spiraalrevisie bij een lemania

Afgelopen week bracht een goede vriend een erg geliefd horloge mee, het liep niet goed. De amplitudes in alle standen lagen rond de 120° en overal was in meerdere of mindere mate sneeuw te zien. Geen foto genomen want ik ging er vanuit dat het juist maar de spiraal corrigeren was, echter toen we aan het demonteren waren, toch maar foto 's beginnen nemen want er was net iets meer aan de hand.

het gaat over deze, prentje na want ook van de voor geen foto

Na balans demontage zag ik bij het anker palletten die niet goed stonden, toen ook nog geen foto genomen pas toen de anker brug eraf was ben ik gaan fotograferen omdat ik daar ook zag dat de ankertap gesmeerd was om een of andere reden. Wss een poging alles toch nog te laten lopen terwijl dat echt niet ging.

Enige foto’s demontage

vies en vuil, dringend de kuismachine nodig :wink:

alles in de pot

de fouten:

ankerpalletten, dit zijn foto s na correctie. het is de bedoeling dat beide palletten dezelfde ruimte innemen op de ankerradtand en dezelfde lege ruimte hebben tussen de ankerrad tand wanneer ze er niet op liggen. Het is net niet, maar goed de tiktak werkte helemaal naar behoren en ik heb besloten de ankerpalletten zo te laten staan

de pijltjes wijzen naar de afstanden die je in acht moet nemen en die gelijk moeten zijn

de veertonlager was erg uitgesleten

de pijltjes wijzen naar de ruimte als ik de veertonas naar links/rechts trok met de pincet. Dit is te veel om op te lossen met tikken: ofwel plaats je een nieuwe lager ofwel vervang je de brug. Gezien ik geen lager heb van die grootte, moet de brug vervangen worden

de centrale pignon voor de secondenwijzer is ingevreten door roest en vuil

de schroevendraaiers wijzen naar de bijgewerkte ingevreten veldjes. Niet 100% maar wel acceptabel voor terugplaatsing

Er zat ook nog een verkeerde veer in, is vervangen.

En nu pas is de balans / balansopstelling, i.e. de spiraal, regelsleutel en de balanstappen in die volgorde aan de beurt. Vooraleer je aan een balansopstelling gaat werken moeten alle andere fouten verderop in de mechaniek opgelost zijn. Het is zinloos aan een balans / balansopstelling te gaan werken als de mechaniek verderop niet 100% foutenvrij is. Ik zie hier regelmatig topics/vragen voorbij komen “wat kan ik doen aan de spiraal/balans” om dit regelbeeld beter te krijgen? Als eerste ga je na of elke andere fout weg is, ben je daar niet zeker van, dan blijf je van de balansopstelling AF

de spiraal was verwrongen

dan ga je als eerste alles terug richten in het vlakke en het ronde: er zat een opgaande winding bij de virole en geknikte windingen aan de buitenzijde en de laatste winding

na ontzettend veel correcties krijgen we dan dit

dan ga je kijken of de spiraal gecentreerd is op de brug: de virole moet centraal over de lager liggen en de buitenste winding moet op dat moment zonder wringen in de regelsleutel vallen. Ze was klaarblijkelijk niet gecentreerd

Eerst ga je ze centraal op de middellijn door de lager positioneren, dat doe je door de buitenste winding te corrigeren. Pas daarna ga je ze knal centraal op de lager leggen en dat doe je door de pitonblok te herpositioneren. Dus eerst op de middellijn positioneren en pas dan naar het centrale punt knal boven de lager manoeuvreren. Dit testen doe je met een vastgezete pitonblok, laat je hem los dan is dat geen referentie voor de ligging van de spiraal. Dus zet die schroef altijd vast als je de ligging van je spiraal wil controleren en dan krijgen we dit

OK nu is dat ding gericht en gecentraliseerd maar lopen doet ie nog niet goed, dat komt door de gekke uitsteeksels van de regelsleutelpinnetjes. Die zijn in alle richtingen verbogen, die uitsteekseltjes hadden kaarsrecht vlak moeten zijn

dit is wat het had moeten zijn, dat trekt er in de verste verte niet op denk ik dan

lemania 3060 regelsleutel

We hebben voor dit caliber geen wisselstukken, dus dan gaan we nadenken wat we kunnen doen om het probleem op te lossen. De problemen met dergelijke mismeesterde regelsleutelpinnetjes zijn lage amplitude en sneeuw op het regelbeeld vanwege slepen van de spiraal tegen de pinnetjes.

Ik kan maar 1 oplossing bedenken en dat is van deze regelsleutel een klassieke breguetspriaal regelsleutel maken. Dit doe je door de uitsteeksels te verwijderen, dat is geen evidente herstelling en het moet knal juist zijn.

eerste stap is het pinnetje met een klein fijn degussit steentje dunner maken door simpelweg erover te 'vijlen" met het steentje. Je doet dit omdat dit pinnetje te dik is om in 1 keer af te knippen, de weerslag van de knippincet zou het gedeelte dat moet blijven staan kunnen beschadigen. Pas als het dun genoeg is ga je knippen, je weet wel met die pincet waarvan velen beweren dat ze dient om de minuutpijp mee te verwijderen … daar dient ze dus niet voor, wel voor wat we hier nu gaan doen. Als je afgeknipt hebt ga je het overschietende gedeelte vlak en braamloos maken, ook met het degussitsteentje

pincet en steentje

1 pinnetje verwijderd

proces herhaald voor pinnetje 2 en dan alles vlak gemaakt en bramen verwijderd, het ziet er nu zo uit

dus de specifieke lemania regelsleutel werd een klassieke regelsleutel voor bregeutspiralen en dit is het eindresultaat op het machientje na het nog bewerken van de balanstappen (opronden/afvlakken)

Lijkt me dik in orde en nu kan ie terug naar de geliefde pols van Francois :slight_smile:

En dan misschien nu aan de allerallerlaatste technos beginnen, hoewel die kom je soms wel tegen op de rommelmarkt, dus miss toch niet de allerallerlaatste, de toekomst zal het uitwijzen :rofl: :rofl: :rofl:

35 likes

Mooi oldskool vakwerk hoor, erg leerzaam :ok_hand:
@Techca, veel draagplezier!!

