Ik zag op dit forum een erg mooie, oude (eind jaren 40) Omega te koop staan.
Nou heb ik totaal geen ervaring met horloges, laat staan met het dragen hiervan.
Een van mijn hobby’s is drummen. Het zal niet gebeuren dat ik óp het horloge sla, maar je polsen kunnen toch weleens klappen opvangen. Tevens beweeg je je armen af en toe behoorlijk snel heen-en-weer waardoor de kinetische energie op het uurwerk fors hoger zal worden.
Mijn vraag aan jullie is: kan dit kwaad voor een dergelijk oud uurwerk, of moet het hier makkelijk tegen kunnen?
Uiteraard zal het geen 7G trekken zoals bij een militair in een gevechtsvliegtuig.
Ik ga 'm na een dag vol welles/nietes toch kopen.
Na een week beslis ik of ik 'm inderdaad ga houden.
De vraag is dan nog steeds: kan hij er waarschijnlijk tegen?
Doen jullie jullie vintage horloge af wanneer jullie bijvoorbeeld een spijker in de muur gaan slaan? Komt op hetzelfde neer.
Ik ga 'm na een dag vol welles/nietes toch kopen.
Na een week beslis ik of ik 'm inderdaad ga
houden.
De vraag is dan nog steeds: kan hij er
waarschijnlijk tegen?
Doen jullie jullie vintage horloge af wanneer
jullie bijvoorbeeld een spijker in de muur gaan
slaan? Komt op hetzelfde neer.
Toevallig ben ik timmerman, en tijdens mijn werk draag ik een quartz horloge. Ik neem gewoon het risico niet.
Volgens mij is geen enkel mechanisch horloge geschikt om langdurig belast te
worden op een manier zoals dat kan met drummen/sporten of ergens spijkers in
slaan. Ik zou het al helemaal niet doen met een horloge van een dergelijke
leeftijd. Misschien dat je een mechanische v.d. Gang op een dergelijke manier
kunt belasten maar of je dan nog garantie hebt…
Wat je hier veel leest is dat G-Shock horloges uitermate geschikt zijn om je
mee/op uit te leven, ik persoonlijk zou het in die hoek zoeken
ik vrees dat hij snel stuk zal zijn als je hem tijdens drumwerk om houdt , de continue heftige bewegingen zijn voor oude uurwerkjes toch wel killing denk ik .
Ik zou het inderdaad ook niet riskeren. Ik durf zelf niet eens met m’n Glasstar uit 1980 te gaan fietsen, uit angst dat het tritium misschien los laat door de trillingen…
In de ruim 34 jaar dat ik nou in de bouw werk heb ik er al verscheidene versleten, waarbij mijn ervaring is dat een led of een qaurtz klok slechter tegen trillingen, schokken en stof bestand is als een mechanisch horloge.
Heb nog een Palerma Coaster uit plm 75 die het nog steeds doet.
Draag nu afwisselend Seiko vijfjes en alleen met extreem werk ( bv een hele dag met een kango in handen staan) doe ik ze af.
Onder de omstandigheden die jij aangeeft zou ik em ook afdoen.
Voor alle duidelijkheid: een horloge uit de 40er jaren bezit nog geen incabloc systeem en zal dus bij de eerste schok naar de galemiezen zijn.
D.w.z. kans op een gebroken balans as is vanwege het nog niet aanwezige schokopvangsysteem bijzonder groot.
Oude horloges zijn (net als je grootouders) om te koesteren, niet om te mishandelen!
Voor alle duidelijkheid: een horloge uit de 40er
jaren bezit nog geen incabloc systeem en zal dus
bij de eerste schok naar de galemiezen zijn.
D.w.z. kans op een gebroken balans as is vanwege
het nog niet aanwezige schokopvangsysteem
bijzonder groot.
Oude horloges zijn (net als je grootouders) om te
koesten, niet om te mishandelen!