Ik ben opzoek naar een complete balans voor een restauratie. Het probleem is dat ik ook werkelijk geen idee heb welk uurwerk dit is.
Iemand die het uurwerk kan identificeren en nog mooier een complete balans heeft liggen (of uurwerk)?
Je hebt ‘spelt’ verkeerd gespeld.
Tenzij er echt spelt in zijn hooiberg zit natuurlijk
Ontopic: veel succes met de restauratie! Ik kan je helaas niet verder helpen.
Heerlijk dit! Ik heb alle bewijsmateriaal al verwijderd
Ik vrees dat dit voor een expert is, die zelf gaat knutselen en zelf een balans kan creëren van oude balansen en spiralen met de brug die er nog zit.
Die optie heb ik nog altijd achter de hand maar dan wordt het veel te duur voor de eigenaar. Economisch stelt het horloge niet veel voor maar het is vooral emotionele waarde, vandaar dat ik het eerst zo probeer. Ik weet dat het een lastige is.
Mag ik ervan uit gaan dat je aan de hand van de vorm van de tiretteveer in alle slimme boeken hebt gezocht naar het kaliber?
En de Sherlock Holmes prijs voor maart 2023 gaat naar…
Mooie vondst. Ranfft heeft deze ook niet ik kan eens kijken of ik een balansstaf liggen heb daarvoor, maar de veer vrees ik voor. Maar zal wel een brave 18000 tikker zijn dus misschien valt er nog iets te Frankensteinen.
Hoe komt het dat de huidige balans weg is trouwens? Kapot of niet, is een extreem nuttig stuk om te hebben.
Sorry, ik heb de verkeerde, 642 is de hunter, maar het gaat om de lepine. Maar ik gok dat ze dezelfde balans hebben. Het is dus een 611:
Bizar mannen hoe snel! Het zal id de 611 zijn. Top!
Oude balans is er wel nog maar zowel balans wiel en as zijn aan gort geslagen en onbruikbaar. Veer en roller zijn wel nog bruikbaar.
Een as is hier kennelijk te vinden als ik het goed zie (Ronda 185)
De balans zelf is wat lastiger denk ik.
Is het wiel niet nog te renoveren door het gat te ruimen en er een ring in te persen?
Nee, jammer genoeg niet is gescheurd en vervolgens nog eens gesoldeerd. Mijn voorganger heeft de gesoldeerde as er ook nog eens proberen uit te kloppen. Kansloos verloren. Ik zag trouwens dat de 611 en 642 dezelfde balans as hebben. Ik ga eens in mijn voorraad zoeken of de Ronda 185 erbij zit. Is in ieder geval al een start.
Dan wordt het wel een hele restauratie inderdaad.
Mooiste zou een donoruurwerk of horloge zijn. Maar dat zoekt waarschijnlijk lastig omdat het kalibernummer er niet bij zal staan. Kun je wellicht op het merk horloge zoeken of is het een merkloos horloge?
Hier is de as minder duur en hij komt uit Frankrijk dus er is ook geen gedoe met de douane enz.
Wow… mannen… binnen no time veel informatie voor de TS! Kracht van dit HF!
Ondanks de berg balans asjes in mijn voorraad zat hij er niet tussen. Ik heb de as dank zij jullie speurwerk wel kunnen bestellen. Kijken of ik er nog een balanswiel bij kan vinden die ik passend kan maken mocht ik geen complete vinden. Het begin is er in ieder geval. Dank voor jullie hulp.
Laat even een foto zien van het oude balans wiel.
En de buitendiameter en ook de diam. maat van het lochgat.
Misschien kan ik je ermee helpen.
dixi