schatkist wordt geleverd. Maar dat gevoel zou ik alleen in het begin hebben en eventueel als ik em geregeld in die kist zou terug leggen. Als je het horloge elke dag draagt en de kist belandt op zolder, zoals bij mij, dan zou ik me meer op het.horloge zelf richten.

Het hangt ook eventueel af vh prijsverschil. Die lijkt me wel flink tussen een nieuwe nieuwe versie of een 2e handse oude versie.

Het is aan ieder wat ie belangrijk vind.

1 like

Bedankt voor de reacties. Als het goed is gaat dit horloge de rest van mijn leven mee, en daarna nog langer als erfstuk. In dat licht gezien, en aangezien ik in de gelukkige omstandigheid ben dat het geld er gewoon is, is de prijs van ondergeschikt belang.

Als ik het goed begrijp is dat schroefverhaal dus alleen van toepassing op de schakeltjes, niet op hoe de band aan de kast vast zit? Op zich is dat dan helemaal niet interessant, de band hoeft in principe maar één keer op maat gemaakt te worden.

Op zich vind ik die nato straps wel weer interessant. De horloges die ik nu heb (Seiko, Orient, Vostok) draag ik ook afwisselend op een nato strap of op de originele band. Maar goed, bij een horloge uit 2012 kan ik ook zelf een strap kopen.

Zou zo’n doos nog iets doen voor de restwaarde? (puur theoretisch, ik ga gewoon in m’n testament opnemen dat dit horloge de eerste 100 jaar niet verkocht mag worden :joy: )

Ik heb gehoord dat er een nieuwe 321 aankomt…
Daar kun je op wachten als je daar gevoelig voor bent. Reken wel op een pittige prijsstijging.

Ik heb alle goodies gewoon in dozen in de kast liggen. Daar kijk ik nooit meer naar. Leuk om een complete set te hebben, maar ik heb liever een horloge waar de kosten in zitten.

2 likes

Speedmaster uit 2012?
U vraagt wij draaien

3 likes

Ik had hem al een PM gestuurd :wink: bedankt voor je koppeling!

Graag gedaan!
Ik las het en had gister toevallig je advertentie gezien.
Ik zou denken dat de TS die ook wel gezien heeft.
Misschien ben je m snel kwijt :slight_smile:

1 like

Haha, ja, die advertentie had ik gezien. De aanschaf gaat pas in mei/juni plaatsvinden, dus op dit moment nog niet van toepassing.

Als je het volledige bedrag aanbetaald kan de overdracht vast dan pas plaatsvinden.

1 like

Ongetwijfeld, maar het idee is dat ik mezelf nog een paar maanden geef voordat ik een definitieve beslissing neem.

Nee hoor. Dat is overdreven.

Ik ben in december voor een nieuwe gegaan met plexi en de stalen deksel incl de grote box met de extra bandjes, tooltje etc. Nieuw voelde wel zo lekker en het onderhoud bij een oudere 2ehandse zag ik niet zo zitten.

Kijk voor de prijzen eens grijs als je dat al niet gedaan hebt. Scheelt een flinke slok op de borrel.

1 like

Die doos met goodies heeft voor mij absoluut geen meerwaarde. Als je een goede uit 2012 aanschaft en je laat hem servicen, heb je ook de komende jaren rust wat onderhoud betreft. Alleen, ben je dan zoveel goedkoper uit dan een nieuwe bij een grijze dealer?

Het enige is … voor mij had een horloge uit het geboortejaar van mijn kinderen betekenis gehad wanneer ik het dan ook had aangeschaft. Om nu nog een horloge uit 1995 te kopen bijvoorbeeld zegt me helemaal niets. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

3 likes

Is dat niet tussen de 5 en 8 jaar? Nou ja, als ie goed de tijd houdt en op de timegrapher goede waardes laat zien is er waarschijnlijk ook niets aan de hand,

1 like

Droomhorloge, staat ook op mijn lijstje en herken je dilemma. Ik zou voor nieuw gaan, via een grijze verkoper. Voor mij zou het jaartal van het horloge enkel wat toevoegen als ik het ook in het geboortejaar van mijn kids zelf had gekocht.
Het achteraf aanschaffen zou voor mij niets toevoegen, maar dat is echt persoonlijk en hierin kan alleen jezelf een keuze maken!
Maar de keuze voor een Speedy is altijd goed :slight_smile:

Ik heb mijn omega speedmaster Professional moonwatch in november 2018 gekocht bij William Wien aan een volgens mij heel scherpe prijs. De stalen band was gekort op de gevraagde lengte en de allround service was heel goed.

1 like