2 likes

Petje af :ok_hand:

1 like

Zo blij dat Vintagewatchstuff er nog wat van heeft kunnen maken. Het uurwerk liep zo slecht, en zoals je ziet gaat dit vakwerk m’n petje te boven. Hartelijk dank, en zaterdag kom ik 'm halen :+1::wink:

4 likes

Mooi werk weer :ok_hand: Dank voor het delen :smile:

1 like

Wow!!

1 like

Dank je wel voor het delen van jullie vakkennis.
Mooie Lemania die er weer jaren tegen kan.

1 like

Dit is next level horloge reparatie. Ik zou willen dat ik alleen al een spiraal kon richten, maar helaas door mijn trillen gaat dat niet lukken.
Wat je hier hebt gepresteerd zullen niet veel horlogemakers je nadoen denk ik.
Ik zit van dit staaltje vakwerk echt te genieten.
Petje af voor deze reparatie. :star_struck:

6 likes

Diep respect voor de vakkundigheid! En heel leerzaam, hoewel ik het voorlopig in de verste verte niet na zal kunnen doen…
Bedankt weer voor de extra moeite van alle precieze foto’s!

1 like

Diepe buiging!
En bedankt voor het uitgebreide en wederom leerzame verslag!

1 like

Heel mooi werk, complimenten. Is zo’n prachtige Lemania ook wel waard. Maar waren die regelsleutel pinnen niet te corrigeren? Uiteindelijk heeft de Brequet oplossing ook fantastisch resultaat opgeleverd maar ben gewoon nieuwsgierig.

2 likes

Leuke herstelling van dit brokken horloge! Leerzaam. :blush:

1 like

Prachtige topics altijd, dit soort dingen.

2 likes

Ik vroeg me echt af of dit een ernstige vraag was :joy: Dit kan je niet meer corrigeren, ze waren in alle richtingen verbogen, doe je toch dat proberen recht te maken dan gaat het werkbare deel waartussen de spiraal zit compleet verprutst zijn als je aan de uitstekende buitendeeltjes gaat wrikken en wringen om die stukjes terug recht te krijgen, als ze al niet afbreken thv de bocht

Kijk eens goed naar de foto’s, dat krijg je nooit nog kaarsrecht vlak

en stel je krijgt ze wel nog vlak, hoe ga je ze dan verdraaien, ze staan 90° gedraaid tov wat het had moeten zijn

lemania 3060 regelsleutel

Zonder wisselstukken was een breguet spiraal regelsleutel ervan maken het enige mogelijke en ook dat was niet zonder risico en vraagt het uiterste van ervaring om dat juist te krijgen.

2 likes

ook prachtige projecten als ze lukken, dit zijn de projecten die bijblijven :slight_smile: En zelfs als ze niet lukken steek je er veel van op. 15 jaar geleden zou ik het verprutst hebben wegens gebrek aan ervaring, maar zelfs dan is het verprutsen zinvol want onderdeel van het ervaring opdoen en draagt het bij aan de horlogemaker die je wordt op het einde van de rit.

5 likes

Prachtig hersteld weer. Herstel van die spiraal…dat moet ik nog oefenen.

1 like

Neen, wij weten gewoon niet beter.
Ik ben bij deze blij dat de vraag al gesteld was…

1 like

begin met een vlakke spiraal, de breguet spiraal is een heel eindje moeilijker door die laatste opgaande winding. Bij een vlakke zie je beter wat het moet worden en waar je moet buigen / knikken omdat er geen opwaartse winding in de weg zit van je zicht :wink:

ik heb 4-5 maanden gespendeerd aan spiralenleer: dag in dag uit spiralen corrigeren, spiralen aftellen op het juiste tikgetal, spiralen van een nieuwe virole / pitonblok voorzien, … en na die 5 maanden was ik het ook spuugzat :rofl: :rofl: :rofl: Ook nu is het niet de favoriete herstelling :wink:

6 likes

Prachtig opgeknapt weer, hulde :+1:

Alleen dit:

…ben ik niet helemaal met je eens. Die spiraal heb je weer prachtig in orde gekregen, ik wed dat je die beugels ook prima in orde had gekregen, gewoon de uitdaging aan gaan :muscle:

Volgens mij bekijk je die foto verkeerd :wink:, ze staan gewoon onder dezelfde hoek, ze zijn alleen iets verbogen.

Overigens functioneert het zonder die uitsteeksels ook, deze kan er weer jaren tegenaan.

2 likes

Ik dacht dat ik redelijk handig was met spiralen. Weer een knauw in mijn zelfvertrouwen hier. Toegegeven, ik los het tot nu toe altijd op maar een dergelijke uitdaging had ik nog niet. :sweat_smile: Topwerk, niet zomaar te evenaren!

3 likes