Het is een pre pro, omdat er geen professional op de dial staat. Die heb je ook nog met witte wijzers trouwens. Pre moon heeft wel professional op de dial, maar geen moonwatch verwijzing op het deksel.
Wat een wereld zeg, wel leuk om te weten.
Ik mag aannemen dat deze hype zich allemaal gevormd heeft tussen -pak hem beet-
1967 en 1971 dus voor en na de maanlanding in 1969 ?
En daarna professioneel is- om maar even in het jargon te blijven- uitgemolken.
De Professional - als je de FOIS koopt, denk je na een tijdje toch weer aan hoe de Pro zou zijn geweest… Andersom zou dat bij mij in elk geval veel minder zijn. Het saffier hoort ook helemaal niet thuis op die FOIS trouwens, dat vind ik de grootste - en ongeveer enige - misser aan dat horloge.
De maanreis is tot het uiterste uitgemolken. De huidige moonwatch heeft niets met die maanreis te maken, zelfs het caliber is veranderd. Imago, geen werkelijkheid dus.
Origineel was toch de 861 of zat er nog een caliber voor ?
Meen gelezen te hebben dat het daarna eenvoudiger -lees goedkoper- moest.
Is inderdaad een wereld op zich, heb mij er bij de aanschaf van mijn Speedmaster wat in verdiept.
Begint weg te zakken merk ik nu.
Origineel was cal. 321.
Yep, die bedoelde ik.
Fois vind ik zeker de mooiste, ook qua maat. Afleesbaarheid in schemer houdt echter niet over, daar heb je met die witte tl-balken op de pro iig geen last van.
Moonwatch!
Als eerste speedy een pro, omdat dat blijkbaar hoort. Daarna snel een fois, omdat je de eerste toch hebt verkocht
FOIS met aangekluste band zou voor mij de ultieme beater zijn, naast m’n reguliere (niet meer NOS, dus gewoon O) Speedy.
Een volledig natuurgetrouwe vintage look, op de lume en saffier na, maar verder gewoon lekker zorgeloos modern en relatief goedkoop tov het origineel.

Ik ben geen speedy fan maar mocht ik er toch een halen. Dan de Pro
De FIOS is een hommage aan het horloge dat Wally Schirra droeg in 1962 tijdens zijn vlucht in het Mercury programma. Het origineel was een ref. 2998 met 321 uurwerk. Het was eenvoudigweg Schirra’s eigen horloge: het zou nog enkele jaren duren voordat de Speedmaster “flight qualified” werd en daarmee het officiële horloge voor de Apollo astronauten.
Ik vind het met afstand de mooiste Speedy (en ook de FIOS heruitgave vind ik prachtig) maar ik zou gezien de geschiedenis toch eerder voor de Moonwatch kiezen, er vanuit gaande dat je er maar 1 koopt.
Moonwatch! !!!
Ik zou voor de FOIS gaan, maar als ik jouw verhaal lees wil jij de Moonwatch
Doen dus!
Ik zou degene kopen die het beste past/staat. Zijn beide superklokken.
Ik vond de Pro bij mij iets te groot (ondanks 18 cm pols), dus weer verkocht. Ik zou nu dus voor een FOiS gaan.