Speedmaster terug van reparatie, wat zeggen deze testresultaten?

Afgelopen weekend is mijn Speedmaster van reparatie terug gekomen. De volgende (vermoedelijk) testresultaten werden bijgeleverd. De vraag is wat ze precies betekenen?

Hij loopt weer netjes op tijd en de pakking is weer waterdicht :wink:

De graden verwijzen naar de verschillende posities waarin gemeten is, met afwijking per positie. Dus bij 258 graden is de afwijking +2sec/dag, bij 222 graden -7 sec/dag.

Volgens mij wijzen die graden op de balans-amplitude, toch?

Correct

Ik dacht van niet omdat de amplitude nooit zo varieert toch? Maar ik weet het ook niet helemaal zeker.

Onderste bonnetje is van de waterdicht tester.
Test 1 is op vacuüm en test 2 is op druk.
Deformatie geeft aan hoeveel de kast uitzet en inkrimpt.

De andere 2 bonnetjes zijn van de Witschi, keurige waardes.
Wat me opvalt is dat de liftangle op 51graden staat en eigenlijk op 53graden moet staan bij een cal.1140, dat maakt verder niet uit maar dan is de amplitude dus nog iets hoger.
En bij bonnetje 2 een dag later is de amplitude een stuk lager maar zou kunnen dat die test met ingeschakelde chronograaf is.
+8 seconden met een amplitude van 290graden en een beaterror van 0,1 deze test is in de positie met wijzerplaat naar boven.
Het 2e resultaat is volgens mij met de kroon naar beneden, en de 3e met de kroon naar links.

3 likes

Amplitude varieert altijd iets tussen het horloge horizontaal en verticaal.
Horizontaal draait de balans alleen op de tapjes en heeft deze het minste weerstand.

3 likes

Dank allemaal voor de leerzame info. Komt heel wat meer bij kijken dan ik dacht.

Zou die handgeschreven notitie (0h en 24h) kunnen betekenen dat de eerste volledig opgewonden is en de tweede na 24 uur lopen?

Ja dat zou best kunnen.