Spendid

Beste horloge fanaten
Ik heb nog een klokje van het merk Spendid met op de horlogeplaat
t-swis made-t ik ben dit merk hier op het forum nog nooit tegen gekomen.
Ik heb dit horloge ooit eind jaren 70 begin 80 jaren gekregen van een
Relatie van mij, toen nog genaamd Harshaw chemie uit de Meern.
Het is een handopwinder en loopt ook nog, maar niet goed meer.
Mocht iemand hier interesse in hebben voor restauratie of onderdelen
of wat dan ook,ik weet alleen niet wat voor uurwerk hier in zit.
Laat het mij weten dan is dit klokje voor jou gratis voor niks.
Mocht er iemand interesse hebben die een binding heeft gehad
Met Harshawchemie geniet de voorkeur vanwege emotionele waarde.

GR harb

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-47UHCCTT-D.jpg[/img]

leuk klokje! Jammer van het glaasje, maar ik vind de wijzers, de 12 en het datumvenster op 6 er leuk uit zien. 23 rubis verraad (mits alle 23 rubis ook in nuttig zijn) een aardig uurwerkje.

Vreemd, merk spLendid ken ik wel maar deze merknaam nooit van gehoord ,leuk eraan is de datum op de 6 ,die zit meestal op de 3 .

Heb geen band met harshaw chemie maar wil het horloge natuurlijk graag hebben als je hem weggeeft,als is het alleen maar om te kijken welk uurwerkje erin zit ,als dat de moeite waard is krijgt hij een nieuw glaasje.

Och ik zie nu pas dat je hem aanbiedt.
Nu ja gekkehuus was eerst maar als ik hem krijg knap ik hem op en komt hij uitgebreid op het urenwerk blog (zie link hieronder )
:wink:

Klokje gaat naar gekkehuus.

en gekkehuus is er erg blij mee !

(tu) Leuk van je Harb, en die Gekkenhuus die boft maar weer ;):~

vanwege omstandigheden heb ik geen tijd om iets met het horloge te doen voorlopig dus jazzper mag hem alsnog hebben aangezien het anders niet netjes is tov Harb.

Jazzper PB

woehoee!

dank je!

zal er over bloggen :wink:

Mooi gebaar van je (tu)

gekkehuus Schreef:

vanwege omstandigheden heb ik geen tijd om iets
met het horloge te doen voorlopig dus jazzper mag
hem alsnog hebben aangezien het anders niet netjes
is tov Harb.

Jazzper PB

binnen!

Grappig klokje. Als ik het glaasje kan vervangen een grappige dresswatch.

Ik ben op onderzoek uitgegaan, maar zeer weinig info. Heb er nog twee gevonden op internet (een duiker en een lelijke zwart/gouden dresswatch) maar niets gelijkend. Verder waren er al wat geruchten dat het niet zo’n bijzonder klokje was.

Dus? open maken maar. Want 23 jewels en swiss belooft best wat. En dan tref je dit aan:

Een EB 8021N
Nou is EB een bekend uurwerkmaker (Ebauchs Bettlach S.A. since 1926), maar dit is onderkant markt. Een pin-lever caliber (dat is de goedkope oplossing om een werkend horloge te maken) en het mooiste is: de 23 stenen. Hoe kan een horloge met 23 juwelen nou slecht zijn? Nou… Je prutst ze op willekeurige plekken op onschadelijke plekken. Of zoals hier mooi beschreven, een stenengraf:

[i]"This pin lever movement from Ebauches Bettlach is a real “stone grave”.
The caliber 8021-68 contains the extraordinarily high number of 23 jewels, even, although it is just a pin lever movement. The trick is, that as usually done with these movements, it contains deck jewels almost everywhere.

Since on pin lever movements have to be cheap, too, the costs have to be saved otherwise. Here, it is done on those items, which cannot be seen or advertized. There’s for example the pier construction, which is much cheaper than a solid movement, and there’s also the missing shock protection, which is responsible, that the specimen shown here is dead."[/i]

Zelfs de datum verstellen gaat nog met het handje met hele rondjes maken (geen date hack).

Kortom, grappig horloge, maar niets bijzonders in die zin van het woord. Ik ben er in ieder geval blij mee!

Info:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&EB_8021N

Weer wat geleerd de grave stone oplossing kende ik nog niet…:#

Ah, je hebt een gegeven paard in de bek gekeken :wink:

Ik had ook ooit een penanker uurwerk, liep niet zo heel best.

Oh ik had er geen bijzondere verwachtingen van hoor, van te voren.
Als ik een Valjoux 7750 had aangetroffen had gekkehuus wel een kickback fee gehad haha