Speedy zonder papieren

Ik zit even met een lastige keuze…

Ik kan een Speedmaster 80’er kopen voor 1300,- Deze is geserviced bij Omega in 2007 en veel onderdelen zijn vervangen (wijzerplaat, wijzers, lunette). Hier zit een Omega doos bij, weliswaar in niet al te beste staat… Papieren weet ik niet…

Ook heb ik een aanbieding gekregen voor een 2002 Speedy, voor 1000,- Hier zitten geen papieren bij en ook geen box…

Wat zouden jullie doen?

Heeft het zin om met een klok naar een Omega AD te gaan (of naar de boutique, die zit bij mij in de buurt) om 'm te laten checken?

Afgezien van het feit of hij wel dan niet echt is, zou ik bij een horloge van die prijsklasse en leeftijd graag de papieren hebben. Mocht je dat zelf niet als probleem ervaren en je wilt hem graag hebben, dan zou ik hem toch even laten checken.

Let wel het prijsverschil dat je nu als voordeel hebt, heb je later weer als nadeel als je hem zelf wilt verkopen. Met andere woorden; onder de streep is het dan weer gelijk.

Weet jij of het mogelijk is om bij Omega nieuwe papieren aan te vragen?
Ik weet dat Panerai het wel doet…

Nee, geen idee. Maar het lijkt me een moeilijke zaak, want misbruik van ‘zogenaamd’ kwijtgeraakte papieren is zeer goed mogelijk.

Ik mag hier ter plekke omvallen als jij van Omega zomaar nieuwe papieren bij je horloge krijgt.
Verder is het heel eenvoudig: als je het zaakje niet vertrouwt of je twijfelt, dan moet je niets kopen. En ja, even laten checken bij de AD of de Boutique kan natuurlijk nooit kwaad. Maar daarmee heb je nog geen papieren bij je horloge! Ik zou hier even héél goed over nadenken.

Nee, dat kan niet bij Omega.

hans

Jürgen geeft een goed advies.

Niet kopen zonder papieren van een particulier.

Over de prijs:

1000 euro voor een 2002 Speedie is een behoorlijk goede prijs (zeker als het horloge met een stalen band komt)
Persoonlijk heb ik er niet zo heel veel moeite mee als er geen papieren bij een horloge zitten, maar er zijn veel mensen die overal uitslag krijgen als er geen doos of papieren bij zit. (Als je het horloge dus ooit weer wil verkopen, zal dat wellicht wat moeilijker gaan)

Gezien de prijs is het gebrek aan doos en papieren reeds verdisconteerd.

Over de echtheid

Ik kan me heel goed voorstellen dat je twijfels hebt omtrent de echtheid van het horloge. De beste leermeester ben je zelf… Heb je al veel echte Speedies in de handen gehad, dan is een fake gemakkelijker te herkennen. Weet waar je op moet letten, en loop deze punten stuk voor stuk na.

Ben je nog wat onzeker, dan lijkt het me helemaal niet vreemd om aan de verkoper te vragen om het horloge te laten keuren bij een Omega dealer. Weigert de verkoper dan zou ik niet doorgaan met de deal.

Ga ook de verkoper na. Is het een vage naam, die alleen maar te bereiken is via een 06-nummer, en die geen persoonlijke overhandiging wil, dan zouden de alarmbellen moeten gaan rinkelen.

Mijn devies over Speedies in het algemeen

Koop zo oud mogelijk, en koop alleen origineel.

De genoemde versie uit de jaren 80 zou een goede koop kunnen zijn (zeker als het exemplaar nog een Tritium wijzerplaat met verhoogd middenstuk heeft). Echter, deze heeft belangrijke onderdelen vervangen. De kans is groot dat zo’m mooie oude wijzerplaat dan vervangen is door een niet Tritium wijzerplaat zonder het verhoogde middengedeelte.

Zelf ben ik vooral geinteresseerd in pre-moon modellen of eerder. Is het een post-moon Speedie, dan zou ik zo jong mogelijk kopen

Wat een 'geneuzel’over papieren, als je het kan verefficieren of het betreffende horloge echt is en je wil die echt hebben, koop hem dan gewoon, of ga je voor de koop er vanuit dat je de ‘geliefde’ aankoop al weer wil gaan verkopen.

Als voorbeeld, 20 jaar geleden 2de hands van een juwelier prive een 2de hands stalen Rolex Sub voor F 1800 (€820) gekocht op basis van thuisverkoop en zijn zaak waar hij boven woont. Later bij de juwelier tijdens het plaatsen van een schakel de gegevens laten checken, was een originele Rolex Sub, gekocht in 1982 bij Heetman in Rotterdam, dus nix aan de hand alleen geen papieren bij so what, ik vond/vind hem mooi, dus klaarrrrrrrrrr.

Genesis

Mee eens,

Maar ik kan me ook voorstellen dat de papieren ook een andere waarde dan doorverkoopwaarde vertegenwoordigen. Er zullen ongetwijfeld onder ons verzamelaars zijn die bij het horloge alle papieren, dozen en bijbehorende frutsels willen hebben. Dat hoort namelijk bij de gehele beleving van het hebben van juist dat gekozen horloge voor je verzameling. Het maakt het geheel compleet.

Zo maar een gedachte,

Michel

Zinvolle gedachte!