Speedpins

Ik heb zelf wel horloges met speedpins, maar alleen in combinatie met leer.
in combinatie met staal, die ben ik nog niet tegengekomen,
af fabriek lijkt 't me geen enkel probleem, maar om er één zelf om te bouwen ?
moet toch een soort van ruimte/gleuf gemaakt worden in de laatste schakel,om de speedpin heen en weer te kunnen bewegen.
ben benieuwd, zeker een gat in de markt lijkt mij :slight_smile:

André

Zeg geert,
jij bent vroeg op 4.03

1 zijde is voldoende om het bandje los te maken.

Ik geloof idd ook dat 1 kant voldoende is, je trekt simpelweg aan het ‘hendeltje’ en je kan het bandje eraf halen. Net zo makkelijk werkt het bandje eraan zetten. Dus geen gedoel met Bergeon tooltjes en plakband op je horloge. :wink:

Hierbij het eerste resultaat.
2e foto de speedpin in een lederen band, 1e foto de speedpin in een stalen band.
Bij deze stalen band is het een kwestie van de pin in de bus schuiven.
Volgende week zal ik een voorbeeld posten van een stalen band met een bus over de volle bandbreedte.
Fijn weekend,
Miguel

Bedankt voor de foto’s Miguel, zeer verhelderend. :slight_smile:

Op mijn horloge zit er alleen een iets ruimere ‘schacht’ om te schuiven, heb je geen last met bandjes verwisselen door de nauwe ruimte, of valt dit mee?

Dat valt wel mee, de SP kan om zijn as draaien(gedeeltelijk) en zijwaarts is er ook nog ruimte over.
Ben er zelf wel tevreden over.
Groetjes,
Miguel

Miguel, heb je nog een foto van die metalen band en de kast van de andere kant ?
Wat zie je, zeg maar, van de speepin wat betreft aan de zichtkant ?
En dan nog mijn vraag heb je op de metalen band een stuk gezet ?

Van de speedpin aan de zichtkant zie je niets, is hetzelfde eigenlijk als een pushpin.
Ik heb de metalen band geheel niet aangepast, bij andere banden waar de bus tot de zijkanten loopt zal ik wel iets moeten aanpassen. Ik hoop komende week het resultaat te laten zien.

Voor zover ik weet bestaan er geen kant en klare metalen banden met speedpins

Om de critische kant even te belichten van Speedpins,…?..Heeft iemand ervaring dat de banden eerder er uit zouden schieten met wellicht verlies van je horloge ?..Of is de verbinding even stevig als een vaste pin ?

Speedpins is gewoon een extra topje om makkelijker de veerstift uit te doen.
Kan zonder probleem vervangen worden door een gewone veerstift en men zal ook geen gevaar hebben om het horloge te verliezen.
Er is wel verschil van kwaliteit van veerstiften, gebruik altijd staal of maillechort en zo dik mogelijk als de band toelaat.
Speedpins in combinatie met lederen banden, dan moet de band zeer precies uitgesneden worden zodat de stift er vrij kan in bewegen.

Miguel heb je nog tijd gehad met de stalenband die zeg maar doorloopt tot de lugs ?

Trouwens nog bedankt voor de andere foto`s zeer verhelderend.

Goede middag,

Helaas, helaas, heb het op moment zo druk in mijn atelier dat het er even niet is van gekomen.
Kan niets beloven maar ik probeer het deze week voor elkaar te krijgen.
Groetjes,
Miguel

Neem de tijd zou ik zeggen :wink:

Zep, ik heb nog steeds interesse in je speedpins, alleen ben ik momenteel bezig met enkele aankopen, hiervoor ga ik nieuwe bandjes halen en zal je tegen die tijd wel een berichtje sturen. :slight_smile:

Prima, neem de tijd.