Spiegelschrift complicatie

Ik kwam bij het surfen op dit retro horloge uit

https://www.kish.nl/images/D/Aeromatic_1912_A1329.jpg

opvallend hierbij is dat de minuten cijfers ook in spiegelschrift op de dial staan,
iemand enig idee wat hiervan de functie is / was ?

men beroept zich elders bij dit horloge op een z.g.n.
sextant horloge dat ook in de zeevaart bekend zou zijn
maar in dit geval tijdens WOII gebruikt werd om de hoogte van experimentele raketten te berekenen,
kortom ik begrijp er ff niks van.
mooi verhaal maar erg onduidelijk.

grtz Gerard.

Mijn eerste indruk: BS marketing verhaal :slight_smile:

larsvdberg Schreef:

Mijn eerste indruk: BS marketing verhaal :slight_smile:

Jups… dus op de een of andere manier moet je
er dus een spiegeltje bij gebruiken,
het principe van een tachymeter begrijp ik nog
maar wat heeft het voor nut om de hoogte van een raket
te meten met een horloge en dan nog indirect met ern spiegeltje… raadselachtig en / of BS

( waar ik zelf aan dacht is dat je als "piloot"
misschien het stuur moet vasthouden en daardoor je pols
niet kunt draaien en de tijd daarom indirect via een spiegel op het dashboard moet aflezen… maar dat klopt
dan weer niet vanwege de draairichting van de wijzers
dat vraagt dan weer te veel abstract spiegelverkeerd denken vrees ik )

Tja er ontstaan de ruigste verhalen, om een misprint recht te praten.

Stukje gevonden met verwijzing naar Werner von Braun

http://forum.tz-uk.com/archive/index.php/t-105907.html

er schijnen ooit iets van 26 Aristo Fliegers gebouwd te zijn en je moest ze kennelijk combineren met een sextant …,

Een sextant werkt met spiegeltjes. Vandaar dat de cijfers gespiegeld zijn, ze staat tijdens het aflezen door het sextant weer goed.

Dan nog snap ik er geen Pepernoot van… een Sextant houd je vast met je rechterhand, en met de Linkerhand verstel je de losse spiegel… je kijkt door een Oculair, en je brengt je onderwerp samen met de Horizon… dan kun je de hoek aflezen… er zit geen enkele spiegel op een Sextant die je horloge zichtbaar maakt… (zou het tevens niet makkelijker geweest zijn om gewoon een klein uurwerkje op het sextant te bouwen?)

Arie Kabaalstra Schreef:

Dan nog snap ik er geen Pepernoot van… een
Sextant houd je vast met je rechterhand, en met de
Linkerhand verstel je de losse spiegel… je kijkt
door een Oculair, en je brengt je onderwerp samen
met de Horizon… dan kun je de hoek aflezen… er
zit geen enkele spiegel op een Sextant die je
horloge zichtbaar maakt… (zou het tevens niet
makkelijker geweest zijn om gewoon een klein
uurwerkje op het sextant te bouwen?)

Daar ben ik helemaal mee eens, je horloge is niet zichtbaar tijdens de meting.

De procedure die ikzelf (maritiem officier) aanhield op mijn stage schip:

De tijd dient vooraf gelezen te worden van de master clock op de brug en genoteerd te worden op papier. Snel daarna dient men een stopwatch in te drukken en de meting op het object uitvoeren, waarna men de meting heeft weer de stopwatch in drukken en de verstreken tijd op tellen op de vooraf genoteerde tijd. Hierdoor krijgt men de excacte tijd vd meting.

Precies… daarom zei ik al, je zou een klein uurwerkje aan een sextant kunnen monteren, en dan is het vrij eenvoudig om de tijd in te spiegelen…

aan de andere kant… op volle zee… hoe belangrijk is het om midden op de Atlantische oceaan binnen 10 Mijl te weten waar je zit?.. als je met 10 mijl onnauwkeurigheid bij de kust komt, dan zie je zelf wel waar je heen moet… :slight_smile:

Wat ik van Sextanten weet, heb ik van mijn oom geleerd, die heeft zijn leven op de grote vaart gezeten…

Ik wil er zelf eens eentje bouwen… moeilijk is dat niet…wel leuk om te hebben…