speedmaster

Beste forumleden

Op marktplaats wordt er een speedmaster aangeboden een opknapper weet iemand of deze omega
die wel opgeknapt moet worden wel zoveel waard is er is al behoorlijk erop geboden
anton ( ps niet de anton die biedt)

http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//antiek-kunst.marktplaats.nl/antiek-horloges/121174057-omega-speedmaster.html

Zo te zien is dit een originele Pre-pro Speedmaster.
In originele staat ontzettend veel geld waard maar hij ziet er erg slecht uit…
Ik denk zelfs total-loss.
Zelfs nog een versie zonder crownguard. Wel erg zeldzaam

Je hebt gelijk, Tom. Hij is in erg slechte staat, maar ja…, hij is ook zeldzaam.
Helaas weet je ook niet in welke staat het uurwerk verkeert. Ik zou er zelf niet op bieden, denk ik.

Ik was van plan een bod erop te doen maar 1100 euro voor een wel zeldzame omega waar wel wat
aan gedoen moet worden vindt ik een beetje teveel geld gezien de kosten die er nog bij komen.
ik weet niet wat deze speedmaster op de rikketik doet maar ik vond deze wel erg mooi
alvast bedankt voor jullie reactie
anton

Op basis van deze foto nooit doen (of een lot in loterij nemen). Vraag het horloge te zien, laat het open maken en beoordelen. Als de verkoper dat niet wil, niet doen!

hans cp

misschien is de hoogste bieder zijn buurman wel …

Lijkt mij goed advies hcptdg!

Gezien de staat van het horloge lijkt het mij dat er zeer slecht met het uurwerk is omgesprongen.

Lijkt mij zoiets als een sportauto kopen van iemand die elke week aan weiland-racen of iets dergelijks doet.

Alleen al om een pre pro wijzerplaat te vinden met wijzers die matchen (hagelnieuw ziet er mijns inziens niet uit op soortgelijke vintage) is een kunst, laat staan wat je daarvoor mag betalen.
Dan een nieuwe besel en een nieuw glaasje uit zien te halen en vervolgens met het uurwerk naar een horlogemaker. Dit is een project voor iemand met veel enthousiasme, geduld en budget, die het horloge daarna voor zichzelf gaat houden en nooit meer wegdoet.

Anders zijn er mijns inziens makkelijkere wegen om een pre pro te bemachtigen, waardoor je wellicht iets meer betaald maar wel zekerder bent van je zaak.

lijkt wel een foto van mij (zo onduidelijk),ik zou zeker meer fotos vragen ,tis een intresant horloge maar voor deze prijs???

Kan iemand aangeven wat een reele prijs voor deze speedmaster is in een nette goede staat.
want als iemand al 1700 euro biedt voor een opknapper dan mag ik aannemen dat deze omega wel een prijskaartje mag hebben ver boven de 2000 euro of zie ik dit verkeert
Groet
Anton

Een 105.003 Speedmaster is een z.g. pre-pro Speedmaster. Er zijn 3 pre-promodellen. Deze 105.003 is de derde (en laatste) generatie hiervan.

Er zijn een aantal in het oog springende kenmerken die bij dit model horen:

• Afwezigheid van de benaming Professional op de wijzerplaat
  • Geringere diameter van de kast in vergelijking met de Speedmasters na 1969
  • Rechte aanzetstukken (lugs) i.p.v. de gedraaide lugs bij de moderne kasten.
  • In verreweg de meeste van de mij bekend 105.003´s heeft de achterdeksel een in twee hoeken aflopende schuine kant.

Bovendien heeft dit model nog de volgende kenmerken:

• Het Omega logo op de wijzerplaat opgelegd (van metaal)
  • De achterkant heeft alleen een gravure van de Hyppocampus, en geen tekstvermelding met verwijzing naar de NASA. (Omega had er toentertijd nog geen idee van dat de Speedmaster uitverkoren was tot vaste uitrusting van de astronauten)
  • gebruikt uurwerk is het Omega caliber 321, i.p.v. het caliber 861 die vanaf medio 1968/1969 gebruikt werd.
  • Tritium werd gebruikt als lichtgevend materiaal
  • De wijzerplaat heeft een verhoogde middensectie (de sectie waarin de drie totalisatoren zich bevinden)
  • Het uiteinde van de chrono-sekondenwijzer is peervormig i.p.v. recht zoals bij latere modellen.

Dit model is zeer, zeer gezocht. Veel vraag en weinig aanbod leidt tot aanzienlijke bedragn die betaald worden voor deze modellen. Ik zou zeggen dat de vanaf prijzen voor een exemplaar dat aan alle bovenstaande kenmerken voldoet rond de 4000 euro ligt, maar ik heb ze ook zien gaan voor om en nabij de 5000 euro. Deze prijzen kunnen alleen nog maar stijgen.

Voor een slecht exemplaar zoals op de foto is een prijs van 1750 euro (en bij dit bedrag staat het horloge op gereserveerd), dan ook niet verwonderlijk.

leuke info ,

ik had gezien dat hij aangboden werd het eerste uur , en toen ging het al vrij hard met bieden en toen stond ik er al van te kijken, maar de info maakt het wel verklaarbaar

toch zie ik het hele speedmaster gebeuren, een beetje als verzamelaars geneuzel. Zou zelf denk ik voor een jong gebruikte gaan, of een nieuwe met korting. En dan omdat ik het een mooi horloge vind om te zien. Hoe precies het logo of welk uurwerk maakt me dan niet uit.

Als je een serie speedmasters zou sparen, dan maken die nuances wel degelijk uit. Maar ben je gewoon opzoek naar een speedmaster, dan zou ik gewoon een zo goedkoop mogelijke in zo goed mogelijke staat kopen.