Spoel stuk van Seiko SQ duikertje

Onlangs wilde ik deze leuke duiker weer eens omslaan, echter hij stond stil. Met een nieuwe batterij helaas geen verandering :slightly_frowning_face:.

Horloge naar een bevriende juwelier/horlogemaker gebracht, die constateerde dat de spoel kapot was. Hij gaf aan niet aan onderdelen te kunnen komen.

Is er iemand hier die het kan? Bv met een donor of iets dergelijks?

Er staat toevallig een 7548 te koop op MP. Ik zou daar eens informeren.

edit: als het alleen de spoel is kan je ook een 7546 donor zoeken. Die zijn vaak een stuk goedkoper.

2 likes

Pulsar Y512 of Y513 past ook.

3 likes

Dank mannen!

Geen idee of het echt alleen de spoel is. Ik begreep dat de wijzers op een bepaalde manier wel snel konden draaien, maar hoe; geen idee…

Op zoek naar een donor werkje dus. Als iemand nog wat heeft liggen…dan hoor ik het graag.

De 7546 is een van de meest verkochte quartz werkjes van Seiko in de 70’s. Ga op zoek naar een ā€˜onderdelen of reparatie’ variant, meestal heeft de batterij gelekt maar is de spoel nog prima. Met een beetje geduld ben je voor weinig klaar.

1 like

Als de wijzers snel kunnen draaien (test modus) lijkt het me stug dat de motorspoel defect is…

1 like

Snel draaiende wijzers horen bij dit uurwerk niet voor te komen Bert.

1 like

Misschien werd er zo’n apparaatje bedoeld die de tandwielen snel laat draaien, om te kijken of er een blokkade ergens is. (heb ik ook, heel handig, snel draaiend magneetje die de rotor van het uurwerk ā€œmee neemtā€)

2 likes

Ik begreep inderdaad dat de wijzers, na het aansluiten van een extern iets, sneller gingen draaien. Aangezien dit soort techniek voor mij echt abracadabra is, is het heel goed mogelijk dat ik eea verkeerd verwoord. Excuus daarvoor.

Mogelijk dat Seiko Nederland nog service kan uitvoeren, die vraag staat nu uit. Het horloge is cool genoeg om er wat liefde tegen aan te gooien.

Okee, dan zijn we weer terug bij een ander circuit of een andere spoel of allebei :slight_smile:
Heb je een multimeter?

Haha, kan zomaar.

Zelf heb ik helaas geen gereedschap of kennis in huis om hier ook maar Ć­ets aan te doen…

Iedere kwarts heeft een Testpin. Beetje afhankelijk van de leeftijd is dit een open pootje. Als je die aan de + legt gaat het uurwerkje snel draaien. Wordt gebruikt om het stroomverbruik te testen. Als dit uit het niets vanzelf gebeurt zou dit betekenen dat het IC stuk is of er een verbinding ligt (lekkende batterij) die er niet hoort te liggen.

Gr Men

2 likes

Weer wat geleerd, bedankt! Ik vraag me wel af of dit uurwerk ook zo’n pin heeft; Seiko had destijds apparatuur speciaal om quartz uurwerken door te meten. De spoeltjes van dit uurwerk zijn berucht wegens ā€œoverlijdenā€ tijdens het verwisselen van de batterij. Ik zou het bij die van mezelf dan ook niet graag uitbesteden.

Geen idee of die naar buiten uitgevoerd is. Wellicht dat MartijnV meer weet. Das onze Quartz goeroe hier :sunglasses:. Ik zal zelf eens de specs bij Seiko opvragen als ik weer in het land ben.

Gr Men

2 likes