Speedmasters met glazen bodem

Voor mijn tweede mechanische horloge is de kans groot dat het wederom een Omega gaat worden.
Dit is toch wel het merk waarbij ik een goede klik heb.

Deze staan inmiddels bovenaan de wishlist:

• Planet Ocean (232.30.42.21.01.001)
  • Speedmaster
  • Breitling Navitimer 01

De Speedmaster weet steeds meer mijn aandacht te trekken, maar dan wel als handopwinder met glazen deksel.
Het is gewoon schitterend om zoveel van het uurwerk te kunnen zien (veel meer dan bij een Co-Axial).

Na wat zoeken kwam ik op de volgende modellen die dat hebben:

• 311.30.42.30.01.006 (stalen band)
  • 311.33.42.30.01.002 (lederen band)
  • 3576.50.00 maanstand (stalen band)
  • 3876.50.31 maanstand (lederen band)
  • 3572.50 (hesalite voor + glazen bodem, 2 hands ben ik bang)

Zijn er nog meer modellen?

Wat mij ook mooi lijkt is een Speedmaster met een witte of grijze wijzerplaat.
Weet iemand daar misschien nummers van (uiteraard alleen handopwinders met glazen deksel)?

De apollo 11 35th echter is de glazen deksel hier niet meer doorzichtig en zit er een logo in geplakt (enorme foute move van Omega IMHO)

Je kan uiteraard een saphire caseback kopen en die monteren maar is echt niet “dat“ zo ook is de afwerking van het mouvement van deze minder dan van een echte exhibition caseback speedy.

vergelijk maar 1863 met 1861 (zoals in een 3572.50)

John Shinall uploaded this image to

Ikzelf heb de 3572.50 en vind dit de “best of both worlds“. Klassieke looks met hesaliet en saphire caseback.
Bonuspunten als je nog een exemplaar met tritium lume kan vinden die mooi is verkleurd.

2 likes

Volgens mij is geen van beide uurwerken hierboven een 1861…

Dit is een 1861:

1 like

Verschil?

Het uurwerk van mijn po 8500 is prachtig om naar te kijken, een speedmaster daar in teven heeft een uurwerk welke niet uitstraalt in schoonheid, ik zou zelf opzoek gaan naar de good old moonwatch

Metalen brake of Delrin, een soort kunststof, brake…

Bovenste uurwerk lijkt me een 861 btw, onderste 1863.

1 like

Speedmaster met co-axial heeft ook eeen erg mooi uurwerk en wel erg goed te zien via de caseback.

2 likes

Bovenste is ook geen 1861 maar een hele vroege 861 correct er moest nog een lijntje tekst met een 1861 bij.
onderste indd 1863 zoals gebruikt in de 3572.50

Ik heb van een vriend een Planet Ocean mogen lenen en het 8500 caliber is zeker heel mooi.
Maar toch zie je voornamelijk de rotor en zeer weinig van het interne mechanisme.

Dat vind ik dan ook zo mooi bij een speedmaster handopwinder: zelfs het indrukken van de pushers is goed te zien. Schitterend gewoon.

Maar heb ik alle modellen al gevonden of zijn er toch nog meer met glazen deksel?

2 likes

Dank voor deze mooie witte.
Echt balen van die sticker want anders had dit hem zeker geworden

Volgens mij is dit een 1861 loopwerk.
Je kan dit zien aan het witte kunststof onderdeel.

1 like

Hier een Speedmaster 145.0811 met saffier glas en zichtbodem met een 1863 uurwerk.

3 likes

Jup delrin en niet extra gefinished

In de exhibitions tikt de 1863

Dank voor zover.
En als ik het goed begrijp heb ik alle modellen met glazen bodem al opgesomd?

Ik ken al die nummers niet uit mn hoofd. Maar je had de sapphire sandwich ook in de voorgaande serie. Die heb ik nl. Die kwam met de gewone/ouwe rode doos ipv de uitgebreide koffer. Ook had ie in de band pinnen ipv de schroeven die de nieuwe heeft. Volgens mij ā€˜heette’ ie 3573.50. Misschien dat er ook een versie was lederen band, maar dat durf ik niet te zeggen.

De standaard tip is om een horloge beter met een metalen band te kopen, omdat aftermarket vaak niet mooi aansluiten op de kast en een originele losse vaak relatief duurder is dan een losse lederen band.

2 likes

Is wel geen Omega, maar wel een soort ā€œSpeedmasterā€ ( :wink:)

De Breitling Navitimer01.

Die heeft ook een transparante caseback.
Het is wel een automaat. ( maar ieder nadeel hep zijn voordeel natuurlijk :joy:)

Je kan de Navitimer01 in 360 graden rotatie bewonderen op de site van Breitling.

Thanks, die 3573.50 voeg ik toe aan.mijn lijst.

@Marc_B1: tja die zou ik ook heel graag willen en staat zeker op wishlist. Alleen is die nog een heel stuk duurder dan een nieuwe Speedmaster en zelfs de planet ocean.

Een veelal gehoord argument is dat de 1861/1863 niet bijzonder genoeg is om een saphire caseback de moeite te maken. Daarnaast geven de meeste liefhebbers sterk de voorkeur aan een hesalite crystal, omdat dit authentieker is voor een moonwatch, en een heel erg mooi warm effect geeft aan het horloge. Nu is dit allemaal smaak en persoonlijk, maar de standaard moonwatch is hierdoor wel meer in trek en houdt beter waarde. Ik zou goed overwegen of de saphire sandwich de 500+ euro extra waard is (ik denk het niet) en aanraden om een tweedehands speedy met hesalite crystal en sapphire caseback te zoeken als je per se exhibition caseback wilt: best of both worlds.

2 likes

3572.50 dus

Zo lelijk vind ik het mouvement toch ook niet :wink:

3 likes

Echt een juweeltje!
Stiekem nog mooier dan de voorkant :blush:
Een doorzichtige caseback is voor mij zeker een vereiste.

Maar of dit hem gaat worden of de Planet Ocean, ben ik nog niet helemaal uit. Dat kans dat de speedmaster er ooit gaat komen is wel aanwezig. Ligt er ook een beetje aan of iemand hem (hier) te koop zet :wink: