Heb een automaat die met de wijzerplaat naar beneden goed loopt (kan geen timegrapher resultaten overleggen), spiraalveer spint mooi heen en weer en uurwerk loopt accuraat. Als ik het uurwerk draai blijft het lopen totdat ik hem met de wijzerplaat naar boven houdt, dan stopt de spiraal na 20 seconden. Erg moeilijk te zien of en waar de spiraal aanloopt. Mijn vraag: is dit waarschijnlijk de spiraal of kan t ook iets anders zijn (lagers ?) en hoe check ik dit euvel ? Misschien is hier al een HFdraadje aan besteedt ?
Gr Lourens Z
Kan meerdere oorzaken hebben. Kun je zonder bekijken niet echt zeggen. Kan ook een astap zijn die vuil is.
Wanneer heeft het horloge een service gehad? Is er iets mee gebeurd zoals bijvoorbeeld laten laten?
Niet gevallen, laatste servicebeurt onbekend
Ik heb ooit gehad dat er een stofje aan 1 kant zat van de balans. In 1 vlakke positie liet dat stofje de boel stil vallen. Ik zou zelf denken dat het niet echt aan spiraal kan liggen als die in 1 positie helemaal zuiver loopt en aan 1 kant zo hard aan loopt dat die stil valt, maar uitsluiten kun je het natuurlijk nooit. Als de spiraal minimaal aanloopt wil die nog wel vaak met een hele beroerde amplitude blijven tikken in mijn ervaringā¦
Succes in ieder geval met de zoektocht hopelijk heb je de oorzaak snel gevonden.
Kan ook zijn dat de astap versleten is aan een kant.
Daarom loopt het wel aan 1 kant en de andere niet.
Ik zal de spiraal balans eruit halen, de tapjes bekijken, schoonmaken en de deksteentjes schoonmaken en oliƫn en dan zien of t verbetering geeft
Controleer het tapje van de balans aan de werkzijde en de chaton met zijn deksteen aan de werkzijde.
Weet je zeker dat je niet de chaton van de werkzijde en wijzerplaat zijde verwisselt hebt? Bij sommige calibers zijn die verschillend. dat kan een mogelijkeoorzaak zijn van je probleem.
Wat handig is om de spiraal van de balans te halen, het anker te demonteren en de balans terug te plaatsen in het uurwerk.
vervolgens laat je de balans draaien, dat spinnen doe je met een penseel, dan kunnen de balans resp. tappen niet beschadigen.
Dan kan je goed zien of en wanneer de balans stopt. Dan heb je een indicatie waar het fout gaat.
dixi
Idereen bedankt voor de raadgevingen - het uurwerkje is RIP wegens verlies van het messing clipje wat t deksteentje van de balansas - ik dacht dat dit clipje slechts aan 1 kant los kon maar bij dit uurwerkje in ieder geval aan 2 kanten - heb geprobeerd t terug te plaatsen met en zonder deksteentje in situ maar uiteindelijk is t me weggesprongen - bureaublad minitieus doorzocht maar met negatief resultaat.
Ga nu op zoek naar n donor.
Helaas ook niet magnetisch, die zoektocht is heel lastig dan. Jammer