Spiral Breguet

Beste,
IK heb van mijn grootvader een zakhorloge gekregen en ik vroeg me af wat dat het voor iets is en wat het betekend dat er in staat.
De zakhologe is van 18 Karaat goud, werkt nog prima en er staat op:
Chanton Ancre ligne droite Balancier compensé 16 rubis spiral brequet no 221019

Ik hoopte dat jullie mij konden helpen…
Groetjes

Welkom op het forum.

In verband met dit zakhorloge.
Het zou het handigst zijn als je enkele (scherpe) foto’s zou posten.
(Gebruik liefst de macro functie.)

Succes!

ja, maar ik kan geen foto’s trekken omdat ik op kot zit. Zal er in het weekend trekken… maar enig idee wat het wil zeggen ?!

Het is een Brequet, mechanisch, 16 jewels.

zoiets ?? http://cgi.benl.ebay.be/GOLD-SPIRAL-BREGUET-POCKET-WATCH-FULL-HUNTING-CASE-RARE_W0QQitemZ360094381324QQcmdZViewItemQQptZUK_Jewellery_Watches_Pocket_Watches_Accessories_ET?hash=item360094381324&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2|65%3A18|39%3A1|240%3A1318

Misschien heb je hier iets erg mooi en handen …

ja, hij is denk ik identiek aan deze… de case is wel anders, mooier naar mijn mening ma soit… Is dat iets bijzonders ?

ja, wss maar wat wilt die 16 jewels zeggen ?!

ik vind hem anders wel mooi ja :slight_smile:

NO 116185

ANCRE LIGNE DROITE

16 RUBI? 1 CHATON

REMONTOIR

SPIRAL BREGUET

NICKEL

staat erop van die op ebay, maar nickel staat er bij mij niet op en dat met balancier compensé staat er bij mij dan weer wel op …

Het betekent:

  • dat het een werk is met ankergang (dus niet met cylindergang).
  • dat er temperatuur / positie gecompenseerde balancier (balans) in zit,
  • dat er 16 rubis in zitten (dus 16 steentjes als asdragers) en…
  • dat er een spiraaltje “TYPE Bréguet” in zit (een gewone spiraal is plat, een Bréguet spiraal heeft een extra kromming ter hoogte van de regelsleutel).

That’s all.

Het feit dat het zakhorloge van masief goud is en deze kenmerken heeft betekent tevens dat het wel wat waarde heeft. Maar het is hoogstwaarschijnlijk geen Bréguet.

Maar enkel een paar goeie foto’s (incl. macro-foto’s) kunnen hierover uitsluitsel geven.

Want als het wél een Bréguet is , dan heb je iets uitzonderlijks in handen…

MVG,

Morse.

Dit is inderdaad wat is zocht! SUPER! Ik ga zo snel mogelijk er haarscherpe foto’s van trekken. Wat moet ik trekken om te weten of het echt is of niet ?!
THANKS !

Gewoon zoveel mogelijk foto’s, zijn we hier fan van :wink:
Foto van de voorkant, incl wijzerplaat en eventueel merk op de wijzerplaat.
Foto van de achterkant.
Foto van de achterkant opengeklapt.
Foto van de achterkant opengeklapt zodat je het uurwerk ziet.

Ik heb foto’s gemaakt, wat denken jullie ?

– moved topic –

Beste Vinny,

Tja, en toen werd het stil, heel erg stil!
Wel jammer eigenlijk, maar wel begrijpelijk gezien de hooggespannen verwachtingen. Want wat we hier zien is een nu enigszins vervuild en geoxydeerd uurwerk dat de beschrijving op het binnendeksel hard nodig had om de toenmalige koper ervan te overtuigen dat hij een kwaliteitshorloge kocht.

Dit type uurwerk kom je ook vaak tegen met een cilindergang en is meestal van Franse makelij. Hier is de aanduiding “Spiral Breguet” (genoemd naar de uitvinder; de beroemde horlogemaker Abraham Louis Breguet) misbruikt als een kwaliteitskenmerk, terwijl de oorspronkelijk beoogde functie een andere is. De term “Ancre ligne droite” betekent slechts dat de assen van balans, anker en ontsnappingsrad in één lijn liggen en ook dat heeft, net zo min als die ene geschroefde “Châton” voor het centrumrad, niets met de gesuggereerde hoge kwaliteit van het mechaniek te maken.

Om kort te gaan: het uurwerk is door de toepassing van de ankergang in ieder geval een betere tijdmeter dan wanneer het was voorzien van de in het begin van de vorige eeuw veelvuldig toegepaste cilindergang, maar de breed uitgemeten “specialiteiten” moesten verhullen dat de kostprijs van de gouden kast (die waarschijnlijk heel erg dun en licht is) werd gecompenseerd door het inbouwen van een niet al te hoogwaardig mechaniek met als doel de aankoopprijs aantrekkelijk te houden.

Aannemende dat het horloge in deze toestand op tijd loopt: het kompas op de balanskloof staat in een zodanige stand dat het meer dan waarschijnlijk is dat er “iets” met het regelorgaan is gebeurd. Ik vermoed dat de spiraal ooit vervangen is.

Sorry voor dit wellicht teleurstellende oordeel, maar veel meer kan ik er echt niet van maken.

Hartelijke groeten,
Robbert

Inderdaad, geen super uurwerk maar wat volgens mij wel een leuk detail is is het feit dat het anker een vroeg type is met een zg. snor. Een extra stukje aan het anker wat volgens mij toendertijd bedoeld was voor een beetje tegengewicht.

Beste XXoF,

Zeker een aardig detail; zo’n snor was inderdaad bedoeld als tegengewicht om het anker “in balans te brengen”, maar verdween omdat het niet bepaald bijdroeg aan het snel overdragen van de impuls aan de balans (teveel extra massa). Daarnaast werd dit uitsteeksel in sommige constructies ook wel als ankerbegrenzer gebruikt (tegen de as van het ontsnappingsrad).

Vandaag de dag zie je de snor eigenlijk alleen nog bij Vacheron & Constantin regelmatig opduiken.

Hartelijke groeten,
Robbert

Beste mensen op dit forum, ik ben nieuw hier.
Ik heb een vergelijkbaar zakhorloge. Ik zie nu de photo’s van Vinny omdat ik ingelogd ben. Er zijn wel degelijk verschillen.
Ancre- type ligne droit- 16 rubis- Spiral Breguet- Double Plateau- no 6785
Op deksel merkjes 0.585(14krt?)
Ik zal foto’s sturen:


2 likes

Nog enkele fotos:


1 like