Speling roterende bezel

Beste leden,

De bezel van mijn Hamilton Khaki Navy Scuba is niet meer wat het ooit was qua speling. Is er een easy fix om dit weer wat strakker te krijgen? Misschien iets met de veer in de binnenzijde? Voelt zo goedkoop aan op deze manier… :joy:

Groet,

SilentRotor

Eraf wippen met een scheermes, veer naar buiten buigen en nieuwe pakking erin.

6 likes

Update:

Vandaag heb ik de bezel erafgehaald en kwam het volgende probleem tevoorschijn:

Een van de veertjes is afgebroken en lag blijkbaar los onder de bezel, vandaar dat hij soms vaster en losser draaide. Daarnaast heb ik alles even goed schoongemaakt.

Zijn dit merkspecifieke veren of zijn die generiek te krijgen met een bepaalde kastmaat (in dit geval 40mm)?

Even een upje, iemand nog tips voor het vinden van dit onderdeel?

2 likes

Gezien het ‘pinnetje’ en de opstaande randjes lijkt me dit hetzelfde systeem als wat o.a. Tag Heuer gebruikt. Cousins verkoopt deze (zoekwoord ‘bezel click spring’). Je zult wel even met een schuifmaat de binnen- en buiten diameter moeten nemen. Volgens mij zijn degene voor oudere Seamasters ook hetzelfde. Seiko heeft een vergelijkbaar systeem, maar dan met twee pinnetjes.

Als het niet lukt met iets generieks zou ik een mailtje sturen naar Swatch group in Eindhoven. Hoewel ze het misschien niet heel leuk vinden dat je zelf iets aan het repareren bent, zijn ze in mijn ervaring meestal coulant en vriendelijk.

s-l400

2 likes

Die heb ik inderdaad ook al bekeken, maar de diameters of diktes komen vaak niet overeen met wat in de Hamilton zit…

Ik ken hier een horlogemaker die ook Omega (Swatch Group) gecertificeerd is, zou die wat kunnen betekenen voor me?

Overigens ga ik dit echt niet door een horlogemaker laten doen, klauwenvol met geld waarschijnlijk voor zo’n klein klusje.

1 like

Dat is nog eens goed advies. Goud.

1 like

Ik denk dat hij het onderdeel wel voor je kan bestellen, maar weet niet precies hoe afgebakend dat is (of hij bijvoorbeeld echt alleen Omega mag bestellen).

1 like

Ik weet niet helemaal of je het meent of niet. Uiteindelijk had @Dora er weinig aan :joy:

2 likes

Ik zal hem in ieder geval eens bellen, anders vraag ik het bij The Swatch Group zelf.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

1 like

Er bestaan ook vriendelijke horlogemakers. Zo’n klusje is toch niet per se heel duur? Gewoon even informeren.

2 likes

Ik wil er letterlijk 0,- voor betalen omdat ik het zelf kan… misschien is dat mijn eigen koppigheid.
Zoek alleen ergens waar ik het onderdeel vandaan kan halen (kopen dus), maar ik vind het zonde om voor montage te betalen.

En dat gaat dus niet zomaar gebeuren. Of via het grijze circuit (eBay). Maar Swatch Group merken leveren niks origineels aan derden. Daar durf ik geld op te zetten.

Ja typ er maar op los hoor. Maar ik heb voor een A-merk gewerkt, it ain’t gonna happen. :innocent:

3 likes

Ja ik meen het. Wat TS er mee doet is zijn zorg, maar ik vind je advies goud.

2 likes

:+1:

1 like

En een Rolex kopen bij een dure dealer was geen probleem? :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 likes

Ik wou het niet zeggen.

2 likes

Die Rolex kon ik kopen door op bezelveren te besparen :thinking:

5 likes

Dit topic word met de comment beter

1 like

Prak je er toch wat epoxylijm tussen. Weet je zeker dat er geen beweging meer in zit en kost maar een joetje bij de lokale bouwmarkt, thank me later🤙🏻

1 like