Spontaan allergisch voor alle soorten horloges?

Beste horloge liefhebbers,

Ik zit met een probleem en ik hoop dat iemand een oplossing weet.

Vorige maand had ik mijn collectie uitgebreid met een stalen (edelstaal) Citizen Skyhawk Eco-drive. Na 1 dag dragen kreeg ik last van extreme huiduitslag en troebelzicht in mijn ogen.

Mijn huisarts vertelde mij aan de hand van deze ervaring dat ik vermoedelijk last heb van contactallergie. Zelf dacht ik dat het aan het horloge lag (mijn edelstaal Tissot droeg ik al jaren zonder problemen), dus deze heb ik vervolgens ingeruild voor Skyhawk Titanium. Dit ging 2 dagen goed, daarna had ik hetzelfde probleem.

Inmiddels ben ik 4 weken verder en behoorlijk radeloos. Elk horloge (Tissot, Steinhart, TW Steel, Laco) in mijn collectie wat ik vroeger zonder klachten kon dragen verdraag ik nu geen 5 minuten meer! ik krijg met name traan ogen en soms ook jeuk.

Ik ben hopeloos op zoek naar een oplossing. Ik heb al de achterkant van één van mijn TW steel(s) vervangen met een NATO strap en op de kast blanke nagellak geplakt, maar geen succes.

Heeft iemand nog ideeen wat dit kan zijn of wat ik hieraan kan doen?

Alvast bedankt.

Op basis van je verhaal lijkt me een grondige allergietest de eerste actie. Zie geen reden waarom het met andere merken nu wel goed zou moeten gaan. Sterkte iig!

Bedankt voor je reactie. Ik heb dit ook al besproken met mijn huisarts, maar hij ziet hier niks in. Volgens hem is het al overduidelijk. Zijn mening “je kan een allergietest doen, maar je weet de uitslag al en dan?”. Ik kreeg namelijk toen ik hier zelf al om vroeg in eerste instantie het antwoord NEE op, je krijgt geen verwijsbrief. De dokterpraktijk waar ik zit test sinds 2 jaar niemand meer op nikkel allergie, omdat de uitslag ook maar voor 80% betrouwbaar zou zijn en ook mensen met een echte nikkel allergie soms zonder klachten door de allergietest heen komen.

Na aandringen van mijn kant had hij het met andere artsen besproken en die gaven aan dat ik mij mocht laten testen (kost overigens wel 240 euro eigen risico), maar zijn advies was eerst kijk het even aan. Inmiddels ben ik het wachten zat :slight_smile:

Ik neig er zelf ook wel sterk naar om mij te laten testen, maar ik schiet er niks mee op als ik alleen getest wordt op nikkel. Ik zou mij het liefst (in hoeverre dit mogelijk is) laten testen op alle matarialen wat in RVS en titanium verwerkt zit. Overigens geen idee welke matariaalen dit zijn.

Ik dacht zelf nog aan een bund-strap, heeft iemand hier ervaring mee?

Er zijn ook Nato banden, rubber en leer. Heb je dat ook al overwogen?

Alles verkopen en een witgouden klok ervoor terugkopen

hcptdg Schreef:

Er zijn ook Nato banden, rubber en leer. Heb je
dat ook al overwogen?

Ja allemaal, zelfde probleem. Ik vermoed dat de kast het probleem veroorzaakt.

is het niet toevallig iets heel anders waar jij de horloges de schuld van geeft
iets in je voeding, andere jas? … ik zeg maar wat.

“Ik heb al de achterkant van één van mijn TW steel(s) vervangen met een NATO strap en op de kast blanke nagellak geplakt, maar geen succes.”

dat moet toch voldoende zijn zou je zeggen.

ik ga toch met mijn voorganger mee, is 't niet iets anders wat de reactie veroorzaakt?!

H47 Schreef:

is het niet toevallig iets heel anders waar jij de
horloges de schuld van geeft
iets in je voeding, andere jas? … ik zeg maar
wat.

Zeer lang over nagedacht, alles al geprobeerd. Ander wasmiddel, wasverzachter… Maar nee, 4 weken geen horloge om gehad, sinds deze week iedere avond regelmatig verschillende horloges om gehad en gelijk pijn in mijn ogen. Het branderige gevoel neemt pas na een uur weer af als het horloge alweer van mijn pols verwijderd is. Gek genoeg krijg ik er geen huiduitslag meer van, puur de pijn in mijn ogen.

Titanium is extreem anti allergeen, daarom worden ook vele implantaten van Ti gemaakt.
Het uitzoeken wat de allergische reaktie veroorzaakt kaan soms lang en moeilijk zijn.
Hoe zit het met andere metalen voorwerpen, ringen, brillen, armband, muntgeld etc.
Geven deze ook een reaktie.
Je staat wellicht aan het begin van een lange weg, maar meestal wordt de oplossing gevonden en vaak vind je die zelf.
Succes.