Na de laatste verschuiving in mijn collectie kwam ik ineens op het punt dat ieder van mijn 4 horloges een gesloten caseback hadden. Nu ben ik voor een groot gedeelte deze hobby begonnen vanwege de interesse in de techniek, dus dit voelde als een gemis.
Dit creëerde (jullie vast bekend) direct wat onrust. Misschien iets verkopen, en op zoek naar een mooie handwinder met interessant uurwerk?
Ik heb mezelf gelukkig kunnen bedwingen, want onderaan de streep ben ik hartstikke blij met mijn huidige collectie.
Daarnaast vond ik gelukkig een oplossing: Spiralwinder maakt zichtbodems voor de BB58, en laat dat nou net ‘de constante factor’ in mijn collectie zijn.
Ik heb hem besteld, en de kwaliteit is me positief opgevallen. 200m water resistance blijft van kracht, en het lijkt of hij origineel zo uit de fabriek had kunnen rollen. Daarnaast voegt het geen extra dikte aan de kast toe. Dit uurwerk van Tudor is misschien niet het meest mooi gedecoreerde uurwerk dat ik ooit heb gezien (understatement), maar de charme zit hem wat meer in de eenvoud.
Al met al: een leuke toevoeging aan mijn Black Bay 58, en ik kan Spiralwinder aanraden. De meegeleverde tools om de caseback te openen waren in mijn geval niet toereikend. De plastic tandjes braken direct af. Dit staat niet in verhouding met de topkwaliteit van het product zelf.
Hieronder wat plaatjes: ik ben benieuwd wat jullie vinden. Ik zie dat ook een geliefde aankoop is van Speedmaster-eigenaren.
Het scheelt dat hij daar over een week uitloopt. En dan alsnog zou ik me afvragen, hoe zouden ze dit ooit zien als ik bij service de originele caseback gewoon terugplaats?
Hier ook fan van Spiralwinder. Mijn 1861 in de 2020 Speedy is echt het aangluren waard! En het maakt het horloge bijna een mm dunner. Let wel op bij montage, dat je de pakkingen invet; en beslist een wd-test uitvoert. Mijn Speedy kwam er aanvankelijk niet doorheen - tikje strakker vastdraaien en het lukte wel.
Ieder zijn ding natuurlijk. Deze zal vanwege emotionele waarde niet uit de collectie vertrekken, dus dan maak ik hem het liefst volledig naar mijn smaak. En een caseback is zo weer gewisseld.