binnen!
Grappig klokje. Als ik het glaasje kan vervangen een grappige dresswatch.
Ik ben op onderzoek uitgegaan, maar zeer weinig info. Heb er nog twee gevonden op internet (een duiker en een lelijke zwart/gouden dresswatch) maar niets gelijkend. Verder waren er al wat geruchten dat het niet zo’n bijzonder klokje was.
Dus? open maken maar. Want 23 jewels en swiss belooft best wat. En dan tref je dit aan:

Een EB 8021N
Nou is EB een bekend uurwerkmaker (Ebauchs Bettlach S.A. since 1926), maar dit is onderkant markt. Een pin-lever caliber (dat is de goedkope oplossing om een werkend horloge te maken) en het mooiste is: de 23 stenen. Hoe kan een horloge met 23 juwelen nou slecht zijn? Nou… Je prutst ze op willekeurige plekken op onschadelijke plekken. Of zoals hier mooi beschreven, een stenengraf:
[i]"This pin lever movement from Ebauches Bettlach is a real “stone grave”.
The caliber 8021-68 contains the extraordinarily high number of 23 jewels, even, although it is just a pin lever movement. The trick is, that as usually done with these movements, it contains deck jewels almost everywhere.
Since on pin lever movements have to be cheap, too, the costs have to be saved otherwise. Here, it is done on those items, which cannot be seen or advertized. There’s for example the pier construction, which is much cheaper than a solid movement, and there’s also the missing shock protection, which is responsible, that the specimen shown here is dead."[/i]
Zelfs de datum verstellen gaat nog met het handje met hele rondjes maken (geen date hack).
Kortom, grappig horloge, maar niets bijzonders in die zin van het woord. Ik ben er in ieder geval blij mee!

Info:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&EB_8021N