Spiral Breguet

Ik vind het een plaatje. Wees er zuinig op

Nog enkele:


Het is een erfstuk.
Alvast dank voor de moeite!

1 like

Erg mooi horloge! Bovengemiddeld interessante wijzerplaat, en het uurwerk ziet er nog keurig uit ook. Helaas staan de wijzers niet correct t.o.v. elkaar; de urenwijzer staat op ongeveer 7 minuten over heel, de minutenwijzer op 20 over heel.

Double Plateau kan met de balans te maken hebben, wellicht weet @brunod dat wel, of @Koen. Die kunnen hem wellicht ook beter plaatsen qua tijdperk. 14 karaat klopt.

1 like

Hallo Roly, dank voor je reactie. Hij is erg mooi inderdaad! Verhaal over oom die in Zwitserland gewoont zou hebben en kunstenaar was… Hoe oud zou hij kunnen zijn?

Hallo Peter, dank voor reactie. Ik denk dat grote wijzer helaas los is gekomen. Betend dat je @peter en @ brunod noemt dat ik hen een berichtje moet sturen?

Zij hebben nu een notificatie gekregen, doordat ik ze genoemd heb. :slight_smile: Kan even duren, ze moeten maar net online zijn.

Ik schat zo gauw even in - jaren 1910-1925. Maar ik ben geen zakhorloge-expert.

Meteen even een veelgemaakte spelfout uit de titel gehaald. De Q-koorts wordt die ook wel genoemd. Overcorrectie. Audemars Piquet zie je ook veel, is toch echt ook met een g.

1 like

Double plateau is dubbele roller (om de impuls pin te dragen en voorschijnen dat de balans omgekeerd stopt).
De wijzer gat kan zeker gesloten worden om op zijn as weer te bijten.
Ik vermoed ongeveer zelfde periode als @PeterLC heeft gezegd, richting '20 door de schroeven op de balans wiel.
Ancre- type ligne droit- 16 rubis- Spiral Breguet- Double Plateau
Model rechste Anker (geen gewone T vorm) - 16 stenen (jewels)- spiraal veer Breguet (vorm van de spiraal om compensation en evenwicht te houden, jammer niets met Breguet uurwerk te doen) - Dubbele roller.
Mvg,
BD

2 likes

Dank Brunod, zal ik hem in deze staat bewaren of laten nakijke, hij loopt wel.
Moet ik iets met verzekering doen denk je. Is taxeren zinvol?
Mvg Buzzi

Wat wil je ermee doen ? In een la houden of gebruiken - elke dag / - een paar keer per jaar?
Als die moet elke dag lopen zou een beurt geven een goede idee zijn, anders hou maar zo in een lekkere plek zonder vocht, stof … en niet laten vallen !
Waarde is alleen maar volgens het zuiver goud gewicht. Familie waarde kan niet terug betaalt worden. Dus verzekering zou niet veel helpen als er een probleem komt.
Mvg,
BD

Dank je voor je advies brunot! Ik ga hem een goed droog stofvrij plekje geven. Familiewaarde is groter!
Prettige zondag nog…
Ik ga eens verder kijken op dit forum…
Buzzi

1 like