Spelen reviews een rol bij jouw aankoop

:point_up:

Zeker niet over bekende merken. Tis allemaal smaak.

Bij micros en onbekende merken kan ik me het meer voorstellen…

Is de productiekwaliteit meer variabel.

1 like

Voor mij zijn gebruikers reviews wel van toegevoegde waarde, zeker de gedeeltes die over puur praktische zaken gaan. Een week om de pols van een kenner levert juist weer heel andere informatie op die me als liefhebber interesseert, maar zelden doorslaggevend is voor aankoop.

Juist het draagcomfort, een waardeloze sluiting, snel krassen, prijzen van servicekosten etc zijn zaken die mij ook interesseren. Onafhankelijke/ongeïnteresseerde klanten kunnen de meest eerlijke en platte ervaringen neerpennen.

1 like

Volgens mij als je reviews ziet (of zoekt) spelen ze een rol. Als ze geen rol speelden, dan was je er waarschijnlijk ook niet van bewust dat er reviews waren.

Verder ben ik een beetje verward. Reviews van horloges is toch weer anders dan reviews van verkopers of verkooppunten. In principe zou ik zeggen dat ze beiden van belang zijn, maar waar ik shop gaat het vooral om redelijk onbekende merken en directe aanschaf bij dat merk (micros) of via veilingsites. In dat eerste geval zijn het vooral reviews van het horloge zelf of voorgaande producten die een rol spelen, naast directe communicatie met het merk of reputatie daaromtrent op fora zoals HF of WUS of social mediakanalen. Als daar niets goeds uit komt is dat zeker een reden om te vermijden. In het geval van veilingsites zijn reputatie en ook kopersgarantie en veiligheid van belang.

2 likes

Wanneer ik een mooi horloge zie kijk ik vaak even op YouTube en lees ik HF er op na, en bij Fratello kijk ik ook vaak nog even. Meestal zie ik dingen die me wel of niet bevallen beter op video dan op foto.
Daarnaast neem ik de prijs in de overweging mee: als het iets goedkoper is zijn mijn eisen wat lager, of ik beslis om door te sparen voor iets beters.
Winkel-reviews laat ik meestal links liggen, mijn gevoel bij de site moet eerst kloppen. Meestal eerst nog telefonisch contact om een goed gevoel verder te onderbouwen.

1 like

Ik lees graag ervaringen over horloges en kijk ook graag naar filmpjes hierover, omdat ze bijdragen aan het beeld dat ik ervan heb en ik het vaak een prettig tijdverdrijf vind. Nu moet ik zeggen dat ik al jaren niets heb gekocht van een merk dat ik niet ken(de). En ik ben (dus) al lange tijd niet negatief verrast. Het begint bijna saai te worden. :grin:

Als het gaat om reizen, eten, klussen aan huis, o.i.d., dan merk ik dat ik toch wel op zoek ga naar reviews en deze kunnen mijn beslissing om in zee te gaan met een aanbieder beïnvloeden. Ik schrijf zelf ook af en toe wel een review en zeker/juist ook in het geval van een positieve ervaring.

Nou ja, ik vind het in ieder geval handig dat reviews bestaan. Of je er wat mee doet, is natuurlijk geheel aan jou.

1 like

Alles start bij enkele reviews. Ze vestigen soms de aandacht aan punten waar je bij het passen in de boutique niet bij stil staat. Als de interesse al niet gestild is door de review, dan volgt het passen dus. Behalve bij vintage, daar heb je niet altijd die mogelijkheid.

1 like

Reviews en ervaringen spelen zeker mee, maar wel in de juiste context.

Dit heb ik gedaan en ik heb daarna even doorgeklikt naar de Trustpilot reviews over Tag Heuer. De webpagina blijkt een wereldwijd verzamelboek voor mensen die ontevreden zijn met een Tag Heuer product (hoeft niet eens een horloge te zijn), hun Tag Heuer AD of de service-/reparatiekosten en die onvrede ergens kwijt moeten. In die context vind ik de ~400 overwegend negatieve reviews heel erg mee vallen.

Ik zou nog steeds in alle gemoedsrust een Tag Heuer bestellen.

2 likes

ik vind zelf productreviews op een pagina van een bedrijf zelf onbetrouwbaar, want deze worden vandaag de dag vaak gemanipuleerd (heb er zelf aan meegedaan door mee te doen aan insiders campagne : 60% korting op een sony koptelefoon en vervolgens lovende review op coolblue/mediamarkt schrijven).

echter trustpilot vind ik wel een goed referentie kader om een idee te krijgen of het bedrijf goed is met betrekking tot klantenservice.

al met al zul je altijd reviews lezen van negatieve ervaringen. Hoe vaak ga je na een tevreden aankoop naar een product pagina om een review achter te laten hoe geweldig het is, ik niet in ieder geval.
Ik laat reviews achter om andere mensen te behoeden van een slechte ervaring.

vaak is je onderbuik gevoel het beste om te volgen heb ik ervaren.

2 likes

Alvast dank voor jullie reacties. De grote lijn is toch wel dat velen op meer of mindere mate reviews mee laten wegen in een aankoop beslissing.

En dat je veel reviews gaat vinden van ontevreden klanten, dat snap ik. Maar bij sommigen merken hebben de negatieve reviews een bovengemiddeld aandeel. Als je die dan goed leest, dan blijkt er -in mijn ogen- toch echt wel wat te schorten aan klantenservice of coulance. Slechte communicatie of het niet bieden van een voor beide partijen passende oplossing komt daarbij vaak voor. En voor een merk met behoorlijke aankoopprijzen zou dat -nogmaals in mijn visie- niet moeten.
Zeker als je als fabrikant weet dat je op de review kunt reageren, maar die moeite niet eens neemt, vraag ik me af in hoeverre je jouw klanten wel serieus neemt (anno 2024). Uiteindelijk heeft een serieuze klant gewoon gelijk, die zeurt niet over een bezorger die een paar minuten later komt. En snapt best dat er bij de beste merken iets mis kan gaan. Maar als er dan een passende oplossing uitblijft, heb je je kans gemist.

Ik ga zeker meer tijd steken in het lezen van reviews.

Morgen of overmorgen eens gaan passen in Breda (Formula 1 quartz).
We gaan eens kijken :thinking:

2 likes

Bij micros en Indies meestal ook niet

1 like

Jouw vraag c.q. stelling, vind ik een zeer billijke, @WilSeiko. :hugs: :eyes:

• Te meer, omdat het antwoord ook veel laat zien, over hoe consumenten heel verschillend kunnen staan - in dezelfde materie - zogezegd. :slightly_smiling_face: :wink:

Eerlijk gezegd, kies ik zélf - na een kort en soms langer vergelijk - onder soortgelijke merken, dát merk, dat me werkelijk iets dóet.

• Dát merk, dat me i.i.g. een goed gevoel zal over mijn aankoop, indien ik die gedaan zal hebben. :hugs: :sunglasses:

" … een goed gevoel zal geven … " :slightly_smiling_face: