Vandaag ben ik een Omega Seamaster tegengekomen met een TCDD logo (Turkse spoorwegmaatschappij). Nu vroeg ik mij af of dit soort horloges een extra waarde vertegenwoordigen. Of is zoiets juist minder waard omdat het horloge in het verleden veel gebruikt is.
Alvast bedankt voor de reacties.
Veel gebruikt zullen de meeste horloges uit die tijd zijn. Voor mij zou het in ieder geval een afknapper en dus minder waard zijn. Maar er zullen ongetwijfeld verzamelaars zijn die hier wel waarde aan hechten.
Naar mijn idee wel. Het horloge heeft nu ‘provenance’. Je kent een deel van de geschiedenis er van en het heeft een eigenschap die hem in zekere zin bijzonderder maakt dan een reguliere Omega. De waarde ligt daardoor doorgaans hoger dan dezelfde referentie Omega zonder het logo op de dial.
Over het vele gebruik zou ik me geen zorgen maken. Ook een privé gekocht horloge kan elke dag gedragen worden. Gewoon de conditie beoordelen zoals je bij elk ander horloge zou doen.
Alles valt of staat met wat de koper er zelf van vindt natuurlijk. Voor de een is het een grail want opa werkte bij de turkse ns en voor een ander is het een Omega met een raar logo op de dial.